در حالی پنجشنبه گذشته افرادی که در چهارشنبه‌سوری سال گذشته دست به اقدام‌های هنجارشکنانه زده بودند، با تدبیر دادستانی مشهد برای مشاهده اقدام‌های زیانبار خود و در راستای کاهش این دست جرایم به مناطق وقوع جرم هدایت شدند که باز هم رسانه‌های معاند سعی داشتند این اقدام ارزنده را به حاشیه برانند.

مواجه متهمان چهارشنبه آخر سال با آنچه که بر سر شهرآوردند

هنجارشکنانی که جای برخورد قهری، رأفت دیدند

سیدهادی شریعت‌یار، معاون دادستان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم گفت: در این طرح که برای نشان دادن آثار و تبعات زیانبار استفاده از مواد محترقه غیرمجاز به خود افراد خاطی و دیگر شهروندان بود، تصمیم گرفته شد ۳۴ نفر از افرادی که در شب چهارشنبه آخر سال اقدام به پرتاب نارنجک‌های دستی غیرمجاز و دیگر اقدام‌های مجرمانه در شهر کرده، به همان منطقه‌ای که برای مردم مزاحمت ایجاد کرده بودند، برده شوند.

معاون دادستان مشهد در تشریح این اقدام فرهنگی و تربیتی افزود: برای همین امر از این افراد خواسته شد صبح زود که خیابان‌ها خلوت است در مقابل مقر انتظامی که فاصله نزدیکی با محل داشت، حاضر شوند.

لازم به توضیح است، تمامی این افراد هنجارشکن پس از دستگیری و در همان شب(چهارشنبه‌سوری) بدون اینکه تا صبح بازداشت شوند، با نظارت کمیته پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال معاونت پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق‌عامه دادسرا، بدون تشکیل پرونده قضایی و حتی با نگاه رأفت اسلامی و اینکه در آستانه عید نوروز لبخند و شادی از آن‌ها گرفته نشود، آزاد شدند.

معاون دادستان تصریح کرد: از سال ۹۶ برای نخستین بار در کمیته مذکور با متهمان چهارشنبه آخر سال با نگاه عدالت ترمیمی و مشاهده آثار و عواقب رفتارهای ناهنجار توسط اشخاص، رفتار شد. از همین رو آن‌ها به محله‌هایی که در آنجا به این‌گونه رفتارها و تخریب‌ها  دست زدند، برده شدند.

اما این امر به تنهایی برای درک اقدام‌های خطرآفرین از سوی متهمان چهارشنبه آخر سال کافی نبود و این افراد به بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) هم هدایت شده تا نتایج و آثار دردناک رفتارهای مجرمانه خود را از نزدیک ببینند و لمس کنند.

کاهش حوادث چهارشنبه‌سوری

قاضی سیدهادی شریعت‌یار بیان کرد: خروجی این سلسله اقدامات بسیار مؤثر واقع شده و بازدارندگی خوبی هم در پی داشت. البته در طول سال هم برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی لازم برای افرادی که به نوعی رفتار آن‌ها می‌توانست برای مردم شهر خطرآفرین باشد برگزار می‌شد و هم‌اکنون هم می‌شود.

تا به امروز جمع‌بندی خروجی اخذ شده از این نوع نگاه به رفتارهای هنجارشکنانه آخر سال، گواه این ماجراست که هم مردم آسیب‌دیده در چهارشنبه‌سوری و هم افراد متخلف و خانواده‌های آن‌ها از شیوه برخورد دستگاه قضایی رضایت داشته و کار به جایی رسید که آمارها  نشان می‌دهد از سال ۹۶ به بعد در شهر مشهد شاهد کاهش چشمگیر حوادث چهارشنبه آخرسال بودیم و  حتی حضور مردم در این شب در خیابان‌ها هم به شدت کم شده است.

معاون دادستان مشهد ادامه داد: امسال نیز در مشهد با کاهش حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال، با تعداد کمی از دستگیرشدگان و آسیب‌دیدگان مواجه بودیم.

بر همین اساس و با توجه به احترام و حفظ حقوق شهروندی، حقوق‌عامه و تقاضای مردم محل مبنی بر مشاهده آثار و تبعات رفتارهای هنجارشکنانه توسط خود متخلفان، به صورت تلفنی از آن‌ها خواسته شد در محل کلانتری نجفی که در نزدیکی صحنه جرم بود، حاضر شوند.

هدف این بود که در این مسیر و تا زمان کوتاه رسیدن به محل جرم، ضمن مشاهده اقدام‌هایشان، صحبت‌های ساکنان منازلی که نارنجک دست‌ساز به دیوارهای آن کوبیده شده بود را بشنوند تا با کسب آگاهی به عواقب این‌گونه رفتارها، شاهد کاهش اقدام‌های هنجارشکنانه و افزایش شادی و تفریحات سالم در جامعه باشیم.

معاندین به دنبال حاشیه‌سازی

قاضی شریعت‌یار گفت: تأکید می‌شود هدف از این اقدام، انجام حرکتی فرهنگی، ارتقای آگاهی، مشاهده آثار و عواقب رفتارهای غیراخلاقی و غیرقانونی بود که عاملان این گونه اقدام‌ها با دست زدن به آن موجب تعرض به حقوق و آزادی‌های افراد و ایجاد ناامنی عمومی می‌شوند.

باید دقت کرد اصل موضوع توسط عده‌ای که همیشه به دنبال حاشیه‌سازی هستند، به حاشیه نرود؛ چرا که به هیچ وجه هدف از اجرای این طرح دورگردانی افراد نبوده بلکه سعی شده در خلوت‌ترین ساعت روز در ماه رمضان از مسیر مشخص شده کلانتری تا محل وقوع جرم(پنج دقیقه فاصله) به صورت پیاده طی شود. از طرف دیگر برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ناگزیر به پیاده‌روی بودیم. اگر قرار بود مجرمان در شهر دورگردانده شوند، شلوغ‌ترین خیابان‌ها انتخاب و ابتدای صبح نمی‌بود.

این مقام‌قضایی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز استان ادامه داد: از سوی دیگر حضور مأموران خدوم نیروی انتظامی در اطراف این افراد بیشتر برای حفاظت از جان آن‌ها بود، زیرا مردم منطقه از رفتارهای صورت گرفته در چهارشنبه آخر سال از سوی این افراد ناراحت بودند و برخی مدعی شده بودند حاضر هستیم دیه آن‌ها را پرداخت کنیم، ولی در قبال آسیب‌هایی که دیده‌اند این افراد را مورد تعرض قرار دهند.

درمقابل با توجه به اینکه افراد دعوت شده می‌دانستند در یک اقدام فرهنگ‌ساز و پیشگرانه حضور پیدا کرده‌اند، تمایلی نداشتند که چهره آن‌ها پوشیده شود.

معاون دادستان مشهد تصریح کرد: معمولاً دادستانی مشهد در انجام اقدام‌های پیشگیرانه  پیشگام و ابتکاری عمل کرده است،از جمله می‌توان به موضوع تصادف‌ها اشاره کرده که خودروهای توقیفی متخلفان در مناطقی از شهر به صورت رژه خودرویی به مردم شهر نشان داده می‌شوند که این اقدام هم در کاهش تصادفات نقش داشته و موجب شد مشهد در سال ۱۳۹۹ رتبه برتر کشور را در کاهش فوتی‌های تصادفات کسب  کند. متأسفانه رسانه‌های معاند وقتی همین اقدام‌ها رسانه‌ای شد با شیطنت، تحریف و تقطیع تصاویر وانمود کردند که این اقدام بهانه‌ای برای برخورد با بدحجابی است. در زمینه اقدام‌های پیشگیرانه چهارشنبه آخر سال هم همین گونه رفتار کردند که این امر برای ما اهمیتی ندارد و رضایت مردم شهر در اولویت کاری ما خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.