کرمان- سال گذشته قیمت پیاز در ایام نوروز حتی تا کیلویی ۱۷ هزار تومان نیز افزایش یافت البته این افزایش قیمت و این سود هنگفت به جیب کشاورز نرفت و بازهم دلالان از این بازار سود بردند اما امسال به دلیل مشکلاتی که کرونا در تبادلات مرزی ایجاد کرد و همین‌طور برخی موانع صادراتی موجب شده تا محصولات کشاورزان مشتری چندانی نداشته باشد و بر روی زمین بماند.

محصول پیازکاران کرمان روی زمین مانده است؛ تعاون روستائی وارد میدان شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: ماه گذشته ابتدا سرما و سپس توفان‌های سهمگین شن بخش اعظمی از سرمایه و دسترنج کشاورزان جنوب کرمان را بر باد داد  و حالا شیب نزولی قیمت‌ها لرزه بر تن اقتصاد آن‌ها انداخته است.

کشاورزان جنوب کرمان که هنوز موفق به جبران خسارت‌های ناشی از سرمازدگی و توفان نشدند حالا هزاران تن پیاز روی دستشان مانده است و  اگرچه وزیر کشاورزی با حضور در منطقه قول رفع مشکلات را داد و قرار شد حداقل زمینه صادرات پیاز مهیا شود اما پیازهای کشاورزان در حال خراب شدن است و این موضوع دغدغه کشاورزان را افزایش‌یافته است.

اعتراض نماینده مردم کرمان

گفتنی است پیازهای بر زمین‌مانده کشاورزان کرمان موجب شد تا نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، وضعیت معیشتی و اقتصادی کشاورزان جنوب‌شرق‌ کرمان را نگران‌کننده عنوان کرده و از دولت درخواست کند طبق مصوبه‌ مجلس نسبت به خرید تضمینی پیاز کشاورزان اقدام کند.

ذبیح‌الله اعظمی‌ در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به رئیس‌جمهور و  وزیر جهاد کشاورزی گفت: «وضعیت معیشتی و اقتصادی کشاورزان جنوب‌شرق کرمان بسیار نگران‌کننده است».

وی ادامه داد: «کشاورزان در جنوب شرق کرمان بعد از سرمازدگی محصولاتشان در دی‌ماه به دلیل کاهش شدید دما در حال ورشکستگی هستند».

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: «کشاورزان با تولیدات خارج از فصل خود در زمستان به‌ویژه محصولات استراتژیک پیاز و سیب‌زمینی همیشه یاری‌گر دولت بوده‌اند اما امروز بدون حمایت از سوی دولت به حال خود رهاشده‌اند».

وی ادامه داد: «لازم است دولت طبق مصوبه‌ی مجلس نسبت به خرید تضمینی پیاز کشاورزان اقدام کند چراکه دستور رئیس‌جمهور به وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر توقف خرید تضمینی پیاز ورشکستگی کشاورزان را به دنبال داشته است».

افزایش قیمت کاشت

آن‌طور که مسئولان گفته‌اند و در خبرها آمده در کشور ما آن‌هم در زمستان بیش از ۸۰۰ هزار تن پیاز تولید می‌شود اما امسال حدود یک‌میلیون و ۵۰ هزار تن پیاز در سه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان تولیدشده است.

در همین راستا پیاز کاران جنوب کرمان اذعان می‌کنند در حالی قیمت پیاز به حداقل قیمت خود در بازار رسیده است که قیمت کاشت به بیش از سه برابر سال قبل افزایش داشته است.

کشاورزان جنوب کرمان در این رابطه اذعان می‌کنند: پیاز، محصولی تک فصل است یک‌بار کاشته و برداشته می‌شود.

آن‌ها می‌افزایند: هزینه کاشت یک هکتار پیاز، امسال برای کشاورزان جنوب کرمان تا حدود ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافت درحالی‌که این میزان در ۲ سال گذشته کمتر از ۸۰ میلیون تومان بود  لذا اگر پیاز صادر و یا از طرف دولت حمایت نشود ورشکستگی تولیدکنندگان حتمی است.

خرید تضمینی در دستور کار

در همین حال مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان از خرید تضمینی ۲ هزار تن محصول پیاز توسط شبکه تعاون روستایی این منطقه خبر داد و افزود: دولت همواره در تلاش است که با مشوق‌های لازم به رونق کشاورزی کمک کند.

«فاطمه میرساردو» از آغاز خرید تضمینی پیاز در منطقه جنوب کرمان  خبر داد و گفت: خرید تضمینی پیاز را بر اساس دستور مقام عالی  وزارت جهاد کشاورزی و ابلاغ مدیرعامل سازمان تعاون روستایی مرکزی انجام‌گرفته  و  تاکنون ۳۸۹ تن محصول پیاز به کمیته امداد امام خمینی(ره) تحویل داده‌شده است .

میرساردو  هدف خرید تضمینی شبکه تعاون روستایی را در راستای جهش تولید و حمایت از جامعه کشاورزی اعلام کرد و از ادامه‌دار بودن روند خرید تضمینی پیاز خبر داد.

وی بابیان اینکه ۶ مرکز در منطقه جنوب کرمان آماده خرید تضمینی محصول پیاز کشاورزان این منطقه هستند، مراکز خرید را در شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار جنوب، قلعه گنج  و منوجان اعلام کرد.

تشویق صادرکنندگان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان بابیان اینکه برای صادرکنندگان حتی بسته‌های تشویقی در نظر گرفته‌شده است اظهار می‌کند: امیدواریم با تسهیلات صادراتی قیمت هم افزایش یابد و مشکلات کاهش یابد.

سعید برخوری بابیان اینکه  مشکلات صادرات پیاز کاهش‌یافته است و حتی بسته تشویقی برای صادرات داده‌شده است ادامه می دهد: برای هر کیلو محصول صادراتی ۵۰۰ تومان تشویقی به صادرکننده داده می‌شود اما صادرات نیاز به بسته‌بندی و محصول باکیفیت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    0 0
    اگه میخواین واقعا به پیازکاران کمک کنیدپیازوصادرکنین.حرف نزنین عمل کنین.