همدلی زمان نمی‌خواهد تا هنگامی که نگاهی منتظر باشد، دل‌های مهربان، آرام و قرار ندارند و هربار موضوعی انگیزه‌ای برای کمک‌های بیشترمی‌شود. اما ماه مبارک رمضان ماه سخاوت آسمانی، همدلی‌ها و سفره‌های مهربانی است.

«رمضان»  بهترین بهانه مهرورزی

اما ماه مبارک رمضان ماه سخاوت آسمانی، همدلی‌ها و سفره‌های مهربانی است. ماهی که از گذشته‌های دور، همدلی‌ها برای کمک به نیازمندان بیش از پیش می‌شود و حالا همزمانی ماه مبارک با شیوع ویروس کرونا سبب شده است مردم همچنان این مسیرهمدلی را ادامه دهند.

آن‌ها می‌توانند از مسئولان دولتی تا مؤسسه‌های نیکوکاری و پایگاه‌های بسیج و پویش‌های مردمی و... باشند که هنوز هم‌ جهادی کار می‌کنند.

به سراغ تعدادی از آن‌ها می‌روم که حاصل این گفت‌وگوها را با هم مرور می‌کنیم.

۵۰۰ بسته معیشتی برای بیماران کرونایی

مدیرعامل مؤسسه نیکوکاری میزبان خورشید می‌گوید: در آغاز ماه رحمت و مغفرت، ماه مبارک رمضان همه می‌دانیم در شرایط فعلی بسیاری از خانواده‌های آبرومند که متأسفانه به دلایل بیماری دچار ازکارافتادگی شده‌اند و در شرایط سخت زندگی را می‌گذرانند، نه تنها قادر به درمان بیماری نیستند بلکه توان خرید قرص نانی را هم ندارند.

محمد فرزانی می‌افزاید: دراین روزها آن‌ها نگران سحری و افطاری فرزندان معصومشان هستند، از این رو همچون سنوات گذشته با کمک و مساعدت‌های گروهمان، امسال نیز تصمیم گرفتیم ۵۰۰بسته کمک معیشتی تهیه کنیم.

مسئول اتحادیه قنادی و شیرینی‌سازان مشهد درباره اقلام بسته‌های معیشتی خانواده بیماران نیازمند که بیشتر بیماران کرونایی هستند، می‌گوید: برآورد تهیه این ۵۰۰ بسته معیشتی شامل قند و شکر

۲ هزارکیلوگرم، برنج ۵ هزارکیلوگرم، ماکارونی یک هزاربسته، سویا ۵۰۰کیلوگرم، حبوبات شامل (نخود، لوبیا، عدس) یک‌هزار و ۵۰۰کیلوگرم، مرغ ۵۰۰عدد، روغن دو لیتری ۵۰۰بطری، زولبیا و بامیه ۵۰۰جعبه، رب۵۰۰قوطی، نشاسته یک‌هزارکیلوگرم، خرما ۵۰۰جعبه و پنیر یک هزار بسته ۴۰۰گرمی می‌شود.

از طرح کیسه نذری تا اشتغال‌زایی

گروه مسجد الغدیر که از مدت‌ها پیش با طرح «کیسه نذری» توانست کمک‌های مردمی خوبی را برای نیازمندان جمع‌آوری کند، این روزها نیز کمک به نیازمندان منطقه سپاد را در برنامه دارد. امام جماعت مسجد الغدیر می‌گوید: خوشبختانه کمک‌های مردم در دوران کرونا بسیار چشمگیر بود و در ماه مبارک رمضان در بحث کمک‌های مؤمنانه فعالیت‌هایمان را ادامه می‌دهیم.

حجت‌الاسلام داوود طوسی می‌افزاید: بحث کیسه نذری که سال گذشته آزموده شده است، ادامه دارد. در این طرح کیسه‌های پارچه‌ای دو کیلویی را که قبلاً تهیه شده درِ منازل محل می‌بریم و توضیح می‌دهیم از طرف مسجد محل به‌منظور جمع‌آوری کمک‌های ماه مبارک برای خانواده‌های نیازمنده آمده‌ایم و مردم از برنج، نخود، لوبیا، عدس و... هر اقلامی که در منزلشان موجود است کیسه‌ها را پر و به ما برمی‌گردانند که سال گذشته رقمی معادل ۲ تن اقلام موادغذایی از همین طریق جمع‌آوری شد.

وی در ادامه به طرح جدید نان اشاره کرد و افزود: بحث نان یکی از اقلام ضروری افطار است، ازاین رو وجوهات را جمع‌آوری و طرح نذر نان راه‌اندازی کردیم از طرفی با توجه به شعار امسال که بحث تولید است، سعی کردیم از دو طرف به نیازمندان کمک شود. بنابراین با شناسایی خانواده‌های نیازمندی که در حاشیه شهر مشهد تنورهای خانگی دارند این طرح به آن‌ها واگذار شد.

وی تأکید می‌کند: ابتدا محیط از لحاظ بهداشت رصد شد و دریافتیم نان کامل و سالم و درجه یک تحویل می‌دهند. به‌این ترتیب شبی حدود ۳۰۰ قرص نان که باید از بیرون تهیه می‌شد را به این افراد که زنان سرپرست خانوار هستند، سفارش دادیم.

طرح نان و سبزی

حجت‌الاسلام طوسی تصریح می‌کند: برای بسته‌های ساده افطار که در آن سبزی خوردن نیز قرار دارد، تصمیم گرفتیم امسال برای تهیه سبزی به جای آنکه از ظرفیت خانم‌های مسجد استفاده شود که همیشه پای کار بوده‌اند، این بار باتوجه به کرونا، تجمعی در مسجد صورت نگیرد. به همین خاطر با خانواده نیازمندان هماهنگ شد تا آن‌هایی که می‌توانند سبزی پاک کنند، این کار را برعهده بگیرند و سبزی پاک شده را از آن‌ها خریداری می‌کنیم تا برای آن‌ها نیز درآمدزایی انجام شود.امام جماعت مسجد الغدیر تعداد افرادی که در ماه مبارک رمضان اطعام می‌شوند را ۵۰۰ خانواده اعلام می‌کند و می‌گوید: ۵۰۰ خانواده شناسایی شده‌اند که هرشب بسته ساده شامل نان و پنیر و سبزی، خرما و سوپ تحویل آن‌ها می‌شود. از این ۵۰۰ خانواده ۸۰درصد خانواده‌های زیرپوشش و مابقی افرادی هستند  که توسط خود مسجد شناسایی شده‌اند.

کمک‌هایی برای حاشیه شهر و روستاها

یکی از اعضای گروه مردمی جهادی یاران مهر نیز می‌گوید: در راستای کمک به همنوعان این بار کمک‌های معیشتی برای ماه مبارک رمضان را به صورت متمرکز در حاشیه شهرمشهد و روستاهای سرخس قرار داده‌ایم.

علیرضا کمیلی می‌افزاید: این کمک‌ها شامل توزیع سبد کالا، کارت نان و برنامه‌ اطعام سحری و افطاری در حاشیه شهرمان و روستاهای مرزی سرخس است.

وی با اشاره به این نکته که از دو روز پیش فعالیت‌های خیرخواهانه ماه مبارک رمضان آغاز شده است، بیان می‌کند: توزیع ۱۲۰ بسته معیشتی درحاشیه شهرمشهد و منطقه سیس‌آباد و طبرسی انجام شده است که مرحله بعدی آخر هفته در سرخس با توزیع سبد معیشتی و اعطای پول نقد به خانواده‌های نیازمند ادامه پیدا خواهد کرد.وی خاطرنشان می‌کند: در ابتدای ماه مبارک رمضان توزیع کارت نان در حاشیه شهر مشهد در اولویت برنامه‌هاست همچنین از ابتدای هفته آینده برنامه سحری و افطاری در حاشیه شهر مشهد و روستاهای سرخس به صورت جدی انجام خواهد شد.

کمیلی درباره برنامه‌های قطعی این گروه جهادی در ماه بهار قرآن می‌گوید: توزیع سبدکالا حدود ۱۵۰ بسته، برنامه سحری و افطاری برای ۳۰۰ نفر درحاشیه شهرمشهد درچند روزمتوالی، توزیع لباس و کفش، هدایای نقدی برای حدود ۵۰ خانواده و همچنین توزیع کارت نان رایگان برای حداقل ۱۲۰ خانواده از برنامه‌های قطعی این گروه جهادی است.

کلام آخر

مهربانی زمان ندارد اما ماه مبارک رمضان ماهی است که همدلی مؤمنانه بیشتری را نیاز دارد و هرکدام از ما می‌توانیم در گرفتن دستان منتظر نیازمندی شریک شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.