سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به رد صلاحیت ۱۳ درصد از ثبت‌نام کنندگان شوراهای شهر در این استان گفت: بیشترین رد صلاحیت‌ها طبق ماده ۳۳ قانون انتخابات بود که ۳۱۶ نفر از ۴۰۲ رد صلاحیت شده توسط هیأت اجرایی طبق بندهای این ماده قانون بوده است.

رد صلاحیت ۴۰۲ نفر از ثبت‌نام کنندگان در انتخابات شوراهای شهر خراسان رضوی/ ۲ درصد ثبت نام کنندگان بیکار هستند!

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی نبی‌پور بعد از ظهر امروز در نشست خبری با موضوع انتخابات که در سالن شهید سلیمانی ساختمان استانداری برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: از نظر زمان بندی با توجه به این موضوع چند فرآیند را تاکنون به اتمام رسانده‌ایم؛ انجام استعلامات از مراجع چهارگانه، رسیدگی به صلاحیت‌ها توسط هیأت اجرایی به اتمام رسید و نتیجه تایید و رد صلاحیت‌ها بر طبق قانون هیأت نظارت شهرستان و رسیدگی به پرونده‌های رد صلاحیت شده بر عهده هیأت نظارت است. 

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه با توجه به حجم کار، هیأت اجرایی هفت روز فرصت دارند که بررسی مجدد افراد تایید صلاحیت شده را انجام دهند، افزود: نهایتاً پس از هفت روز به داوطلبان نتیجه اعلام می‌شود که فرآیند خود را انجام می‌دهد.

ماده ۳۳ قانون انتخابات، بیشترین دلیل رد صلاحیت ثبت‌نام کنندگان 

وی با اشاره به رد صلاحیت ۱۳ درصد از ثبت‌نام کنندگان شوراهای شهر در خراسان رضوی، اعلام کرد: بیشترین رد صلاحیت‌ها طبق ماده ۳۳ قانون انتخابات بود و ۳۱۶ نفر از ۴۰۲ فرد رد صلاحیت شده توسط هیأت اجرایی طبق بندهای این ماده قانون بوده است.

نبی پور بیان کرد: علاوه بر آن، ۳ نفر بر طبق ماده ۳۲ و پنج نفر بر اساس ماده ۳۱ رد صلاحیت شده‌اند، رد صلاحیت شدگان طبق ماده ۳۰ هم ۱۰۴ نفر هستند، ۳ هزار و ۲۴۴ نفر باقی ماندند که اگر رد صلاحیت نشوند می‌توانند تا روز پایانی بمانند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تشریح کرد:  استعلام‌های چهارگانه و قانون، بیشترین تأثیر در رد صلاحیت را داشتند و در ماده ۳۳ در خصوص افراد محروم از کاندیداتوری، دلیل درصد بالای استناد به این قانون همین است.

وی در خصوص انتخابات شورای روستا در خراسان رضوی هم گفت: ۲ هزار و ۵۸۶ روستا و تیره عشایری در استان است که در آن‌ها انتخابات برگزار می‌شود.

نبی‌پور تعداد کرسی‌های شورای روستا در خراسان رضوی را ۸ هزار و ۲۷۰ کرسی اصلی اعلام کرد و گفت: ۲ هزار و ۳۳۰ روستا داریم که شورای آن سه نفره و ۲۵۶ روستا پنج نفره است؛ روستاهایی که بالای هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت داشته باشند شورای روستا ۵ نفره می‌شود.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در دوره چهارم ۱۵هزار و ۸۹۲ نفر، در دوره پنجم ۱۶هزار و ۲۴۱ نفر و دوره ششم ۱۶هزار و۵۴۰ ثبت نام کرده اند که این نشان‌دهنده رشد آمار در شورای ششم است.

وی با اشاره به اینکه از نظر جنسیت نسبت به دوره قبل ۶ درصد زن هستند و در ادوار پیشین این رقم ۵ درصد بوده است، تشریح کرد: در دوره چهارم و پنجم بیش از ۵۰ درصد افرادی که شرکت کرده بودند روحانی بودند، در دوره چهارم ۵۸ درصد و پنجم ۵۶ درصد و در این دوره این رقم به ۶ صدم درصد رسیده است.

نبی پور اعلام کرد: در این دوره ۵۱ درصد کاندیداها معادل ۸ هزار و ۴۶۱ نفر تحصیلات ابتدایی دارند، این عدد دوره پیش و پیش‌تر به ترتیب ۶ درصد و ۵ درصد بوده است، لیسانس و فوق لیسانس حدود ۱۲ درصد است که در دوره پنجم ۹ درصد و در دوره چهارم حدود ۷ درصد بوده است.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان در این دوره ۱۳ درصد افرادی که کاندیدا شدند ایثارگر هستند، خاطرنشان کرد: این عدد در دوره پنجم ۹ درصد و در دوره چهارم ۸ درصد بوده است.

وی افزود: نمایندگانی که بدون سابقه شورای ثبت‌نام کرده‌اند حدود ۷۰ درصد بودند که دور دوره پنجم و چهارم به ترتیب ۶۷ درصد و ۷۸درصد بوده است.

نبی پور در رابطه با سن ثبت‌نام کنندگان عنوان کرد: از نظر سنی افرادی که زیر ۳۵ سال هستند ۱۹درصد، از ۳۵ تا ۴۵ سال ۳۴ درصد، افرادی که ۴۵ تا ۵۵ هستند ۲۷درصد و بالای ۵۵سال ۱۹درصد هستند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی شغل ثبت‌نام کنندگان را این‌گونه بیان کرد: شاغلان در حوزه فرهنگی ۳ درصد، کشاورزان ۳۲ درصد، بازنشستگان ۵درصد، کارمندان دولت ۶ درصد، افراد بیکار ۲ درصد، مشاغل آزاد ۴۳ درصد، روحانیون یک درصد هستند؛ ۸ درصد افراد هم شغلشان را مشخص نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه ۱۲درصد از داوطلبان از اهل سنت هستند که از شهرستان‌های تلفیقی شرکت کردند؛ خاطرنشان کرد: تمام روستاهایی که می‌توانستیم در آن انتخابات برگزار کنیم در این دوره به حد نصاب رسیده است، دوره قبل ۴۰ روستا به حد نصاب نرسیده بودند. همچنین ۱۴ نفر در انتخابات خبرگان رهبری ثبت نام کردند که ۱۲ نفر ثبت نامشان قطعی شده است.

نبی‌پور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه از فرمانداری به افراد اعلام می‌شده که شما رد صلاحیت می‌شوید و خودتان انصراف دهید، اذعان کرد: موردی بوده است که بدون هماهنگی با فرماندار این کار را انجام داده و توبیخ شده، این کار قانوناً صحیح نیست و البته مبنی بر حسن نیت آن‌هاست چراکه برای حفظ آبرو این کار را انجام داده‌اند، اما این موضوع گسترده نبوده است، این تماس‌ها سیاسی نبوده و فقط با جبهه خاصی تماس گرفته نشده است.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: آمار دقیقی از کاندیداهایی که در ادوار شورا بودند و اکنون رد صلاحیت شده‌اند را در اختیار نداریم، اما از کل داوطلبان شهرستان مشهد ۱۶۱ نفر رد صلاحیت شده‌اند که ۱۵ درصد ثبت‌نام شدگان هستند.

پیش‌بینی بیش از ۵ هزار صندوق اخذ رای

وی در خصوص صندوق‌های اخذ رای گفت: تعداد صندوقهای رأیی که برای انتخابات تعبیه شده است را هیأت اجرایی قطعی می‌کند اما پیش بینی ما بیش از ۵ هزار صندوق است و معلوم نیست که هیأت اجرایی این رقم را تصویب کند، در دوره قبل ۴هزار و ۲۳ صندوق داشتیم.

واکسیناسیون عوامل برگزاری انتخابات در دستور کار است

نبی پور در بحث رعایت پروتکل‌ها با بیان اینکه دو بحث را وزارت کشور پیگیری می‌کند، اظهار کرد: اول واکسیناسیون عوامل برگزاری انتخابات است، هنوز قطعی نیست ولی امیدوارم این اتفاق بیفتد چرا که ممکن است عوامل اجرایی به دلیل خطر کرونا استقبال نکنند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در خصوص افرادی که رای می‌دهند تشریح کرد: برنامه ریزی انجام شده و در فضای باز برای مثال در محوطه مدرسه‌ها در بهترین حالت برای رعایت پروتکل، انتخابات انجام می‌شود.

تبلیغات بیشتر رسانه‌ای باشد

وی در خصوص تجمعات ستادهای انتخاباتی متذکر شد: منع قانونی ستاد کرونا برای ستاد انتخاباتی و میتینگ‌های انتخاباتی نداریم اما اگر وضعیت نارنجی یا قرمز شود تجمعات منع می‌شود و این اقدامات بیشتر از رادیو و تلویزیون انجام می‌شود و تاکید ما این است که تبلیغات در رسانه بیشتر انجام شود.

نبی پور در رابطه با افرادی که از حالا دست به تبلیغات زده‌اند، تاکید کرد: با افرادی که اکنون تبلیغات می‌کنند برخورد قانونی می‌شود و هیأت‌های اجرایی موظف به توبیخ این افراد هستند و تا جایی که تایید صلاحیت‌ها اعلام نشود این اقدامات بی فایده و غیر قانونی است.

وی در رابطه با مهلت تبلیغات انتخابات شورای شهر، ریاست جمهوری و مجلس خبرگان، اعلام کرد: مهلت تبلیغات خبرگان رهبری و ریاست جمهوری ۲۰ روز و مهلت انتخابات شورا هفت روز است؛ بنابراین کاندیداهای مجلس خبرگان و ریاست جمهوری از ۲۰ روز و کاندیداهای شورای شهر و روستا از هفت روز مانده به روز انتخابات، می‌توانند تبلیغات کنند.

نبی پور یادآور شد: ۲۴ ساعت مانده به انتخابات روز سکوت تبلیغاتی است که نباید دیگر تبلیغاتی صورت بگیرد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در خصوص تعداد بازرسان خاطرنشان کرد: در دوره پیش ۹۰ هزار نفر برای بازرسی حضور داشتند و این دوره با توجه به تعداد صندوق‌ها، بیش از صد هزار نفر حاضر بوده و این افراد هم از کارمندان دولت و هم از عامه مردم هستند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.