رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برنامه های این سازمان در سال ۱۴۰۰ را تشریح کرد.

برنامه های  سازمان کتابخانه های آستان قدس  در سال ۱۴۰۰/ توسعه خدمات در فضای مجازی و پروژه مستندسازی تاریخ شفاهی دوره کرونا

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدجلال حسینی گفت: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با ۱۰۶ هزار و ۶۴۱ متر مربع مساحت، ۳۰ میلیون منبع و آثار فرهنگی و همچنین جامعه آماری ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب حضوری و مجازی، یکی از بزرگترین نهادهای فرهنگی کشور و جهان اسلام است که دارای مزیت‌های رقابتی و رتبه‌های قابل توجه در حوزه‌های مختلف است.

تت

تلاش برای تبدیل آستان قدس به چشمه جوشان تمدن سازی
حسینی رویکردها و راهبردهای پیش روی این سازمان در سال جدید را تشریح و اظهار کرد: طبق سند سیاست های کلان آستان قدس رضوی، باید این آستان مقدس به چشمه جوشان تمدن‌سازی نوین اسلامی با اتکا به معارف و تعالیم رضوی تبدیل شود که در این مسیر بار اصلی روی دوش کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آموزشی است و باید برای تحقق آن تلاش مضاعف داشته باشیم.
وی همچنین توجه جدی نهادهای فرهنگی از جمله سازمان کتابخانه‌های آستان قدس در حوزه گفتمان سازی برای آمادگی ظهور و تمدن‌سازی در مسیر تحقق بیانیه گام دوم انقلاب را ضروری برشمرد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به برخی دیگر از برنامه و سیاست های مد نظر این سازمان نیز اشاره کرد و گفت: تعالی امر زیارت، تلاش برای بهبود سبک زندگی، استفاده موثر از فناوری‌های نوین علمی و فرهنگی، شبکه‌سازی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی برای ارتقای هویت دینی، ملی و انقلابی، ترویج الگوهای فاخر، تأثیرگذاری فرهنگی در فضای عمومی جهان اسلام و توسعه ذخایر و منابع ارزشمند وقفی و هبه‌ای از مهم‌ترین راهبردها و رویکردهای پیش روی این سازمان است.

تقویت رویکرد مشارکتی در سال ۱۴۰۰
وی در ادامه گفت: مخاطب‌محوری و رویکرد مشارکتی، مبنای کار سازمان در سال ۱۴۰۰ خواهد بود و در این راستا پایش مستمر افکار عمومی برای ارائه خدمات و برگزاری رویدادهای فرهنگی به طور ویژه مورد توجه قرار خواهد داشت.
حسینی افزود: استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی، ایجاد شبکه فرهنگی اجتماعی فراگیر، توجه ویژه به بانوان، کودکان و جوانان به عنوان جامعه مخاطب تاثیرگذار و همچنین تولید حداکثری محتوای فرهنگی از جمله برنامه های این سازمان در سال ۱۴۰۰ است.

ذلت


 
توسعه بستر خدمات در فضای مجازی
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همچنین انتخاب سازمان‌های قوی و اثرگذار داخلی و خارجی برای عقد تفاهم خواهرخواندگی و همکاری در پروژه‌های مشترک، ایجاد بستر شبکه اجتماعی و فرهنگی کتابخانه‌ای و موزه‌ای روی  تلفن همراه و برگزاری موزه‌های سیار در مراکز فروشگاهی بزرگ را از دیگر اهداف پیش روی این سازمان در سال ۱۴۰۰ برشمرد.

رشد چشمگیر خدمات کتابخانه دیجیتال در سال ۹۹
حسینی همچنین گزارشی از  اقدامات شاخص این سازمان در سال ۹۹ ارائه و اظهار کرد: کتابخانه دیجیتال یکی از بخش‌هایی است که در سال ۹۹ به دلیل شرایط کرونایی و ضرورت ایجاد شده، رشد قابل توجهی داشت. افزایش ۲۵ برابری امانت دیجیتال منابع چاپی، افزایش ۶ برابری دیجیتال‌سازی منابعی همچون نسخ خطی، چاپ سنگی، اسناد و...، رشد ۴ برابری خدمات ارتباط با مشتری و افزایش ۲.۵ برابری ایجاد ایستگاه مطالعه نسخ خطی آستان قدس در مراکز مطالعاتی و پژوهشی سراسر کشور، برخی از دستاوردهای کتابخانه دیجیتال در سال ۹۹ بوده است.

2514ک

ثبت ۱۵ اثر موزه ای در فهرست ملی حافظه جهانی
به گفته او، خدمات موزه‌های آستان قدس نیز در سال کرونایی و در راستای شعار «موزه‌ها زنده‌اند»، قابل توجه بوده که به دلیل تولید محتوای ارزشمند مورد تقدیر شورای بین‌المللی موزه‌ها قرار گرفت و به عنوان موزۀ برتر معرفی شد.
حسینی ثبت ۱۵ اثر از آثار موجود در موزه آستان قدس رضوی در فهرست ملی حافظۀ جهانی را از دیگر دستاوردهای سال گذشت ذکر کرد و از پیگیری‌های این سازمان برای ثبت ۲۰ اثر موزه‌ای دیگر در این فهرست طی سال ۱۴۰۰ خبر داد.
وی همچنین با بیان اینکه موزه‌های آستان قدس رضوی با بیش از یک میلیون بازدیدکننده در سال، در میان ۵۰ موزه پربازدید جهان قرار دارد، از برنامه این سازمان برای ارتقای این رتبه در سال جاری جاری خبر داد.

اجرای پروژه مستندسازی تاریخ شفاهی دوره کرونا
حسینی همچنین درباره اقدامات صورت گرفته در مرکز اسناد این سازمان گفت: در سال گذشته ۶۰۰ هزار برگ سند از اسناد مکتوب و غیر مکتوب به صورت انتقالی، اهدایی و خریداری به این مرکز افزوده شده که نسبت با سال ۹۸ رشد قابل توجهی داشته است.
وی افزود: همچنین در سال گذشته برای اولین بار در کشور، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد پروژه مستندسازی و تاریخ شفاهی ایام کرونا آغاز شد که طی آن مصاحبه هایی با کادر درمان و خانواده‌های شهدای سلامت ثبت و ضبط شده و در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.