معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: زراعت چوب نسبت به زراعت گندم آبی چیزی نزدیک به ۲.۵ برابر است .

زراعت چوب ۲و نیم برابر زراعت گندم آبی است/ ۱۳۰ هزار نهال در خراسان رضوی توزیع و کاشته شده است

 چند سالی است مساله استفاده از جنگل و منابع طبیعی برای تامین چوب صنایع با چالش‌های فراوانی رو به رو شده است. در این خصوص با طرح دولت مبنی بر زراعت چوب  با بهره‌گیری از زمین‌های بدون استفاده می‌توان امید داشت نیازهای صنعت چوب و صنایع وابسته به آن تأمین و زمینه اشتغالزایی فراهم شود. در همین رابطه با علی شکاری معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری خراسان رضوی به گفتگو نشسته ایم که می خوانید:

آیا زراعت چوب درمشهد و به طور کلی در استان خراسان انجام میشود؟

اجازه بدهید قبل از پاسخگویی به این سوال توضیح در خصوص اهمیت و چگونگی ایجاد این نوع از  زراعت بدهم. در سال ۹۲ مصوبه ای درهیئت وزیران تایید شد که به مدت ۱۰ سال از جنگل های شمالی هیچ برداشت چوبی انجام نشود. این طرح که به طرح تنفس جنگل ها نام گذاری شد. از طرف دیگر از آن جایی که باید تقریبا سالانه نزدیک به ۱۴ میلیون مترمکعب چوب مصرف مورد نیاز داخلی را هم تامین کنیم سازمان جنگل ها آمدند و طرح زراعت چوب را راه اندازی کردند و برای تمام استان ها هم سهمیه در نظرگرفته شد. در همین راستا ما هم در استان خراسان فراخوان دادیم و از همه ارگان ها و نهادهای مردمی در واقع هر جایی که زمین خالی وجود دارد و شرایط زراعت چوب دارد خواستیم که به این طرح بپیوندند.

آیا استقبالی هم از این طرح شده است؟

با پیگیری هایی که انجام شد نزدیک به ۱۳۰ هزار نهال تا کنون توزیع کرده و کاشته شده است. که البته نا گفته نماند که  نهالستان های ما بیشتر از این هم در حال حاضر گنجایش ندارند. ناگفته نماند که در حال حاضر هم نزدیک به ۷۰۰ هزار درخواست نهال داریم که همه این موارد نشانگر این است که به حمدالله از این طرح به خوبی استقبال شده است.

زراعت چوب نسبت به زراعت مثلا گندم و امثالهم چه مزایای بیشتری دارد؟

زراعت چوب نسبت به زراعت گندم آبی چیزی نزدیک به ۲.۵ برابر است برای همین ما از کسانی علاقهمند به این نوع از زراعت هستند خواستیم که دراین طرح شرکت بکنند.

چه حمایتهایی از علاقه مندان به شرکت در این طرح دارید؟

ما اعلام کرده ایم که کسانی که علاقه مند هستند از این طرح حمایت کنند بین ۱۰۰ تا ۱۳۰۰ نهال رایگان میدهیم و برای هر هکتار تسهیلات حدودی ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان وام با نرخ ۱۳ درصد و باز پرداخت ۱۰ ساله در نظر گرفته ایم

آیا این تسهیلات در حال حاضر به استان تعلق گرفته است؟

هنوز خیرولی موافقتهایی شده که این تسهیلات هر چه زودتر به استان تخصیص پیدا کند.

ایا بجز نهال در صورت تمایل افراد به اجرایی کردن این طرح زمین هم جهت این امر به افراد اختصاص پیدا می کند؟

کسایی که زمینی برای زراعت ندارند در صورتی که منبع آبی مازاد بر مصرفشان داشته باشند ما می توانیم در قالب ماده ۳ با یک روال مزایده ای زمینی را به مدت ۸ تا ۱۰ سال در اختیارشان قرار می دهیم تا بتوانند زراعت چوب داشته باشند.

این هزار و ۳۰۰ نهالی که توزیع و کاشته شده است در کدام نقاط استان بوده است؟

 کلات درگز چناران قوچان در مناطقی از نیشابور. البته در بعضی اراضی ملی هم مردم میتوانند در حاشیه ی رودخانه ها یا به شکل نواری دورتا دور مزارع خودشان زراعت چوب داشته باشند.

آیا بجز موارد تامین نهاد و تسهلایت بانکی و در اختیار گذاشتن زمین به افراد

کمک های فنی و کارشناسی هم در این خصوص دارید؟

کارشناسان ما به صورت مستمر بر روند کار نظارت دارند و ما در تمام طول مدت کاشت تا برداشت چوب همراهی و همکاری های لازم را با متقاضیان خواهیم داشت.

برنامه هایی برای توسعه ی بیشتر این طرح دارید

بحثی که در حال حاضر به دنبال آن هستیم تامین نهاد مورد نیاز استان است که طبق پیش بینی های ما امسال مد نظر داریم که نزدیک به ۳ هزار نهال تولید کنیم.

که البته همه این اتفاقات بخصوص در بحث برداشت چوب باید از طریق سامانه ای که در همین زمینه طراحی شده است انجام شود و افراد مجوزهای لازم را از طریق این سامانه جهت برداشت چوب دریافت کنند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.