شهرکرد- به‌طور حتم گز بلداجی استان چهارمحال و بختیاری در بسیاری از شهرهای کشور به‌عنوان برند مطرح‌شده و ذائقه بسیاری از ایرانیان را در مناسبت‌های مختلف شیرین کرده است این نام در اصل نام شهری در استان چهارمحال و بختیاری است که ده ها کارگاه گز سازی در آن مشغول به تولید این محصول هستند.

گرانی مواد اولیه کام تولیدکنندگان «گز» را تلخ کرد

قدس آنلاین-گروه استان ها: گز برای نخستین بار از طریق مخلوط کردن شکر، گزانگبین، سفیده تخم‌مرغ و مغز پسته و بادام در دهه ۲۰ هجری شمسی تولید شد، اما از آن زمان تاکنون یکی از مناطقی که توانسته نام و شهرت ویژه‌ای در تولید گز پیدا کند و بسیاری از بازارهای داخلی و حتی خارجی را به دست آورد، بلداجی در چهارمحال و بختیاری است.

وفور درختچه های انگبین در مناطق کویری اصفهان و در برخی مناطق استان چهارمحال و بختیاری از جمله شهر بلداجی  موجب شده تا این شهر به قطب تولید گز در کشور تبدیل شود.

تولید گز به عنوان یکی از شیرینی‌های معروف و سنتی ایران در شهر بلداجی موجب شده است تا این شهر به پایتخت گز ایران شهرت پیدا کند.

به‌طور میانگین سالانه ۴۰ تن گز معادل ۱۰۰ هزار بسته در این شهر تولید می‌شود که به‌طور مشخص تنها برای مصرف عید نوروز یک هزار و ۲۰۰ تن گز از سوی این کارگاه‌ها تولید و روانه بازار می‌شود.

اما چندی است که فعالیت تولیدی‌های گز شهر بلداجی به‌شدت متأثر از تکانه‌های اقتصادی در کشور و به‌ویژه افزایش چشمگیر قیمت پسته شده است به‌نحوی‌که از سال گذشته افزون بر نیمی از کارگاه‌های فعال در این منطقه تعطیل و مابقی با کمترین ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند.

گرانی مواد اولیه مانند پسته، گرانی شکر و کمبود آن و شرایط کرونا که از خرید مردم جلوگیری کرده است همگی دست به دست هم داده تا این صنعت را زمین گیر کند.

تلخ کامی تولید کنندگان

بنا بر گفته فعالان این صنعت در حال حاضر فروش گز این روزها چندان تعریفی ندارد.

تولید کنندگان در این رابطه می گویند: اگر چه افزایش مواد اولیه تولید گز در سال‌های اخیر فعالیت در این عرصه را با تنگناها و مشکلات بسیاری مواجه کرده است اما شیوع ویروس کرونا نیز مزید بر علت شده تا بسیاری از واحدهای تولید گز در شهر بلداجی تعطیل شوند.

تولید کنندگان گز اظهار می کنند:  شیوع ویروس کرونا در آستانه عید نوروز بازار مهم شب عید تولیدکنندگان را با رکود مواجه کرد و پس از آن با محدودیت‌هایی که در برگزاری جشن‌ها و مهمانی‌ها شکل گرفت، گز جایگاه سابق خود را از دست داده است.

آن ها می گویند: از سوی دیگر بازاری که به واسطه مسافرانی که هر سال در ایام نوروز و فصل بهار و تابستان برای تماشای طبیعت زیبای استان و خرید گز بلداجی به این منطقه سفر می‌کردند نیز شکل می‌گرفت، از دست رفته است و امروز بیش از ۹۰ درصد واحدها به سبب نبود بازار فروش دست از کار کشیده‌اند.

شهر بلداجی تا ۲ سال اخیر که در دوران رونق و شکوفایی خود به سر می‎برد یک سوم گز کشور را تولید می‌کرد. در این منطقه به طور میانگین سالانه ۴۰ تن گز معادل ۱۰۰ هزار بسته تولید می‎شد و به طور مشخص برای مصرف عید نوروز یک هزار و ۲۰۰ تن گز از سوی کارگاه‌های فعال در خوشه کسب و کار بلداجی روانه بازار می‌شد اما در شرایط فعلی که از یک سو متاثر از کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت تمام شده گز به واسطه افزایش قیمت مواد اولیه و شیوع ویروس به گفته رییس اتحادیه گزسازان شهر بلداجی بسیاری از کارگاه‌های کوچک و نیمه‌صنعتی شهر بلداجی تعطیل شود و کارگاه‌های بزرگ و صنعتی منطقه نیز با حداقل ظرفیت خود فعال باشند.

افزایش ۷۳ درصدی قیمت شکر صنف و صنعت، در بالا رفتن نرخ افزون‌بر ۷۰ محصول تولیدی که شکر به‌عنوان ماده اولیه در آن‌ها کاربرد دارد، نقش مستقیم دارد.

گرانی مواد اولیه سد راه جهش تولید

در حالی که تولید کنندگان گزهمه ساله در چنین روز هایی تلاش داشتند تا با تمام ظرفیت نسبت به تولید گز اقدام و آن رابرای عرضه به بازار های داخلی و خارجی بسته بندی کنند اما از سال گذشته تاکنون با کمترین ظرفیت مشغول به کار هستند و به نظر م یرسد جهش تولید امکان پذیر نیست.

عضو هیات رییسه گزسازان شهر بلداجی بروجن با بیان اینکه گرانی مواد اولیه و شیوع ویروس کرونا تاثیر بسیاری بر روی تولید گز در این منطقه داشته است به رسانه ها گفت: کاهش میزان تولید به‌علت کم شدن میزان تقاضا، منجر به تعدیل برخی از نیروهای شاغل در صنعت گزسازی بلداجی شده است.

فضل‌الله طهماسبی بلداجی تاکید کرد: شهرت و آوازه بلند شهر بلداجی، ، چنان است که بیشتر مردم بلداجی را با گز می‌شناسند.

وی یادآور شد: تولیدکنندگان گز بلداجی حاضر به استفاده از شکر تولیدی یکی از کارخانه‌های استان همجوار به‌علت کیفیت بسیار پایین آن نیستند.

طهماسبی بلداجی اظهار داشت: همچنین فعالان این صنعت درخواست دارند تا شکر مورد نیاز برای تولید گز از کارخانه قند چهارمحال تخصیص یابد.

وی در این رابطه می گوید: با افزایش قیمت ارز و تخصیص ارز نیمایی به شکر قیمت آن در بازار تا حدود دو برابر افزایش یافت به طور مثال ابتدای فروردین شکر با قیمت ۴۲۰۰ عرضه می‌شد اما اکنون قیمت شکر در بازار دو برابر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.