رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اشاره به حملات هوایی دیشب رژیم صهیونیستی علیه مواضع گروه‌های فلسطینی در نوار غزه، گفت که با پافشاری تل‌آویو بر این موضع‌گیری، روابط دو طرف به سطح امیدوارکننده نمی‌رسد.

انتقاد اردوغان از حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه

قدس آنلاین؛ «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود پس از نماز جمعه، به موضوعات مختلفی از جمله روابط آنکارا با تل‌آویو پرداخت.

به گزارش شبکه «تی‌آرتی»، رئیس‌جمهور ترکیه در بخشی از اظهارات خود به بحث و درگیری پیش‌آمده میان «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه این کشور و «نیکوس دندیاس» همتای یونانی او در جریان کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته اشاره کرد و در این خصوص گفت که او برخورد مناسبی با همتای یونانی خود داشته است.

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک روز گذشته میان وزیر امور خارجه ترکیه و همتای یونانی او، دو طرف در ارتباط با موضوع درگیری‌ها در دریای مدیترانه به اتهام‌زنی به یکدیگر پرداخته بودند.

رجب طیب اردوغان در ادامه اظهاراتش افزود:‌ «یونان همچنان مفتی [کل اقلیت مسلمان] را تعیین می‌کند علی‌رغم آنکه مطابق با توافق لوزان، این حق را ندارد و این در حالی است که ما پتریارک [اقلیت مسیحی در ترکیه]‌ را تعیین نمی‌کنیم».

اردوغان در بخش دیگری از سخنانش به حمله دیشب نیروهای رژیم صهیونیستی به نوار غزه اشاره کرد و در این خصوص گفت: «اسرائیل همچنان به ادامه این موضوع پافشاری دارد از این رو روابط دوجانبه ما نمی‌تواند به سطح امیدوارکننده برسد».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که منابع صهیونیستی در اواخر سال گذشته، اخباری را درباره از سر گرفته شدن روابط اطلاعاتی میان تل‌آویو و آنکارا فاش کرده بودند که درست چند روز پس از انتشار این اخبار، رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تایید تداوم تماس‌های اطلاعاتی آنکارا با رژیم صهیونیستی، ابراز امیدواری کرد که روابط آنکارا و تل‌آویو بهبود پیدا کند.

پیش از این، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» گزارش داده بود که تل‌آویو برای بازگشت روابط با ترکیه شروط زیادی گذاشته؛ اما بارزترین این شروط تعهد آنکارا به بستن دفتر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در استانبول و متوقف کردن فعالیت اسرای آزاد شده مرتبط با گردان‌های «القسام» شاخه نظامی حماس بوده که این موضوع باعث سرخوردگی ترکیه شده است.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.