کردستان- زلزله روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه امسال که با پس‌لرزه‌های بسیاری نیز همراه بود خسارت‌های بسیاری به واحدهای مسکونی مردم این منطقه وارد کرده است که نیاز به مرهم گذاری دارد.

زخم‌های ناشی از زلزله مریوان نیازمند مرهم؛ نیروهای بسیج به میدان آمدند

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: بنا بر آمار رسمی تاکنون پنج هزار و ۹۷۸ واحد مسکونی در ۳۸ روستای مریوان ازلحاظ میزان خسارات زلزله، ارزیابی‌شده که ۲۶۰ واحد باید بازسازی و احداث و ۱۴۱ واحد نیز باید تعمیر شود. 

در داخل شهر مریوان نیز ۲۹ واحد مسکونی ارزیابی‌شده که ۱۰ واحد نیاز به بازسازی و ۱۱ واحد هم باید تعمیر شود و در شهر کانی‌دینار هم ۴۴ واحد نیاز به بازسازی و ۱۰ واحد مسکونی هم نیاز به تعمیر دارد.

بر اساس گفته شهرام ملکی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان، طبق برآوردهای اولیه حدود یک هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی، تجاری و خدماتی در مریوان و سایر مناطق زلزله‌زده بخش شهری و روستایی این شهرستان دچار آسیب شده و درخواست تأمین تسهیلات برای ساخت واحدهای مسکونی توسط مردم به ستاد مدیریت بحران کشور اعلام‌شده است.

پای دل گفته‌های روستائیان

همان‌طور که آمار هم گویاست در داخل شهر مریوان خسارت‌های وارده از ۳۰ خانه تجاوز نکرده و بازسازی در حد تعمیر و لکه‌گیری است اما متأسفانه در روستاهای منطقه که پا می‌گذاری دیوارهای فروریخته و ایوان‌های خراب‌شده و سقف‌های لرزان چوبی خانه‌های روستایی که حالا بر روی دیوار با ترک‌های عمیق قرار دارند گویای این موضوع است که موضوع بازسازی و مقاوم‌سازی بسیار جدی است.

گشت‌وگذاری در روستاهای خانم کهن، جشنی‌آباد، قلقله، ساوجی و سایر مناطق و چادرهای برافراشته در میانه حیاط خانه‌ها و ترک‌های عمیق بر دیوارها و اتاق‌هایی که از سقف آن خاک بر روی مالکانش می‌ریزد خود گواه این موضوع است که باید هر چه زودتر برای بازسازی آستین همت بالا زد.

شمس‌الدین فتحعلی بیگی یکی از روستائیان قلقله در این رابطه به خبرنگار قدس آنلاین می‌گوید: متأسفانه زلزله در زمان کوتاهی تمامی آجرها و سنگ‌هایی را که با مشقت و پس از ۴۰ زحمت روی هم گذاشته بودیم بر روی سر زن و بچه مان آوار شد.

وی در پاسخ به سؤال ما که چرا از چوب برای سقف استفاده کرده و نسبت به مقاوم‌سازی خانه خود تاکنون اقدامی نکرده است می‌گوید: برای مردم تامین و یا خرید تیرآهن و ساخت به شکل خانه های شهری به هیچ وجه ممکن نیست و گران در می آید.

این دامدار روستایی ابراز  می کند: بنیاد مسکن برای مقاوم‌سازی واحدهای روستایی تسهیلات می‌دهد اما برای ما که دامدار هستیم پرداخت قسط بسیار مشکل است.

وی به ما می گوید: البته این وام ها یک مشکل اصلی و بزرگ هم دارند که معمولا کسی حاضر به دریافت آن نیست ان هم موضوع سودی است که بانک و دولت می گیرد لذا افراداین منطقه راضی نیستند که وام با سود دریافت کنند.

بسیج به میان آمد

بسیجی‌ها و گروه‌های جهادی و سپاهی که همواره در تمامی حوادث غیرمترقبه یک پای ثابت کمک به هم نوعان خود بودند این روزها خود را به روستاهای مریوان رسانده و لذا رد پای آن‌ها را در تمامی حوزه‌ها ازجمله ارائه خدمات گرفته تا توزیع بسته‌های معیشتی می‌توان مشاهده کرد.

گفتنی است بسیج جامعه پزشکی سپاه شهرستان مریوان با حضور در روستاهای منطقه و استقرار تجهیزات پزشکی با صورت رایگان نسبت به ویزیت مراجعه‌کنندگان و ارائه خدمات موردنیاز اقدام می‌کند.

اعطای وام قرض‌الحسنه

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان بابیان اینکه خسارت‌های بسیاری به واحدهای مسکونی، مغازه‌ها و جایگاه‌های نگهداری دام واردشده است اظهار کرد:  در همین راستا علاوه بر واحدهای مسکونی روستایی، واحدهای صنفی و تجاری و جایگاه نگهداری دام در روستاها هم براثر زلزله خسارت‌دیده‌اند که این موضوع در ارزیابی‎ها لحاظ می‌شود.

رضا قادری بیان می‌کند: بنیاد مسکن تسهیلاتی را به‌صورت بلاعوض و قرض‌الحسنه برای مناطق زلزله‌زده مریوان در نظر گرفته است که با جمع‌بندی نهایی این رقم در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

وی می‌گوید: بر اساس آخرین ارزیابی ۴۰ روستای مریوان در اثر زلزله خسارت‌دیده‌اند که چهار روستای جشنی‌آباد،خاو، قلقله و ساوجی بیشتر از دیگر روستاهای این شهرستان متحمل خسارت ناشی از زلزله شده‌اند.

قادری اذعان می‌کند: برای کمک به مردم برای بازسازی هر چه زودتر خدماتی ازجمله تأمین سیمان، نقشه‌کشی، نظارت و صدور پروانه ساخت برای واحدهای مسکونی زلزله‌زده به صورت رایگان انجام خواهد پذیرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.