حجت الاسلام رفیع پور گفت: در بیان امام علی(ع) مهمترین اهداف بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) یکتاپرستی، ترویج تعقل و اندیشه، تزکیه نفس و آموزش و یآدآوری نعمت‌ها عنوان شده است.

مهمترین اهداف بعثت پیامبر(ص)، ترویج توحید، خردورزی و تزکیه نفس بود/ جامعه امروز ما نسبت به تأسی از سیره پیامبر(ٌص) کم توجه شده است

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی رفیع پور استاد حوزه و کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به مناسبت فرار سیدن عید مبعث پیامر اعظم حضرت محمد مصطفی صل  الله علیه وآله وسلم گفت: وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) شخصیت بی‌بدیل و بی‌نظیر و اسوه جاودانه‌ای است که به تصریح قرآن کریم ما باید زندگی خودمان را براساس فرمایشات و سیره آن بزرگوار تنظیم کنیم که «لکم فی رسول الله اسوة حسنة». این تأسی و پیروی کردن و الگو برداری اقتضا می‌کند تا حد امکان تلاش ما براین باشد که سیره و سنت ایشان را درست بدست بیاوریم، درک کرده و در زندگی خود عملی کنیم.

حجت الاسلام رفیع پور افزود: متاسفانه ما به علل مختلفی در این زمینه کم کاری و کوتاهی داریم و آنطور که باید به سیره، اسوه و عمل پیامبر اکرم(ص) توجه نداریم و حتی خیلی اوقات اطلاع کافی نداریم. از امام محمدباقر(ع) روایت داریم که فرموده‌اند: ما همانطور که سور قرآن را به فرزندان خود یاد می‌دهیم، مغازی رسول الله(جنگ‌های پیامبر) را هم به آنها یاد می‌دهیم. این در حالی است که بچه‌ها و نسل جدید ما از سیره، رفتارها، فرمایش‌ها و برخوردهای مختلف پیامبر در تعامل با مسائل گوناگون، اطلاعات اندکی دارند بنابراین باید تلاش کنیم ابعاد مختلف شخصیت، زندگی و سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) را در مطبوعات، رسانه ها، فضای مجازی، دانشگاه ها و مدارس برجسته کنیم و با شرح و تفصیل کلام اهل بیت علیهم السلام نسلی آگاه را تربیت کنیم.

استاد حوزه در ارتباط با بعثت پیامبر گرامی اسلام گفت: امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام که نزدیکترین فرد، افضل صحابه و جانشین پیامبر هستند، در ارتباط با بعثت ایشان و اهداف و مقاصد دین اسلام در نهج البلاغه مطالب متعددی را فرموده‌اند. یکی از این مطالب بحث یکتاپرستی و نفی شرک است. امام علی(ع) می‌فرماید: "لیخرج عباده من عبادة الاوثان الی عبادته و من طاعة الشیطان الی طاعته" خدای متعال پیامیر(ص) را فرستاد تا مردم را از بت پرستی به عبادت خود و از اطاعت شیطان به اطاعت خود دعوت کند.

وی تأکید کرد: این موضوع مسئله بسیار مهمی است، چون توحید اساس و پایه تمام اسلام و معارف اسلامی است و ما دائم نیازمند کسانی هستیم که توحید را برای ما تفسیر کنند، توضیح داده و تذکر دهند تا انسان دچار شرک جلی و خفی نشود. مسئله توحید مسئله کوچکی نیست که فقط به صرف قبول داشتن آن اکتفا و از آن عبور کنیم، بلکه آیات قرآن کریم که موظفیم هر روز تلاوت کنیم، مهمترین مسئله‌ای که بر آن اصرار و تأکید دارد، همین مسئله توحید است. توحید اولین و مهمترین هدف رسالت پیامبر اکرم(ص) بوده است.

حجت اسلام رفیع پور یکی دیگر از اهداف مهم بعثت پیامبر اسلام(ص) را پرورش عقول و اندیشه‌ها عنوان کرد و توضیح داد: امام علی (ع) در این باب می‌فرماید: " ویُثیروا لَهُم دَفائنَ العُقولِ" پیامبران را خدا فرستاده تا گنجینه‌های خرد را برای انسان‌ها کشف کرده، بگشایند. دین برخلاف تصور برخی بی‌سوادها، نیامده تا جلوی خرد ورزی و تعقل را بگیرد و اجازه اندیشیدن را از انسان سلب کند، بلکه آمده است تا فکر انسان را به حرکت وادارد. «لعلکم تعقلون» که در قرآن آمده، برای این است که ما در آیات الهی و مسائل مختلف تدبر، تعقل و اندیشه کنیم. لذا فرهنگ صحیح و درست شیعه براین مبنا استوار شده است که انسان هم استفاده حداکثری از وحی و آموزه‌های الهی را ببرد و هم اینکه حداکثر استفاده را از عقل و خرد ورزی کند.

استاد حوزه ادامه داد: عقل و نقل در روایات ما به عنوان دو حجت باطنی و ظاهری معرفی شده و کسانی که از هر دو منبع استفاده کنند در مسیر صحیح گام برداشته اند. این نکته مهمی است که متاسفانه ما می‌بینیم برخی عقل ستیزان تلاش می‌کنند تا انسان‌ها را به خرافات، شایعات و مطالب ضعیف سوق دهند و خرد ورزی و عقلانیت را در جامعه اسلامی تضیف کنند یا کنار بزنند. این با آموزه ها و تعالیم اسلامی و نیز اهدافی که پیامبر اکرم(ص) به خاطر آن مبعوث شده اند، تناقض و منافات دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اهداف بعثت پیامبر(ص) در بیان امام علی(ع) یادآوری نعمت‌های خداست گفت: حضرت امیر(ع) می‌فرماید که یُذَکِّروهُم مَنسِیَّ نِعمَتِهِ" نعمت‌های فراموش شده خدا را پیامبر به انسان ها یادآوری می‌کند. کسانی که در مسیر پیامبر(ص) هستند و می‌خواهند در این مسیر گام بردارند، از جمله کارهایی که باید انجام دهند همین یادآوری نعمت های خداوند به یکدیگر است و باید انسان های غافل را نسبت به این نعمت‌ها بیدار و هوشیار کنند.

حجت الاسلام رفیع پور یکی دیگر از اهداف مهم بعثت پیامبر اعظم(ص) که در قرآن کریم به آن اشاره شده را بحث تزکیه و تعلیم عنوان و اضافه کرد: خداوند در قرآن کریم در سوره جمعه می‌فرماید: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ» اوست خدایی که میان عرب امّی (یعنی قومی که خواندن و نوشتن نمی‌دانستند) پیغمبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت که بر آنان آیات وحی خدا تلاوت می‌کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک می‌سازد و شریعت و احکام کتاب سماوی و حکمت الهی می‌آموزد و همانا پیش از این همه در ورطه جهالت و گمراهی آشکار بودند. بحث اخلاق و تزکیه نفس را باید بسیار جدی بگیریم. ما با بی توجهی به این مسئله و بداخلاقی متأسفانه فاصله زیادی با رسالت پیامبر و اهداف آن خواهیم گرفت.

کارشناس مسائل دینی تاکید کرد: ما باید به خودمان بیاییم و در حوزه‌های مختلف فردی و اجتماعی و سیاسی با ادب و اخلاقمدار باشیم. در همین فضای مجازی گاه می‌بینیم که بین دو مسلمان و دو شیعه برخی بی اخلاقی‌ها و بی ادبی‌ها پیش می آید؛ ما باید خویشتن داری را در خود تقویت کرده و خودمان را اصلاح و با تذکر به یکدیگر اخلاق و ارزش‌های اخلاقی را در جامعه حاکم کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.