کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام دارای آثار بسیار ارزشمندی از کتب خطی و قرآن‌های بسیار نفیس است که در نوع خود بی‌نظیر و از اعتبار و ارزش بالایی برخوردار هستند.

اهدای بیش از ۸۲۶ هزار اثر ارزشمند به کتابخانه آستان قدس در سال گذشته

به گزارش قدس آنلاین، پس از شهادت امام رضا(ع)، دوستداران و ارادتمندان این امام رئوف(ع) برای زیارت ایشان به حرم مطهر می‌آمدند و این مسئله باعث می‌شد افرادی که دارای کتب خطی و قرآن های خطی بودند آن‌ها را وقف حرم امام هشتم(ع) کنند؛ به‌طوری‌که در سال‌ ۳۲۷ هجری قمری قدیمی ترین جزوه قرآنی توسط «کشواد بن املاس» وقف این آستان مقدس شده است.
در سال های اخیر نیز بسیاری از ارادتمندان به ساحت مقدس رضوی با وقف مجموعه های مطالعاتی و فرهنگی خود باعث غنای این مجموعه شده اند.
به گفته رئیس اداره خدمات کتابداری سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کتابخانه مرکزی این آستان مقدس یکی از بزرگترین دریافت کنندگان کتاب های اهدایی در کشور است.
عیسی اختری طوسی آمار منابع و مجموعه های فرهنگی اهدا شده به این سازمان طی سال ۱۳۹۹ را رقمی بالغ بر ۸۲۶ هزار ۲۹۰ اثر عنوان می کند که شامل ۷۳۸ نسخه خطی، بیش از ۶۲۰ هزار برگ سند، ۷۸۶ نسخه چاپ سنگی، ۸۰ هزار ۹۳۰ نسخه چاپی، ۴۳ هزار نسخه مطبوعات، ۳ هزار ۸۰۴ شی موزه ای و بیش از ۷۵۰ هزار نسخه دیجیتال است.
در این میان فقط در اسفندماه سال گذشته بیش از ۱۰ هزار ۳۰۰ جلد منابع چاپی از سوی اهدا کنندگان به روابط عمومی کتابخانه مرکزی و کتابخانه های وابسته این سازمان تحویل داده شده است.
کتاب های اهدایی به کتابخانه آستان قدس رضوی با توجه به نیت اهداگر، توسط کارشناسان بررسی و تفکیک شده و با توجه به سامانه های موجود در سازمان برای کتابخانه ها و تالارهای کتاب ارسال می شود.

انتهای پیام/

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.