قدس آنلاین- سفر های نوروزی اگر چه گفته می شود که به صورت هوشمندانه و با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال انجام است اما نتایج آن شامل افزایش تعداد بیماران گواه چنین ادعایی نیست.

کرونای انگلیسی سوغات مسافران نوروزی؛ شهرهای سالم رنگ باختند

قدس آنلاین-گروه استان ها: افزایش سفرهای نوروزی در حال تغییر دادن رنگ‌بندی شهرهای کشور و ورد به فاز بحران است چنانچه که بنا بر اعلام وزارت بهداشت شهرستان‌های سراب در آذربایجان شرقی، خوانسار در اصفهان، دماوند در تهران، ایذه و بهبهان در استان خوزستان در وضعیت قرمز و شهرستان‌های جلفا در استان آذربایجان شرقی، بوکان و سردشت در آذربایجان غربی، مبارکه اصفهان، آبدانان در ایلام، قروه در کردستان، اسلام‌آباد غرب  در استان کرمانشاه وبویر احمد  در کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

بر اساس همین گزارش و با توجه به روند افزایشی مبتلایان، احتمال تغییر وضعیت شهرستان‌های بیشتری از جمله تهران طی روزهای آینده وجود دارد.

افزایش آمار بیماران در ایلام

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: به دلیل افزایش شمار بستری و ابتلا به کرونا سه شهرستان ایلام درخطر تغییر رنگ از زرد به نارنجی هستند.

جمیل صادقی فر اظهار داشت: روند ابتلا به کرونا بر اساس آمار در روز اول فروردین افزایشی بوده است.

وی افزود: اکنون شهرستان‌های آبدانان، ایوان، چرداول و دهلران روند صعودی ازنظر ابتلا به کرونا دارند و احتمال نارنجی شدن سه شهرستان آبدانان، ایوان و چرداول و قرمز شدن دهلران وجود دارد.

وی اضافه کرد: این افزایش ابتلا و بستری ها به دلیل حضور مردم در بازار شب عید و جمعه آخر سال در آرامستان‌ها و دید و بازدیدهاست.

آلوده سازی اردبیل

کرونای انگلیسی که از چند ماه پیش در بخشی از کشور شیوع یافته است بالاخره در استان اردبیل نیز خودنمایی کرد و این در حالی است که با آغاز سال جدید مسافران از اقصی نقاط کشور به این استان گردش پذیر گسیل شده‌اند.

هجوم مسافران به این استان که به گفته مسئولان تا دو برابر نسبت به پارسال تعداد آنها افزایش دارد با توجه به صعودی شدن شیب کرونا بویژه افزایش موارد کرونای انگلیسی در اردبیل نگرانی‌ها را بیشتر کرده است و این نگرانی زمانی بیشتر می‌شود که پروتکل‌های بهداشتی از سوی مسافران رعایت نشده و به آن بی‌توجهی می‌شود.

هر چند که ویروس انگلیسی عمدتا توسط کارگران اردبیلی مشغول کار در عراق به این استان منتقل شده است اما ۲ روز پیش آخرین مورد آن در روستایی در مشگین شهر ارمغان مسافری بود که  از مبدا داخلی به این روستا سفر کرده بود.

معاون شبکه بهداشت و درمان مشگین شهر گفت: آزمایش این مسافر وارده شده به روستای شعبان این شهرستان مثبت بوده  و این فرد جهت درمان به اردبیل اعزام شده است.

دکتر عین الله زاده گفت:۲۰نفر از اطرافیان و کسانیکه با این فرد در تماس بودند هم قرنطینه شده‌اند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل هم گفت: در حال حاضر ۱۱ نفر مبتلا به کرونای انگلیسی در اردبیل و یک نفر در خلخال شناسایی و تحت مراقبت قرار گرفته اند.

دماوند نارنجی است

فرماندار دماوند نیز با تاکید بر اینکه شرایط دماوند در وضعیت نارنجی قرار گرفته است افزود: در تمام نقاط شهرستان دماوند جریمه پلاک های غیربومی اعمال خواهد شد و تردد بین شهری از تهران به دماوند نیز دارای محدودیت است.

مهدی حیدری در تشریح آخرین وضعیت شهرستان دماوند و پایان زمان ۷۲ ساعته مسافرین برای خروج از دماوند گفت: با پایان زمان ۷۲ ساعته اعمال قانون و برخورد با پلاک های غیربومی اغاز شده و به این ترتیب جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای خودروهای دارای پلاک غیر بومی در همه نقاط شهرستان دماوند اعمال خواهد شد و این موضوع توسط دوربین های پلاک خوان و حضور فیزیکی پلیس راه و راهور انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به مصوبه ستاد مدیریت کرونا استان تهران و تغییر وضعیت شهرستان دماوند به نارنجی، تردد بین شهری از تهران به دماوند نیز دارای محدودیت خواهد بود.

خودروهای شهرهای قرمز توقیف می‌شوند

در همین راستا دادستان عمومی و انقلاب اصفهان نیز از صدور و ابلاغ دستور قضایی برای ممنوعیت ورود و توقیف خودروهای دارای پلاک مناطق قرمز به استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان اصفهان، علی اصفهانی روز چهارشنبه اعلام کرد: صدور دستور قضایی در راستای مصوبه‌های ستاد استانی مقابله با کرونا  با تأکید بر قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و پیشگیری از شیوع نوع انگلیسی آن، صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: در این راستا ضابطان برای اجرای مُصوبات و حمایت قاطعانه قضایی در منع ورود و توقیف خودروهای متخلف به اصفهان از آمادگی کامل برخوردار هستند.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان به شهروندانی که قصد مسافرت به مناطق قرمز رادارند، هشدار داد: مسئولیت اعمال قانون و اعمال محدودیت در مسیر رفت و بازگشت متوجه متخلفان بوده و تعاملات در همه استان‌ها نیز مبتنی بر برخود قاطع با مُتخلفان است.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید_ ۱۹ در استان اصفهان، ۱۶ شهرستان در وضعیت زرد(خطر متوسط)، چهار شهرستان در وضعیت آبی(کم‌خطر)، ۲ شهرستان مبارکه و لنجان در وضعیت نارنجی(پرخطر) و ۲ شهرستان گلپایگان و خوانسار در وضعیت قرمز(بسیار پرخطر) قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.