مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال ۹۸ بیش از ۲۲ هزار بیمار خارجی در مشهد بستری شده بودند که این آمار در سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا و ممانعت از صدور روادید برای ورود به کشور، به بیش از چهار هزار نفر تنزل داشته است.

کاهش ۸۰ درصدی گردشگران سلامت مشهد در سال ۹۹

به گزارش قدس آنلاین، محمداسماعیل خیامی  در خصوص جایگاه گردشگری سلامت مشهد در کشور اظهار کرد: گردشگری سلامت در مشهد به دلیل وجود مزیت‌های بالای رقابتی از جمله بارگاه منور رضوی، مراکز تشخیصی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی مجهز و وجود پزشکان و کادر درمان حاذق با برخورداری از امکانات مناسب گردشگری و اقامتی، رویکرد مطلوبی برای سفر بیماران خارجی به مشهد و انجام امور تشخیصی و درمانی خود ایجاد کرده است؛ تا جایی که در حال حاضر مشهد یکی از قطب‌های گردشگری سلامت در کشور محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که در سال ۹۹ چه تعداد بیمار خارجی در مشهد بستری شده‌اند، گفت: در طول یک سال گذشته با توجه به شیوع بیماری کرونا و ممانعت از ورود گردشگران خارجی و عدم صدور روادید برای ورود به کشور، گردشگری سلامت مشهد اثرات منفی زیادی را متحمل شده است.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۲ هزار و ۴۰۰ بیمار خارجی در مشهد بستری شده بودند و در سال جاری با توجه به افت شدید ورود بیماران، این میزان تا اوایل اسفند به ۴۳۳۰ نفر تنزل داشته است؛ عمده این آمار مربوط به ابتدای سال ۹۹ بوده که گردشگران سلامت مشهد پیش از شیوع کرونا وارد کشور شده بودند.

خیامی ادامه داد: امیدوارم پس از رهایی از این بیماری مجددا رویکرد مناسبی جهت مراجعه توریسم پزشکی به شهر مشهد ایجاد شود که با توجه به درخواست‌ها و تقاضاهای انباشته شده برای دریافت ویزای درمانی از سوی اتباع سایر کشورها برای سفر به ایران، این مهم محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: البته در ایام کرونایی، مدیریت گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد جهت ورود بیماران اورژانس خارجی، پروتکل‌های ویژه‌ای را مصوب کرد تا از سلامت اتباع خارجی در خصوص کووید-۱۹، پیش از ورود به کشور و پس از انجام امور درمانی در مشهد و بازگشت به کشور خود، اطمینان حاصل کند.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص این که چه کشورهایی بیشترین بستری و خدمات درمانی را در مشهد داشته‌اند، تشریح کرد: با توجه به آمارهای ثبت شده در سامانه‌های وزارتی، ۹ کشور افغانستان، عراق، عربستان، بحرین، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، الجزایر و آنگولا بیشترین مراجعه به مراکز درمانی مشهد را داشته‌اند.

خیامی در مورد مقایسه عملکرد ایران به خصوص شهر مشهد نسبت به کشورهای همسایه همچون ترکیه تصریح کرد: امکانات و تجهیزات مراکز تشخیصی و درمانی، دانش و تبحر پزشکان و کادر درمانی مشهد در سطح منطقه کم‌نظیر است. تمام سعی و تلاش همکاران ما در مطب‌ها، موسسات تشخیصی و مراکز درمانی ارائه خدمات مطلوب و منطبق با استاندارهای لازم به بیماران بوده و خواهد بود؛ از همین رو حضور بیماران خارجی در مشهد و درخواست بالای آنان برای سفر به این شهر، نشان‌دهنده وضعیت مطلوب و عملکرد مثبت نظام درمانی در این زمینه است.

وی هم‌چنین در خصوص تعامل و همکاری سایر ارگان‌های مشهدی گفت: گردشگری سلامت و ارائه خدمات مطلوب در این زمینه یک مقوله چند بعدی است که شامل ارائه خدمات در کلیه ابعاد گردشگری و سلامت نیز می‌شود. این خدمات شامل اخذ و تمدید ویزا، تهیه بلیت رفت‌وآمد، برنامه‌ریزی برای اقامت، برنامه‌های زیارتی و سیاحتی، مشاوره‌های پزشکی، انجام امور تشخیصی و درمانی، پیگیری وضعیت بیمار در دوران نقاهت و... می‌شود.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در این مسیر علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دستگاه‌های مختلفی از جمله استانداری خراسان رضوی، اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان نظام پزشکی، وزارت امور خارجه، پلیس گذرنامه، دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضایی در ارائه خدمات از مبدا تا مقصد به ایفای نقش می‌پردازند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.