در حالی که شورای وحدت اصولگرایان می‌گوید از ۱۰ نامزدهای بالقوه این جناح خواسته تا برنامه انتخاباتی خود را ارائه دهند، جبهه اصلاحات تازه قرار است از هفته آینده گزینه‌های پیشنهادی احزاب این طیف را برای بررسی دریافت کند. این یعنی تا این جا اصولگرایان یک گام از جناح رقیب خود جلوترند.

۱۰ برنامه انتخاباتی نامزدهای اصولگرا در برابر جنگ قدرت در نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان

قدس آنلاین: منوچهر متکی امروز ۱۰ نامزد در حال بررسی در شورای وحدت اصولگرایان خبر داد و گفت که نام رستم قاسمی هم به فهرست نامزدهای در حال بررسی این شورا اضافه شده و از یادآور شد که از همه این نامزدها خواسته شده تا برنامه انتخاباتی خود را برای ارزیابی به این شورا ارائه دهند.

پیش از این از ۹ چهره شاخص اصولگرا در فهرست شورایو حدت نام برده شده بود.

۱۰ برنامه انتخاباتی روی میز شورای وحدت اصولگرایان

هفته گذشته بود که موضوع نامه آیت الله موحدی کرمانی رئیس جامعه روحانیت مبارز به نامزدهای جناح اصولگرا برای ارائه برنامه خود در رسانه‌ها بازتاب یافت و با واکنش جریان رقیب مواجه شد.

اما اسدالله بادامچیان دبیر کل حزب موتلفه اسلامی و عضو شورای وحدت گفته است که نه تنها از این نامزدهای بالقوه خواسته شده که برنامه خود را ارائه دهند که آنها باید تیم خود را هم معرفی کنند تا مورد بررسی و ارزیابی شورای وحدت قرار گیرد.

آنطور که منوچهر متکی اعلام کرده از میان این عده ظاهرا قرار است با برخی از گزینه‌های اصلی و مورد تأکید شورای ائتلاف گفت‌وگو و رایزنی نیز انجام گیرد که ظاهراً رئیسی، قالیباف و محسن رضایی در این فهرست قرار دارند.

سید ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف، محسن رضایی، سعید جلیلی، حسین دهقان سید امیرحسین قاضی زاده، علی نیکزاد، عزت الله ضرغامی، سعید محمد و رستم قاسمی گزینه‌های اصلی شورای وحدت برای انتخاب نامزد نهایی از میان آنها هستند.

این در حالیست که گزینه اصلی شورای وحدت اصولگرایان یعنی سید ابراهیم رئیسی و البته محمد باقر قالیباف که هر دو سکان دو قوه دیگر را بر عهده دارند، تا کنون اعلام نامزدی نکرده‌اند. با این حال اخیراً متکی گفته است که شواهدی وجود دارد که آمدن رئیسی را تقویت می‌کند.

تنها همین یک جمله به شدت اصلاح‌طلبان را که از پیشینه رأی ۱۶ میلیونی رئیسی در هراس هستند به تکاپو انداخته  دست به خبرسازی و شایعه پراکنی در مورد آمدن سعید جلیلی به عنوان آلترناتیو رئیسی بپردازند.

روزنامه اعتماد در همین چارچوب مدعی شد جلیلی و حامیانش که در سال ۹۶ به نفع رئیسی کنار رفت حالا بعید نیست تصور کنند، موقعیت مناسب است و این ‌بار نوبت آنان شده تا که به صحنه بیایند. ضمن آنکه زمزمه‌هایی نیز درباره کوچ حامیان رییسی به سوی جلیلی به گوش می‌رسد.

سایه اختلاف قدیمی بر سر نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان

اصلاح طلبان هنوز حدود یک ماه به موعد ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مانده با اشاره به این لیست ۱۰ نفره مدعی شده اند که اصولگرایان هنوز نمیدانند باید از چه کسی حمایت کنند. حال آنکه در درون این جناح هنوز حتی در مورد گزینه‌های احتمالی  ظرفیت حضور آنها در انتخابات هم اختلاف و نزاع جدی وجود دارد.

یک عضو جبهه اصلاحات ایران گفت: احتمالاً از هفته آینده فرایند معرفی نامزدهای اصلاح طلبان به جبهه اصلاحات آغاز می شود.

جواد امام، درباره سازوکار انتخاب نامزد اصلاح طلبان در جبهه اصلاحات، اظهار کرد: نامزدها با حداقل نظر یک سوم اعضای حقیقی و حقوقی جبهه معرفی شده و در فرایندی برنامه های آنها بررسی می‌شود و در نهایت با رأی دو سوم اعضای جبهه اصلاحات، نامزد نهایی مشخص خواهد شد.

این در حالیست که شماری از احزاب اصلاح‌طلب تاکنون به این نهاد جدید که قرار است بین آنها اجماع سازی کنند بی‌اعتنا بوده و فرآیند عملکرد آنرا قبول ندارند.

به نوشته کیهان اخیرا هادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع پیروان خط امام گفته بود: «مواضع مجمع نیروهای خط امام از طریق نماینده آن در جلسات شورای هماهنگی بیان شده و عمدتاً مخالف روندی است که دوستان در پیش گرفته‌اند؛ این مواضع را قبلاً هم در جریان تشکیل و فعالیت شورای موسوم به سیاست‌گذاری گفته بودیم.»

او تاکید کرده است که «به نظر من هر سازوکاری که به تضعیف تحزب بینجامد، دارای ‌اشکال است. دوستانی که مدافع توسعه سیاسی بوده‌اند، نباید با روندهای شبه‌دموکراتیک احزاب را تضعیف کنند و برای افراد و محافل خاص، هژمونی بسازند و از احزاب هم صرفاً به‌عنوان سازمان رای استفاده کنند».

حزب ندای ایرانیان به تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «قرار بود نهاد فعلی قدمی به پیش باشد نه آنکه صرفاً همان روند پراشکال قبلی با تغییر نام و صورت تکرار شود.»

حالا حتی برخی از احزاب از جداییاز این ساختارو اختلاف نظر جدی را روش‌های آن سخن می‌گویند.

خط و نشان اصلاح طلبان برای هم 

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری که خود از نامزدهای بالقوه این جبهه است که بعضا با بی مهری هم جناحی هایش در روزهای انتخابات هم روبرو شده، همین چند روز پیش از این ختلاف پرده برداشته و به روزنامه آرمان گفت: ما یک اختلاف برداشتی در مورد آنچه که جبهه اصلاح‌طلبان گفته داریم. ما اینگونه فکر می‌کردیم که هر کسی دوست داشت ثبت‌نام می‌کند و پس از بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان در مورد آنها تصمیم می‌گیرد که به اجماع برسند. روالی که در همه انتخابات‌ها مرسوم است اما اکنون ممکن است که بحث برعکس شود و بگویند که قبل از ثبت نام‌ها اجماع درون اصلاح‌طلبان صورت بگیرد که معلوم هم نیست شورای نگهبان چه تصمیمی دارد. وی تاکید کرد: ما اعلام کردیم که با جبهه اصلاحات همراهی داریم در حالتی که همه چیز به صورت طبیعی پیش برود. همه اسم بنویسند و هر کسی تایید شد دیگر تعدد نامزد نداشته باشیم و به سمت اجماع حرکت کنیم.

این نهاد اجماع ساز هنوز وارد بحث مصادیق نشده دعوای اصلاح‌طلبان تندروتر با کارگزارانی‌ها هم سر باز کرده و از همین حالا به خط و نشان کشیدن رسیده است.

رادیکالهای این جبهه که حالا کارنامه دولت روحانی را بر موقعیت انتخاباتی شان سایه انداخته و سنگین می‌بینند و از دستپخت کارگزارانی ها برایشان عنی دولت یازدهم و دوازدهم عصبانی هستند، این روزها که زمزمه نامزدی افردی همچون جهانگیری و محسن هاشمی و حتی تلاش  قانع کردن ظریف به میان آمده، کارگزارانی‌ها را به باد انتقاد گرفته‌اند که دوباره به فکر پختن آشی دیگر به شوری دولت روحانی برای آنها نباشند.

متقابلا کارگزارانی‌ها هم طیف رادیکال اصلاح طلبان را به ترمز بریدن و نزدیک شدن ادبیاتشان به رسانه‌های مخالف نظام و سلطنت طلبان و شبکه‌هایی مثل ایران اینترنشنال متهم می‌کنند.

در مناظره اخیر کرباسچی و تاج‌زاده، دبیرکل حزب کارگزاران با انتقاد از توئیت‌های تاج‌زاده گفت: در شرایطی که ما هر روز در کشور یک مشکلی و یک توطئه علیه نظام جمهوری اسلامی و در واقع علیه مردم داریم، از داعش و منافقین و سلطنت‌طلب‌ها و توطئه اروپا و تحریم‌ها آمریکا و بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال و صدای امریکا و عرب‌های سعودی و امارات و نهضت نه به جمهوری و همه این‌ها دارند علیه ایران تبلیغ می‌کنند، آیا ما در نحوه بیانمان - حتی اگر فرض هم کنیم حق است - نباید دقت کنیم و باید هر روز صبح یک چیزی را توئیت کنیم که شب ابزاری شود به دست امریکا علیه همان مشکلات کشور و تحریم‌ها!؟ و ابزاری بشود در رسانه‌های خارجی به اسم حقوق بشر علیه ایران!؟

متقابلاً تاج زاده عضو شاخص جبهه اصلاحات هم کرباسچی و کارگزارانی‌ها را به تک روی در انتخابات و ارائه لیست انتخاباتی بر خلاف نظر اکثریت اصلاح طلبان در انتخابات گذشته متهم کرد.

امروز هم عباس پازوکی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو سابق حزب مردم ‌سالاری،  با انتقاد از رویه حاکم بر نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان و قدرت نفوذ حزب کارگزاران و چهره‌های منتسب به این حزب در تصمیمات انتخاباتی این تشکل که منجر به حذف محمدرضا عارف و انحلال شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان شد، کارگزارانی ها را به یکه تازی و تک روی متهم کرد و گفت نباید اجازه دهیم آنها دوباره یکی مثل روحانی را به ما تحمیل کنند.

از هفته آینده و با رونمایی از نامزدهای مورد حمایت و پیشنهادی حزاب اصلاح طلب شروع پروسه حذف گزینه‌ها تبعا این اختلافها جدیتر خودرا نمایان خواهد کرد و مشخص خواهد شد تا اصلاح طلبان می‌توانند به اجماع برسند یا نه؟ موضوعی که در جناح اصولگرا هم اگر شورای وحدت و شورای ائتلاف با جبهه پایداری به آن توجه نکنند یک چالش قابل تأمل خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    1 0
    یک مقداری انصاف هم خوب است. جلیلی برای آقای رئیسی بیش از 20 سفر استانی رفت. حالا یکهو اصلاح طلبان دارند او رو آلترناتیو رئیسی میکنند؟ جلیلی از حزب باد نیست که پشت حق رو ول کنه. حقیقت اینه که جای آقای رئیسی بسیار مناسب است و قوه قضائیه اگر مهم تر از قوه اجرایی نباشه کمتر هم نیست.
  • مریم ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    1 0
    یک مقداری انصاف هم خوب است. جلیلی برای آقای رئیسی بیش از 20 سفر استانی رفت. حالا یکهو اصلاح طلبان دارند او رو آلترناتیو رئیسی میکنند؟ جلیلی از حزب باد نیست که پشت حق رو ول کنه. حقیقت اینه که جای آقای رئیسی بسیار مناسب است و قوه قضائیه اگر مهم تر از قوه اجرایی نباشه کمتر هم نیست.