بندرعباس- ۱۳ فروردین‌ماه امسال مشاهده هزاران ماهی مرده بر روی شن‌های ساحل جاسک موجب نگرانی بسیاری از مردم و دوستداران محیط‌زیست شد و مرگ حدود ۱۰ تن گربه‌ماهی در محله «مقسا» تا خور شیلات فرضیه‌های بسیاری را ازجمله آلودگی نفتی را مطرح کرد و حالا به واسطه گذشت ۱۰ روز دوباره شاهد تلفات عظیم این گونه از ماهیان هستیم!

قتل‌عام بی‌سابقه گربه‌ماهی‌ها در خلیج‌فارس؛ دوستداران محیط‌زیست در انتظار پاسخ مسئولان

قدس آنلاین؛ گروه استان‌ها: ازآنجاکه بندر جاسک یکی از نقاط راهبردی در امر صادرات نفت کشور است لذا همواره در معرض آلودگی نفتی از خشکی و ساحل قرار دارد و لذا مرگ هزاران ماهی مرده در ساحل این بندر این فرضیه را مطرح کرد که احتمالاً آلودگی نفتی موجب مرگ این‌همه گربه‌ماهی در سواحل جاسک بوده است.

گفتنی است درحالی‌که آلودگی نفتی بیش از هر فرضیه دیگری برای مرگ گربه‌ماهی‌ها متبادر به ذهن بود اما رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان جاسک در خصوص دلیل احتمالی مرگ گربه‌ماهی‌ها اظهار کرد: با توجه به مشاهدات انجام‌شده احتمال آلودگی و بیماری بسیار کم بوده و فرضیه صید این‌گونه ماهیان محتمل‌تر است.

علی رنجبر در این رابطه گفت: هیچ‌گونه آثار بیماری یا آلودگی در این ماهیان دیده نشده و از طرفی فقط همین یک‌گونه ماهی در ساحل مشاهده‌شده که فرضیه بیماری و آلودگی را رد می‌کند.

وی عنوان کرد: از سویی صیادان بومی تأکیددارند این ماهی‌ها در صید آن‌ها بودند، اما به علت حجم زیاد تور پاره شده و این آب لاشه ماهی‌ها را به ساحل برده است.

حال پس از این علت مرگ ماهیان قتل عام شده در ۱۳ فروردین به پای صیادان محلی نوشته شده دوباره شاهد سیل دیگری از لاشه ماهیان مرده در سواحل خلیج فارس هستیم!

پای صید ترال در میان است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین باوجوداینکه مسئولان هنوز علت مرگ گربه‌ماهی‌های دو هفته پیش را اعلام نکرده و این موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار دارد باری دیگر سواحل این شهرستان با حجم گسترده‌ای از گربه‌ماهی‌های مرده و به وسعت بسیار زیاد روبرو شده است که بنا بر اظهارات کارشناسان حدود ۱۰۰ تن ماهی مرده برآورد می‌شود!

فروردین‌ماه امسال اگرچه ماهی‌های تلف‌شده حدود یک کیلومتر از خط ساحلی را با لاشه‌های خود پوشاندند اما متأسفانه موج دوم کشتار این ماهی‌ها به‌گونه‌ای است که افزون بر ۱۰ کیلومتر از سواحل این بندر در حال حاضر پوشیده از لاشه گربه‌ماهی‌ها شده است.

علت مرگ

در همین راستا «افشین عسکری» مدیر اداره دریایی حفاظت محیط‌زیست اذعان می‌کند: الآن فصل تخم‌ریزی و مهاجرت گله‌ای گربه‌ماهی‌ها به آب‌های کم‌عمق است و ازآنجاکه تخم‌ریزی گربه‌ماهی‌ها هم‌زمان با فصل صید ماهیان تن و صیدهای صنعتی چون «پرساین» صید به روش تور احاطه‌ای کیسه‌ای است لذا شاهد این کشتار هستیم.

 وی اظهار می‌کند: این شیوه صیادی بارها به گرفتار شدن دلفین‌ها، لاک‌پشت‌ها و گله گربه‌ماهی‌ها منجر شده است و به‌رغم ممنوع بودن صید ترال اما یکی از متهمان احتمالی مرگ گله‌ای گربه‌ماهی‌ها راباید همین شیوه صید دانست.

وی می‌گوید: سایز گربه‌ماهی‌ها این بار کوچک است و احتمالاً صاحبان صید پرساین‌ نمی‌خواستند سردخانه‌ را با ماهی سایز کوچک و کم‌ارزش مالی پر کنند.

وی با توجه به تلفات ۹۰ تنی اعتقاد دارد این حجم از صید ماهی با قایق شناور کوچک امکان‌پذیر نیست و لذا می‌گوید: صید صنعتی انجام‌گرفته است و در چند نوبت گربه‌ماهی‌های ریز تلف‌شده، در دریا ریخته شده‌اند. تفاوت ساعتی تخلیه گربه‌ماهی‌ها ۱۰ تا ۱۵ ساعت است.

صیادها مقصرند

درحالی‌که مدیر اداره دریایی حفاظت محیط‌زیست از احتمال صید ترال و کشتی‌های صنعتی در صید گربه‌ماهیان و سپس رهاسازی آن‌ها خبر می‌دهد اما ابراهیم‌ عالی زاده معاون سازمان شیلات هرمزگان این موضوع را رد کرده و اذعان می‌کند که مجوز صید صنعتی در این رابطه داده نشده است.

البته این مقام مسئول اعتقاد دارد تا زمان مونه برداری نمی‌توان علت دقیق مرگ گربه‌ماهی‌ها را اعلام کرد و لذا ادامه می‌دهد: تمام شناورهای ما در گذرگاه و بندرگاه متوقف است و از آذرماه سال گذشته هیچ مجوزی برای آن‌ها صادر نشده است.

عالی زاده اشاره به قایق‌های صیادی دارد اما سؤال اینجاست مگر ظرفیت صید قایق‌های صیادی چقدر است که بتوانند در طی یک روز ۱۰۰ گربه‌ماهی را صید و سپس در دریا رها کنند؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.