قم- اگرچه بسیاری از خانواده‌های ایرانی چشم‌انتظار بودند تا شاید با توزیع میوه شب عید و قیمت‌های تعادلی بتوانند سفره پذیرایی خود را زینت ببخشند اما این رؤیا چندان هم به واقعیت نپیوست.

کشاورزان قمی چوب دلالان را می‌خورند؛ ضرورت ایجاد تعاونی‌ها

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: میوه از ابتدای سال تاکنون قیمت جهشی داشته است و لذا این افزایش قیمت سبد خانواده‌ها را سبک‌تر و میوه را تقریباً از سبد مصرف بسیاری از خانواده‌ها حذف کرده است.

هرچند معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت اظهار کرده است که تولیدکنندگان میوه و باغداران محصولات خود را مستقیماً به مشتریان عرضه می کنند و  با این کار، عملاً دخالت واسطه‌ها حذف‌شده است اما مشاهدات ما از بازار و گفت‌وگو با کشاورزان حاکی از مشکلات ریزودرشتی است که ظاهراً به همین راحتی نمی‌توان بساط دلالان را جمع کرد.

تولیدکنندگان در تور دلالان

حسین قمی یکی از کشاورزانی که به قول خودش همه‌ساله در خصوص فروش محصولاتش با مشکل مواجه است در میدان میوه و تره‌بار به ما می‌گوید: اگر بخواهیم محصول خودمان را سر مزرعه بفروشیم باید باقیمت نازلی به دلالان بدهیم.

وی به قدس آنلاین می‌گوید: اگر هم کشاورزی تصمیم داشته باشد که زحمت برداشت و کرایه حمل‌ونقل تا میدان را به جان بخرد و بار را به میدان برساند بازهم هیچ تفاوتی در حال‌ و روز وی ندارد چون اینجا هم هیچ شخصی حاضر به خرید بار ما نیست و باید بازهم به دلال بفروشیم.

این باغدار بابیان اینکه تخصص کشاورز فقط تولید است می افزاید: ما نمی‌توانیم به‌عنوان فروشنده وارد بازار شویم و لذا حقمان ضایع می‌شود.

وی بابیان اینکه باری را که ما به دلال می‌فروشیم حداقل سه دست چرخیده و همین‌طور افزایش قیمت پیدا می‌کند به ما می‌گوید: سودی که ما پس از ۶ ماه چشم‌انتظاری برای رسیدن محصول می‌کشیم دلال‌ها در ظرف مدت ۲۴ ساعت به دست می‌آورند.

قمی به قدس آنلاین می‌گوید: ما که توان مقابله با دلال یا واسطه‌گری را نداریم لذا دولت باید ما را حمایت کند.

وی می‌گوید: حتی وانت‌های میوه هم که محصول ما را از سرزمین و باغ می‌خرند سودی بیشتر از ما کسب کرده و میوه را ۵۰ تا ۱۰۰ درصد گران‌تر ازآنچه خریدند به مردم می‌فروشند.

قمی اظهار می‌کند: اگر هزینه‌هایی که برای کاشت و برداشت محصول پرداخت کردیم را به خرید یک کالا، طلا یا هر چیز دیگری اختصاص داده بودیم اکنون دارایی ما دو، سه و چندین برابر بیشتر شده بود، هرچند قیمت میوه نیز افزایش داشته اما این افزایش در جیب کشاورزان نرفته است.

چوب حراج بر محصولات کشاورزی

این تولید کننده می‌گوید: یکی از محصولاتی که در بخش جعفریه به‌وفور برداشت می‌شود انگور است اما همین انگور کیلویی ۱۶ هزار تومان در بازار فکر می‌کنید که اینجا سر مزرعه چقدر از تاک‌دار خریداری می‌شود؟

وی به ما می‌گوید: شاید باور نکنید که دلالان انگور را از کشاورز ما کیلویی ۲ هزار و ۸۰۰ تا سه هزار تومان خریدند ولی شما ملاحظه کنید که الآن در بازار کیلویی ۱۶ هزار تومان است یعنی حدود ۵ برابر! آیا مسئول نظارت بر این هرج‌ومرج کشاورز است و یا فکر می‌کنید میوه را ما گران می‌کنیم؟

این باغدار اظهار می کند: تولیدکننده نمی‌تواند بارش را روی زمین نگه دارد یا بدهکار است و نیازمند پول یا اینکه سردخانه موردنیاز را در اختیار ندارد اما واسطه‌ سرمایه دارد و بدون عجله محصول را در سردخانه نگهداری می‌کند تا در فرصت مناسب بفروش برساند.

چه باید کرد؟

در این رابطه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم معتقد است دلالان ساختارهای درهم‌تنیده ایجاد کردند به همین علت اصلاح و جایگزین کردن آن‌ها به همین راحتی نیست.

عباس پور میدانی با قبول اینکه اختلاف قیمت از باغ یا زمین کشاورزی تا بازار یک مشکل ریشه‌ای در کشور است اظهار می‌کند: ما در کشور سیستم بازار قوی برای محصولات کشاورزی نداریم  و ازآنجاکه بیشتر کشاورزان خرده کشاورز هستند و نمی‌صرفد که خودشان در کنار کشاورزی و تولید به‌صورت مستقیم به فروشندگی هم مشغول شوند یا اینکه فن لازم برای فروش محصول را ندارد  لذا بهترین راهکار تشکیل تعاونی است.

وی ابراز می‌کند: ازآنجاکه کشاورزان به علت نداشتن سرمایه  قادر به فراهم‌سازی امکانات نگهداری محصول نیستند لذا پس از برداشت در اولین فرصت باید محصول خود را به فروش برسانند چراکه به پول آن نیاز دارند.  و از همین رو در اینجا نقش دلالان برای سوءاستفاده پررنگ می‌شود.

عباس پور بابیان اینکه  اما بهترین راهکار توجه بیشتر به زنجیره‌های ارزش و توزیع با محوریت تعاونی‌ها است می‌افزاید: اختلاف قیمت از باغ یا زمین کشاورزی تا بازار یک مشکل ریشه‌ای در کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با تأکید بر اینکه در هیچ کشوری دولت به‌صورت مستقیم به‌عنوان واسطه‌ عمل نمی‌کند، مطرح می‌کند: بازار قوانین خاص عرضه و تقاضا را دارد و دولت‌ها نمی‌توانند به این موضوع ورود کنند اما دولت‌ها از روش‌های مختلف ازجمله تقویت زنجیره تولید و ارزش برای حمایت از بازار استفاده می‌کنند.

وی بابیان اینکه سازمان تعاون روستایی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی به دنبال ایجاد و حمایت از تعاونی‌هاست می افزاید: برای اینکه مشکل اختلاف قیمت محصولات کشاورزی از باغ تا بازار رفع شود باید کشاورزان گرد هم آمده و تعاونی‌های اختصاصی برای محصولات خود تشکیل دهند و این امر به‌عنوان یک اولویت در حال حمایت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.