آستان قدس رضوی دنبال سوداگری نیست، اولویت نخست آستان قدس در حوزه اقتصادی رفع نیازهای کشور و مردم است و کسب سود در مرحله بعدی قرار دارد.

از رنگدانه‌های زعفران تا کنسانتره زرشک

قاعدتاً بخش خصوصی ریسک‌پذیر نیست و نگاه اقتصادی دارد، اما ما باید منافع مردم و کشور را مدنظر داشته باشیم و در عرصه‌هایی که نفع آن برای جامعه است، ریسک‌پذیر باشیم... .

این‌ها، بخشی از سخنان و تأکیدات حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با مدیران و مسئولان بخش‌های اقتصادی این نهاد مقدس است که بارها از سوی ایشان مورد تأکید و توجه قرار گرفته است.

به مناسبت نهم اسفندماه، روز حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در گفت‌وگو با مهندس حسین اسلامی‌پور، مدیرعامل شرکت سامان بازار رضوی به برخی از اقدام‌های این شرکت در راستای کمک به رفع مشکلات اقشاری مانند کشاورزان، تولیدکنندگان و... و همچنین برای رعایت و حمایت از حقوق مشتریان و مصرف‌کنندگان پرداختیم. او کارشناس مدیریت صنعتی است. آنچه در ادامه می‌خوانید، برش‌هایی از گفت‌وگوی خبرنگار قدس با مهندس اسلامی‌پور است. 

آستان قدس رضوی عنوان یک پیشران

آستان قدس رضوی به علت انتساب به بارگاه مقدس حضرت رضا(ع) همواره در زمینه موضوعاتی همچون رفع نیازهای کشور، حل مشکلات مردم، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و... فعال و کارآمد بوده است و نه تنها این مهم را رعایت می‌کند بلکه وظیفه خود می‌داند تا به عنوان یک پیشران و پیشرو در این زمینه فعالیت ‌کند که در زمینه صنایع غذایی که ارتباط مستقیم با سلامت و بهداشت افراد، جامعه و نسل آینده دارد این موضوع حساسیت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

تولید رنگدانه از گلبرگ‌های گیاه زعفران

یکی از مهم‌ترین اقدام‌های این شرکت در سال ۹۹ که از سوی رهبر معظم انقلاب به سال جهش تولید نام‌گذاری شده است، ورود به مقوله جدیدی تحت عنوان «تولید آنتی سیانید» از گلبرگ‌های گیاه زعفران است. از سالیان دور تاکنون، معمولاً در کشور ما پس از تولید و جمع‌آوری محصول زعفران، گلبرگ‌های بنفش رنگ این گیاه، بدون استفاده باقی می‌ماند و هیچ گونه استفاده انسانی و حتی دامی ندارد. در پی اجرای منویات رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از کشاورزان به خصوص زعفران‌کاران و عدم خام‌فروشی که به خاطر مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های کسب و کار و کاهش فعالیت‌های اقتصادی ایجاد شده است، این شرکت با همکاری مؤسسه کیفیت رضوی اقدام به ورود به مقوله جلوگیری از خام‌فروشی گیاه زعفران کرد به این صورت که در دو موضوع فعالیت خود را آغاز کردیم؛ یکی کمک به فروش گیاه زعفران که با اقدام‌های این شرکت و پشتیبانی ریاست بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی توانستیم خرید گیاه زعفران از کشاورزان جنوب استان خراسان بزرگ را به میزان ۱۰ برابر افزایش دهیم و پس از خرید این محصول هم نسبت به فروش آن و صادرات به خارج از کشور به همین میزان یعنی ۱۰ برابر اقدام کنیم.

موضوع دیگر، اقدام به خرید گلبرگ‌های بنفش رنگ گیاه زعفران به میزان حدود ۱۵ تن از زعفران‌کاران منطقه جنوب خراسان کردیم.

تولید کنسانتره از محصول زرشک

پاییز امسال برای نخستین بار در مجموعه آستان قدس رضوی «تولید کنسانتره از محصول زرشک» را با کیفیت بالا و مطلوب آغاز کردیم. می‌دانید که علاوه بر زعفران، یکی از مهم‌ترین محصولات خطه جنوب خراسان بزرگ، محصول زرشک مرغوب این منطقه است که همواره زبانزد بازارهای داخلی و جهانی است. متأسفانه شرایط کرونایی، محدودیت‌های سفر، تعطیلی برخی از کسب و کارها و... موجب بروز مشکلاتی برای زرشک‌کاران و همچنین خریداران عمده این محصول در سال ۹۹ شد.

این شرکت با نیت حمایت از کشاورزان و کمک به بازار فروش داخلی این محصول در فصل پاییز که ابتدای ورود این محصول به بازار است و برای جلوگیری از هدررفت و نابود شدن این محصول اقدام به خرید حدود ۹ تن زرشک تولید استان برای تهیه و تولید محصول کنسانتره زرشک کرد.

حمایت از تولیدکنندگان در روزهای کرونا

مخاطب و مصرف‌کننده اصلی محصول زعفران زائران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) هستند که پس از زیارت این بارگاه مقدس به عنوان سوغات از شهر مقدس مشهد معمولاً زعفران را با خود به شهر و دیارشان می‌برند، اما امسال به علت مشکلات ناشی از شیوع ویروس منحوس کرونا و محدودیت‌های سفر و تعطیلی برخی از اصناف مطابق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا این موضوع متأسفانه تحقق پیدا نکرد و اقدام این شرکت حداقل کمک کاری در رفع بخشی از مشکلات تولیدکنندگان زعفران بود. در این راستا ابتدا با همکاری مؤسسه کیفیت رضوی و استفاده از توان بخش خصوصی و همکاری پارک علم و فناوری خراسان رضوی اقدام به تولید محصولی به نام «آنتی سیانید» که یک نوع رنگدانه طبیعی غذایی است کردیم که تولید این رنگدانه از گلبرگ‌های گیاه زعفران در طول حدود ۴۸ سال از فعالیت این شرکت از زمان تأسیس آن تاکنون در مجموعه آستان قدس رضوی و در استان پهناور خراسان بزرگ و احتمالاً در سطح کشور برای نخستین بار است که به ثمر می‌رسد.

ظرفیت‌های بیکار مانده در خدمت نشان رضوی

بسیاری از کارخانجات تولیدی مواد غذایی در استان‌های مختلف کشور به علت‌های مختلف توانایی ادامه فعالیت ندارند و ما با بررسی همه‌جانبه و پس از تأیید کیفیت محصولات تولیدی و موافقت مؤسسه کیفیت رضوی از لحاظ تأیید صحت، سلامت و بهداشت مواد و موافقت سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت از ظرفیت خالی کارخانجات موجود برای تولید محصولات غذایی مورد نیاز این شرکت و تولید با برند(نشان) رضوی اقدام کرده‌ایم. من این اقدام را معامله‌ای برد- برد می‌نامم. با کمک همکارانمان در این شرکت در سال جاری تاکنون و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

ضمناً از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۰۷ قلم محصول تولیدی مانند: انواع ترشیجات، عرقیات، رب گوجه‌فرنگی، آبمیوه‌ها و... با ارزش ریالی حدود ۵ میلیارد تومان از طریق همکاری این شرکت با کارخانجات تولید مواد غذایی در نقاط مختلف کشور که دارای ظرفیت خالی بوده‌اند (با رعایت نکات بهداشتی و کیفیت بیان شده) تولید شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.