حجت الاسلام واعظ شهیدی گفت: در تمام روزهای سال سرسفره خداوند نشسته و مورد عنایت او هستیم اما در این ماه کیفیت عنایت و لطف پروردگار به بندگانش با دیگر ماه ها بسیار متفاوت است. درواقع مهمانی بزرگی برپا شده است.

چرا رمضان ماه مهمانی خداست؟ / آداب مهمانی چیست؟

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید واعظ شهیدی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، در تبیین ویژگی های ماه مبارک رمضان که به ماه مهمانی خداوند معروف شده است، عنوان کرد: دررابطه بین مهمان و میزبان یکی از مشخصات و ویژگی های مهم آن توجه و رسیدگی خاص میزبان به مهمان است. اگر از میهمانی که به منزل میزبان دعوت شده است پرسیده شود که چرا به منزل او رفته و از پذیرایی های او استفاده می کنید، پاسخ می دهد که اوخود مرا دعوت کرده است. خودش مرا در بهترین مکان، سکونت داده و از من پذیرایی کرده و برایم سفره انداخته است.

وی اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در این زمینه فرموده اند:" شهرٌ دُعیتم فیه إلی ضیافة الله" بدین معنی که: شما به مهمانی خداوند دعوت شده اید، این عبارت نشاندهنده لطفی است که ذات اقدس پروردگار برای بندگان خود در نظر گرفته است. ما در تمام روزهای سال هم سر سفره خداوند نشسته و مورد عنایت او هستیم اما در این ماه کیفیت عنایت پروردگار به بندگانش با دیگر ماه ها بسیار متفاوت است. به واقع مهمانی بزرگی برپا شده است.

وی ادامه داد: درطول سال هنگامی که می خوابیم، ثوابی برایمان نوشته نمی شود. اما در این ماه خواب عبادت و نفس کشیدن هم تسبیح محسوب می شود. عنایت و لطفی بسیاری در قرائت قرآن وجود دارد. ثواب خواندن یک آیه از قرآن با ختم قرآن برابری می‌کند.

این کارشناس حوزه بابیان این موضوع که هنگامی که دست به دعا برمی داریم به ما وعده اجابت دعا داده شده است، خاطرنشان ساخت: امثال این موارد حکایت از این دارد که خداوند تبارک و تعالی از سعه رحمت خود می خواسته است با کیفیت خاص و ویژه ای از بندگان خود پذیرایی کند و مورد لطف و عنایت قرار دهد.

حجت السلام شهیدی تصریح کرد: خداوند آرام آرام از ماه رجب و شعبان، زمزمه های مهمانی خود را در ادعیه مختلف بیان می کند و بهانه های متفاوتی را برای دستگیری و گره گشایی از بندگان ایجاد می کند و در ماه رمضان این عنایات بسیار خاص و ویژه شده و به اوج می رسد. به همین دلیل از ماه رمضان به ماه مهمانی خدا و ضیافت الله تعبیر می شود.

وی درخصوص تفاوت در مکان و زمان مهمانی یادآور شد: گاهی خداوند تبارک و تعالی در مکانی خاص می خواهد از بندگان پذیرایی کند و این مکان، خانه خود و کعبه است. او مسلمانان را به مسجدالحرام دعوت کرده است و در قرآن می فرماید:" وَأَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالًا" و درجایی دیگر می فرماید:" طَهِّرا بَیتِیَ لِلطّائِفینَ وَالعاکِفینَ"

وی افزود: اما اگر از نظر زمان مهمانی بخواهیم به موضوع بپردازیم، زمان مورد نظر خداوند برای مهمانی ماه مبارک رمضان است. او در این ماه عنایات و الطاف ویژه ای به مهمانان خود عطا می کند.

وی با ذکر این موضوع که مهمانی رفتن آدابی نیز به همراه خود دارد و بهتر است که مهمان این آداب را رعایت کند، اذعان داشت: باید نگاه کنیم که میزبان از مهمان چه می خواهد. به عنوان مثال یکی از آدابی که برای مهمان تعریف شده این است که هرجایی که مهمان برای میزبان مشخص کرد بنشیند، هرطور که میزبان پذیرایی می کند، نباید چون و چرا کرد.

این کارشناس مسایل دینی اضافه کرد: درماه مبارک رمضان نیز خداوند ما را به مهمانی دعوت کرده است. سر سفره عنایت و لطف او نشسته ایم، اما یک سری قیوداتی نیز وجود دارد که بهتر است رعایت شود.

وی متذکر شد: در واقع او توقع دارد مهمانی که بر سفره اش نشسته است از قبل از شروع ماه مبارک، مقدماتی را رعایت کرده باشد. شرایط تطهیر نفس خودش را انجام داده باشد. امام رضا(ع) در آخرین جمعه ماه شعبان به اباصلت به این مضمون فرمودند که کینه ها و عقده هایی که از دیگران بر دل گرفته ای را از دلت خارج کن. از این عبارت به خوبی می‌توان دریفات که توقع میزبان پاک سازی درون انسان و پاکیزه شدن است.

حجت الاسلام شهیدی متذکر شد: درواقع بهترین روش انجام آداب ماه مهمانی خداوند این است که باید مطابق نظراو رفتار کنیم. یعنی آنچه که او دوست دارد را انجام دهیم و از آنچه ناپسند می دارد مانند انجام گناهان و معاصی پرهیز کنیم. او خودش هم بندگان را یاری داده است. به تعبیر پیامبر گرامی اسلام(ص) خداوند در ماه رمضان دست و پای شیطان را بسته و او را در غل و زنجیر قرار داده است. پس ما باید در این ماه مراقب هوای نفس خود باشیم تا به خطا و گناه آلوده نشویم.   

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.