سرپرست انتقال خون خراسان رضوی گفت: در ۴-۵ سال آینده، حداقل ۱۰ بیمارستان با حداقل ۴۰۰-۵۰۰ تخت به تعداد بیمارستان‌های استان اضافه خواهد شد. با این حجم توسعه، پیشرفت انتقال خون به نسبت پیشرفت تخت‌های درمانی استان بسیار پایین بوده است.

روند کند پیشرفت انتقال خون خراسان رضوی/ساخت ۱۰بیمارستان تا ۵ سال آینده

به گزارش قدس آنلاین، امروز ۱۵ فروردین‌ماه، مراسم تودیع مجید عبداللهی، مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی و معارفه حمیدرضا اسلامی به عنوان سرپرست انتقال خون خراسان رضوی در پایگاه اهداء خون امام رضا(ع) برگزار شد.

حمیدرضا اسلامی، سرپرست انتقال خون خراسان رضوی در این مراسم، ضمن اشاره به این نکته که سازمان انتقال خون وظایف زیادی برعهده دارد، بیان کرد: کار این سازمان، یک کار فردی و شخصی نیست، بلکه کاری گروهی است. اکنون هدف همگی ما باید این باشد که انتقال خون را از انحصار خارج کنیم و تلاش کنیم که کمک‌های زیادی را به سمت انتقال خون بکشانیم.

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که انتقال خون را همیشه با مشکل مواجه کرده است، خودمحدود کردن و اعتقاد به این تفکر است که بدون کمک دیگران و به تنهایی می‌توان کار کرد، گفت: درصورتی که در دنیا این رویه تغییر پیدا کرده است. از سازمان‌های بسیاری می‌شود اسم برد که در همین استان خدمت کردند و کارهای بسیاری را انجام دادند. در سری قبل که به عنوان مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی مشغول به خدمت بودم، دانشگاه علوم پزشکی تا حد امکان به خانواده انتقال خون یاری رساند. ما باید این سهمیه کمک را وارد کل اجتماع و ارگان‌های دیگر از جمله استانداری، سازمان برنامه و بودجه و... کنیم.

سرپرست انتقال خون خراسان رضوی با اشاره‌ به دشواری کار مدیریت انتقال خون بیان کرد: قبل از اینکه مسئولیت قبول کنم، چندین نفر از افرادی را که در جمع انتقال خون هستند را پیشنهاد دادم، اما به دلیل مسائل پیچیده انتقال خون و هماهنگی‌های داخلی که سخت انجام می‌گیرد و نگرانی از این که با توجه به این مشکلات نتوانند انجام وظیفه کنند، مسئولیت را نپذیرفتند. مدیریت این اداره، کاری بسیار سخت است و نیاز به هماهنگی‌های زیادی دارد.

وی افزود: همچنین باید از خیرین نیز کمک بگیریم. من در طول مدتی که در دانشگاه علوم پزشکی خدمت می‌کردم، با خیرین زیادی آشنا شدم و صحبت‌هایی را با آن‌ها درخصوص انتقال خون و نقش مهمی که خون و فرآورده‌های خونی در اجتماع دارد، داشتم.

سرپرست انتقال خون خراسان رضوی اظهار کرد: بزرگترین مشکل ستاد انتقال خون، بودجه است و این یک مشکل اساسی در تمامی مقاطع کاری برای ما بوده است؛ به طور مثال در پروژه‌های قدیمی، ساختمانی داریم که ۱۴ سال است هنوز به سرانجام نرسیده است و مسئولین تلاش‌های زیادی را انجام دادند، اما همچنان مشکلات مالی مانع صورت پذیرفتن کار می‌شود.

اسلامی با بیان اینکه ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد برنامه‌های زیادی را برای ساخت بیمارستان‌های جدید مدنظر دارد، گفت: در ۴-۵ سال آینده، حداقل ۱۰ بیمارستان با حداقل ۴۰۰-۵۰۰ تخت به تعداد بیمارستان‌های استان اضافه خواهد شد. با این حجم توسعه، پیشرفت انتقال خون به نسبت پیشرفت تخت‌های درمانی استان بسیار پایین بوده است.  

وی با اظهار به اینکه شاکله مدیریت در انتقال خون، نیروی انسانی است، تاکید کرد: بها و توجه به تک‌تک زوایای نیروی انسانی در این ستاد اهمیت دارد. همچنین با توجه به اینکه خراسان رضوی یکی از قطب‌های پزشکی کشور است و در دوران پس از کرونا با برنامه‌های تعیین شده، گردشگری سلامت در این استان اهمیت پیدا می‌کند، نیاز به توجه بیشتری دارد.

خون و فرآورده‌های خونی از نفت مهمتر است

وی با بیان اینکه جذب سرمایه‌های خارجی، چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور، بسیار مهم است، اظهار کرد: اعتقاد من این است که خون و فرآورده‌های خونی که مسئله مرگ و زندگی است، از نفت مهمتر است. از طرفی، از جنبه اقتصادی نیز اگر به آن نگاه شود، موضوع تولید فرآورده‌های خونی می‌تواند جایگاه مهمی را در اقتصاد کشور به دست آورد.

اسلامی با اشاره به اینکه با همت همکاران این اداره کارهای بزرگی در خصوص انتقال خون صورت گرفته است، بیان کرد: ما توانستیم با همت معاونت فنی و تک تک همکارانی که مسئولیت کنترل کیفیت را بر عهده داشتند، دو بار بالاترین سطح کیفیت پلاسما را تولید کنیم. این تلاش‌ها نشانه این است که ما می‌توانیم به دستاوردهای بزرگتری نیز برسیم و این مهم نیاز به تمرکز، توجه و همکاری بیشتر دارد.

سرپرست انتقال خون خراسان رضوی گفت: در سال‌های پیش حتی زمانی نبود که استان خراسان رضوی نیاز به خون پیدا کند؛ خراسان رضوی حتی به استان‌های دیگر از جمله سمنان، سیستان و بلوچستان و... خون می‌فرستاد، اما اکنون در این خصوص با مشکل مواجه هستیم.

وی درخصوص تعداد کم نیروی کار اداره انتقال خون گفت: میزان پرسنل سازمان انتقال خون با میزان وظایفی که برعهده دارند هماهنگی ندارد و در خصوص جذب نیروهای جدید بسیار ضعف دارد. امیدواریم بتوانیم استان را درخصوص تبدیل شدن به قطب درمانی موفقی در سطح کشور یاری برسانیم.

اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: با فرارسیدن ماه مبارک رمضان برنامه‌های لازم صورت می‌گیرد تا در تهیه خون و فرآورده‌های خونی دچار مشکل نشویم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.