کرمان- صف‌های انتظار برای خرید کالاهای اساسی حالا از مقابل فروشگاه‌های پروتئینی به مقابل فروشگاه‌های مصالح ساختمانی تغییر محل داده است.

قطب تولید سیمان با کمبود سیمان روبروست؛ سیمان هست اما گران!

قدس آنلاین-گروه استان‌ها- طاهر عودی: شاید تا پیش‌ازاین کمتر شخصی باور می‌کرد که برای دریافت چند کیسه سیمان هم باید صف کشید و این واقعیتی است که مدتی گریبان گیر مردم استان کرمان شده است.

مردم استان کرمان و به‌ویژه فعالان حوزه صنعت ساختمان در حالی با کمبود سیمان دست‌وپنجه نرم می‌کنند که این استان خود یکی از قطب‌های تولید و مؤثر در صادرات است و لذا سؤال بسیاری از مردم دقیقاً همین‌جاست که باوجود سه کارخانه سیمان چرا این محصول در بازار کمیاب است؟

در سطح استان کرمان سه کارخانه سیمان «ممتازان»، «ماهان» و «کرمان» با ظرفیت اسمی روزانه هشت هزار تن اقدام به تولید سیمان می‌کنند که حال باوجوداین ظرفیت اما برای خرید چند کیسه سیمان باید در صف ایستاد.

سیمان گران

هنگامی‌که در بازار با مصالح‌فروشان و مردم هم‌کلام می‌شویم بسیاری از آن‌ها سودجویی را عامل گرانی و کمبود سیمان عنوان می‌کنند.

اکبر خواجویی یکی از توزیع‌کنندگان مصالح ساختمانی در کرمان در این رابطه به ما می‌گوید: برخلاف اینکه گفته می‌شود سیمان نیست اما شما هر چه قدر سیمان بخواهد در بازار یافت می‌شود اما باید پول بیشتری بپردازید و قیمت آن گران‌تر است.

وی به ما می‌گوید: سیمان با نرخ مصوب در بازار نایاب شده است اما شما اگر حاضر شدی بابت هر کیسه ۳۰ هزار تومان پول بدهی تا شب ۱۰ تا تریلی هم که نیاز داشته باشی برایت تخلیه می‌کنند.

این فروشنده مصالح ساختمانی بابیان اینکه کمبود سیمان با نرخ مصوب به‌موازات آن بازار سیاه را ایجاد می‌کند به ما می‌گوید: دقیقاً سود همین‌جاست که بازار سیاه ایجاد شود.

وی می‌گوید: سال گذشته دولت امکان تأمین گاز را نداشت لذا کارخانه‌ها همین موضوع را بهانه کردند تا سیمان را گران کنند .

خواجویی به ما می‌گوید: البته قطع گاز بهانه است چون قیمت پاکت سیمان تا پول کارگر و خیلی نهاده‌های دیگر گران شده لذا کارخانه‌ها حاضر به فروش محصول خود به این قیمت نیستند و حاضر به توزیع محصول خود به قیمت دستوری نمی‌شوند.

علت کمبود از زبان مسئولان

اگرچه ازنظر بسیاری از مردم فعالیت شبکه دلالی و خروج سیمان از شبکه توزیع به‌عنوان عامل اصلی کمبود معرفی می‌شود اما درعین‌حال مسئولان سازمان صمت نیز دلایل خود را بازگو می‌کنند.

در همین راستا معاون بازرسی صمت شمال استان کرمان معتقد است که بخشی از کمبودهای بازار روانی و بخشی البته مقطعی و به دلیل قطع گاز در سال گذشته است.

محسن یزدان پناه در این راستا اظهار می‌کند: زمستان سال گذشته به دلیل سردی هوا گاز و برق این کارخانه‌ها قطع و باعث کاهش تولید کلینکر یکی از مواد اصلی تولید سیمان شد و لذا به دنبال این مسئله عده‌ای سودجو اقدام به پخش شایعه عدم تولید سیمان و گران شدن آن در سطح جامعه کردند.

تا این لحظه هیچ‌گونه نامه و مکاتبه‌ای در خصوص افزایش قیمت سیمان به سازمان‌ها ابلاغ نشده و کماکان سیمان بر اساس نرخ مصوب قبل قابل‌توزیع است

وی توضیح می‌دهد: این شایعه‌پراکنی‌ها و کم شدن تولید در پی قطعی گاز و برق کارخانه‌ها، باعث شد که مردم احساس کنند قرار است سیمان گران شود؛ بنابراین برای خرید سیمان هجوم آوردند و عطش دارند تا قبل از افزایش قیمت، سیمان موردنیازشان را تأمین کنند. درنتیجه این شرایط احتکارهای خانگی ایجادشده وصف‌های طولانی برای خرید این کالا شکل‌گرفته است.

وی توضیح می‌دهد: البته سیمان بخش جنوبی استان کرمان از استان‌های هم‌جوار ازجمله هرمزگان تأمین می‌شود اما این استان‌ها بنا به دلایلی در حال حاضر از ارسال و توزیع سیمان خودداری می‌کنند که درنتیجه فشار کمبود سیمان به استان کرمان تحمیل‌شده است.

دلیل گرانی سیمان

یزدان پناه در پاسخ به این پرسش که چرا سیمان گران شده و قیمت‌ها در بازار به‌هیچ‌وجه منطقی نیست اظهار می‌کند: تا این لحظه هیچ‌گونه نامه و مکاتبه‌ای در خصوص افزایش قیمت سیمان به سازمان‌ها ابلاغ نشده و کماکان سیمان بر اساس نرخ مصوب قبل قابل‌توزیع است.

وی تأکید می‌کند: اگر هر واحد صنفی مصالح‌فروشی و عامل توزیع از این قیمت تخطی کند با او برخورد می‌کنیم و از مردم درخواستمی کنیم در صورت مشاهده این‌گونه موارد، تخلفات را به ۱۲۴ صمت یا ۱۳۵ تعزیرات حکومتی اعلام کنند.

مشکل حل می‌شود

وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر میزان سیمان خروجی از کارخانه‌ها کنترل می‌شود و تا مرحله تحویل به عاملان و توزیع در سطح شهر توسط بازرسان کنترل می‌شود ادامه می‌دهد:  پیش‌بینی می‌شود حداکثر ظرف ۱۰ روز آینده مشکل سیمان حل شود.

وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود سیمان از این استان خارج و از طریق بنادر صادر می‌شود توضیح می‌دهد: درگذشته کمبود سیمان استان کرمان را از استان‌های هم‌جوار هرمزگان و یزد تأمین می‌کردیم اما اکنون وضعیت این استان‌ها هم مانند کرمان است و درنتیجه سیمان موردنیاز را نمی‌توانیم از این مناطق هم تأمین کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.