قزوین- استان قزوین با دارا بودن ۳هزار واحد صنعتی از قطب‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود که امروز علی‌رغم پیشرفت‌های چشمگیری که داشته اما متأسفانه بنا بر برخی سوء مدیریت‌ها و متأثر از وضعیت کلان کشور نیز با مشکلاتی در این حوزه دست‌وپنجه نرم می‌کند.

صنعت قزوین نیازمند مانع زدایی برای جهش تولید است

قدس آنلاین-گروه استان ها: براثر سوء مدیریت‌ها متأسفانه شاهد تعطیلی شرکت‌های بزرگ و قدرتمندی همچون کنتور سازی و فرنخ در استان قزوین بودیم که ظرفیت‌های عظیمی از صنعت را به نابودی کشاند؛ اکنون هم شرکت‌های صنعتی در این استان با مسائلی مواجه هستند که شرایط سختی را برای آن‌ها رقم‌زده است بااین‌وجود مسئولین حوزه صنعت در استان قزوین مدعی هستند که امسال ۶۷ واحد تولیدی به چرخه بازگشتند.

شرایط بی‌ثبات

در همین راستا رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین با تأکید بر لزوم توجه مسئولین و وزارتخانه به ظرفیت‌های صنعتی قزوین اظهار می‌کند: جمعیت فعالان این حوزه از صنعت در این استان قابل‌توجه است که می‌طلبد ما قزوین را قطب قطعه سازان خودرو قرار دهیم و همه زمینه‌های آن‌هم مهیا است و ما به‌شدت نیازمند توسعه حوزه زیرساختی هستیم چراکه متقاضی زیاد است.

لطف‌الله سیاهکلی اظهار می‌کند: فعالان حوزه صادرات و واردات با توجه به شرایط بی‌ثبات، نمی‌توانند برنامه‌ریزی درازمدت داشته باشند.

وی عنوان می کند: در کشور ما جایگاه دولت در تولید غلط است به‌طوری‌که دولت در ابتدای راه تولید نشسته است یعنی یک تولیدکننده وقتی‌که می‌خواهد کارش را آغاز کند، دولت تمام هزینه‌ها و مطالبات خود را از او در قبال زیرساخت‌ها و بسیاری از مؤلفه‌ها دریافت می‌کند درحالی‌که هنوز هیچ تولیدی اتفاق نیفتاده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین ادامه می دهد: زمانی که تولیدکننده در مسیر تولید با مشکل مواجه و تولید او متوقف شود، دولت به‌هیچ‌عنوان این مسئله را حس نمی‌کند چون در ابتدای کار تمام هزینه‌هایش را از تولیدکننده گرفته است لذا معتقدم که جایگاه دولت باید پس از تولید محصول باشد یعنی باید به فرایند تولید کمک کند و به تولیدکننده فرصت تنفس دهد و پس از رونق تولید در واحد تولیدی، مطالباتش را از او اخذ کند.

وی تأکید می کند: با توجه به چرخه غلط در زنجیره تولید و جایگاه اشتباه دولت در این فرایند، لذا با کوچک‌ترین مشکل در حوزه تولید که اتفاق می‌افتد، دولت بلافاصله به فروش نفت و صندوق ذخیره ارزی متوسل می‌شود که راحت‌ترین کار است.

بخش خصوص را باید دریابید

سیاهکلی معتقد است ما امروز در اجرای اصل ۴۴ قانون مشکل‌داریم که در قزوین هم تعدادی از شرکت‌های صنعتی مبتلابه این معضل شده‌اند به‌طوری‌که این اصل به‌خوبی اجرا نمی‌شود و اهلیت که مهم‌ترین کلیدواژه این کار است، به آن بی‌توجهی می‌شود و برخی از رانت استفاده می‌کنند.

وی می افزاید: متأسفانه کسانی که در قالب رانت ورود پیداکرده و شرکت‌ها را در اختیار می‌گیرند، نمی‌توانند به‌خوبی مدیریت کنند و شرکت‌ها دچار مشکل می‌شوند که ازاین‌دست می‌توانیم کنتور سازی، تولی پرس و تعدادی دیگر را نام ببریم که این روند، صنعت را بدنام می‌کند.

 سیاهکلی می گوید: درصورتی‌که ما اگر بخواهیم به معنای واقعی به تولید توجه کنیم باید به بخش خصوصی توجه داشته باشیم و راه دیگری جز واگذاری نداریم بنابراین راه اصلی همین واگذاری به بخش خصوصی است اما در اجرا باید دقت شود که به اهل آن سپرده شود.

وی تصریح می کند: متأسفانه هنوز شناخت درستی از صادرات و واردات در کشور وجود ندارد لذا برای آن برنامه مناسبی هم دیده نمی‌شود و مقررات مناسب نداریم به‌طوری‌که وقتی یک صادرکننده بازاری را برای خود فراهم می‌کند با یک بخشنامه یا دستورالعمل، بازار او را برهم می‌زنیم.

۴۰۰ واحد صنعتی مشکل‌دار

در همین راستا دبیر قرارگاه صنعت معدن و انرژی سپاه قزوین  بابیان اینکه بیش از ۴۰۰ واحد صنعتی در قزوین با بانک‌ها مشکل‌دارند با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ به نام سال تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از سوی مقام معظم رهبری می‌افزاید:  این نام‌گذاری هوشمندانه نشان می‌دهد که رهبر معظم انقلاب اشراف کامل به معضلات حوزه تولید ملی رادارند و با انتخاب شعار سال درست به وسط هدف زده‌اند.

سرهنگ جعفر عباسی با اشاره به پایش و عارضه‌یابی از ۸۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان قزوین در سال جهش تولید اضافه می‌کند: در همین عارضه‌یابی و طی بررسی صورت گرفته توسط کارشناسان سازمان بسیج مهندسان صنعت استان متوجه شدیم که بیش از ۴۰۰ واحد صنعتی در قزوین با بانک‌ها مشکل‌دارند و احیا و رشد آن‌ها منوط به رفع مشکلات بانکی است.

عباسی مهم‌ترین تدبیر لازم برای احیای واحدهای تولید راکد و غیرفعال را تنفس در بازپرداخت بدهی‌های بانکی دانست و ادامه می‌دهد: عمده واحدهای تولیدی و صنعتی استان قزوین که در سالیان قبل تعطیل و راکد شده‌اند، آمادگی شروع به کاردارند؛ اما موانع بانکی اجازه شروع به کار به آن‌ها را نمی‌دهد.

وی اظهار می‌کند: اما اگر یک تنفسی برای تسویه مطالبات بانکی به این واحدها و کارگاه‌های تولیدی داده شود، بدون شک دوباره چرخ‌های تولید را به چرخش درمی‌آورند.

مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعت سپاه صاحب‌الامر(عج) همچنین از کمک به ۲۸۲ واحد صنعتی برای رفع مشکلات حقوقی، گمرکی، بانکی، بیمه، دارایی، زیرساخت، غذا و دارو در سال گذشته خبر داد و گفت: با توجه به اینکه دوشنبه‌ها از سوی دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین روز صنعت‌یار و پایش میدانی مشکلات واحدهای تولیدی نام‌گرفته، قطعاً در سال ۱۴۰۰ اجرای طرح صنعت‌یار در قزوین منتج به نتایج بزرگی شده و باقوت بیشتری دنبال خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.