تولیت آستان قدس رضوی گفت: آنچه زندگی یک انسان مؤمن را از غیر مؤمن متمایز می‌کند، اعتقاد به معاد و حسابرسی روز قیامت است و این اعتقاد به زندگی و حیات دنیوی انسان جهت می‌دهد.

نقش معاد باوری در سعادت و حیات دنیوی انسان

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در نخستین جلسه تفسیر قرآن خود در ماه مبارک رمضان که شب گذشته در «مدرسه دو در» حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، پیرامون موضوع معاد به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به آیات ابتدایی سوره بقره، اظهار کرد: در این آیات خداوند متعال به بیان اوصاف متقین می‌پردازد و پنج ویژگی‌ را که عبارت است از ایمان به غیب، اقامه نماز، انفاق در راه خداوند، ایمان به انبیاء و یقین داشتن به آخرت را برای آن‌ها برمی‌شمارد.
وی با بیان اینکه در خصوص منظور از «ایمان به غیب» مفسرین مصادیق مختلفی را بیان کردند اما آنچه تقریباً بر آن اجماع وجود دارد معنای «ایمان به خداوند متعال» است، عنوان کرد: «یقین» مرتبه بالایی از ایمان است که خداوند متعال می‌فرماید متقین به آخرت «یقین» دارند.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: بر اساس این آیات متقین به سه امر «غیب»، «انبیاء الهی» و «آخرت» ایمان دارند، به عبارتی آن چیزی که شاکله دینی یک انسان مسلمان را شکل می‌دهد «توحید»، «نبوت» و «معاد» است.
وی تصریح کرد: معاد در میان همه ادیان الهی موردبحث و توجه بوده و دعوت مردم به معاد، رسالت همه انبیاء الهی بوده است؛ زیرا ایمان به خداوند، وحی و رسالت پیامبران(ص) زمانی سودمند است که یقین به معاد وجود داشته باشد؛ آنچه می‌تواند زندگی انسان را در مسیر صحیح قرار دهد، ایمان و اعتقاد به «معاد و قیامت» است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در خصوص چرایی اهمیت ایمان به معاد و آخرت گفت: دین صراط و مسیر بوده و مقصد این مسیر آخرت است، لذا آنچه زندگی یک انسان مؤمن را از غیر مؤمن متمایز می‌کند، اعتقاد به معاد و حسابرسی روز قیامت است و این اعتقاد به حیات دنیوی انسان جهت می‌دهد.
وی قرآن کریم را کتاب انسان‌سازی معرفی و تصریح کرد: قرآن کتاب انسان‌سازی و تربیت برای تمام بشریت در اعصار مختلف و شئون متفاوت است، لذا یکی از موضوعاتی که در قرآن بسیار بیان شده، مسئله «معاد» است، حدود یک سوم آیات قرآن کریم، درباره معاد و مسائل پیرامونی آن است که نشان از نقش تأثیرگذار و مهم ایمان به آخرت در رفتار انسان دارد.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: پیامبران الهی در کنار دعوت به توحید همواره معاد را مطرح کردند و در برخی آیات قرآن یکی از دلایل مهمی که مستکبران و طاغوت‌ها در برابر پیامبران الهی مقاومت می‌کردند عدم اعتقاد آن‌ها به معاد بوده است.
وی فرعون را محصول عدم ایمان به قیامت معرفی و تصریح کرد: ایمان به قیامت و اعتقاد به معاد می‌تواند موجب تحول روحی و معنوی آدمی و تربیت انسان‌های پاک شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با طرح این سؤال که چه موقع معاد باوری و اعتقاد به معاد اثربخش خواهد بود، پاسخ داد: هنگامی معاد باوری در زندگی انسان اثر خواهد گذاشت که بداند تمام رفتار، گفتار و نیات انسان به‌طور دقیق ثبت می‌شود و روزی محاسبه خواهد شد.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: متأسفانه بسیار از معاد و قیامت سخن گفته می‌شود اما معاد باوری در جامعه کم بوده و آن باور عمیق قلبی کم وجود دارد؛ اگر انسان واقعاً به معاد باور داشته باشد نمی‌تواند مرتکب گناه و معصیت شود و حتی فکر گناه را نیز در قلب خود جای نمی‌دهد.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.