سفیر کشورمان در عراق تاکید کرد، جمهوری اسلامی از میانجی‌گری بغداد برای نزدیک کردن تهران به کشورهایی که با آنان دچار چالش شده‌ایم یا روابط با آنها به سردی گراییده است حمایت می‌کند و این موضوع به اطلاع مقامات عراقی هم رسیده است.

 سفیر ایران در عراق: تهران با وساطت بغداد برای تنش‌زدایی در منطقه موافق است

قدس آنلاین؛ ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا با بیان اینکه ایران از توسعه روابط عراق با جهان عرب حمایت می‌کند در خصوص بحث‌های مطرح شده درباره وساطت بغداد برای تنش زدایی میان کشورهای منطقه، تاکید کرد که ایران از هرگونه تحرکی که منجر به توسعه روابط، همکاری ها و نزدیکی بین عراق و کشورهای عربی، همسایه و منطقه شود استقبال و حمایت می کند و مشوق آن است.

سفیر ایران در عراق با تصریح بر اینکه حضور نظامیان آمریکا به نفع عراق و منطقه نیست و نیروهای مسلح در عراق و منطقه به تنهایی قادر به تامین امنیت خود هستند، گفت: پرونده ترور و شهادت شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس از سه جنبه قضایی، حقوقی و سیاسی و بین‌المللی در حال پیگیری توسط دو کشور است.

مسجدی با اشاره به سفرهای متقابل مقامات دو کشور ایران و عراق به تهران و بغداد اظهار کرد با وجود کرونا، در حوزه تجاری، توافق هایی بین ایران و عراق صورت گرفته  است و رفت و آمدها ادامه دارد که آخرین آن سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عراق و مشاور امنیتی دولت عراق به تهران بود.

وی در خصوص پرداخت مطالبات مالی ناشی از صادرات ایران به قول و آمادگی وزیر دارایی عراق در جریان سفر آقای شریعتمداری اشاره کرد و گفت که این موضوع در یک بازه زمانبندی انجام می‌شود.  

سفیر ایران در پاسخ به این پرسش که میانجی گری عراق بین ایران با کشورهای مورد نظر تاکنون در عمل دستاوردی داشته یا خیر؟ گفت:  "چون عملا در بحث جمهوری اسلامی ایران هنوز به نتایج روشن و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نرسیده"؛ اجازه بفرمایید تا منتظر باشیم یک مقدار کار جلو برود و نتایجی عملی را ببینیم.

مسجدی در پاسخ به پرسش دیگر که استقبال طرف های مورد نظر چگونه بوده است؟ ابراز داشت: بنظر می رسد شرایط و محیط بین‌الملل و محیط منطقه فضای مثبت تری برای حل و فصل برخی مشکلات را بین ایران و دیگر کشورها ایجاد کرده است.

وی گفت: چون بحث روابط ایران و تمایل کشورهای مختلف وجود دارد و این بحث در حال پیگیری است و دوستان عراقی هم علاقه مند به کمک هستند؛ اگر به نتایج مثبت و پیشرفتی رسید یا زمانی که قرار بود اعلام شود؛ این موضوع مطرح خواهد شد "اما آن چیزی که من می توانم بگویم اصل موضوع بلی، هم کشورهای مختلف اظهار علاقه کردند و هم ما استقبال می کنیم و هم عراقی ها تمایل دارند" در این موضوع دستی در "همکاری با ایران و آن کشورها" داشته باشند. 

به گفته مسجدی، به هر میزان و سطح که این تلاش ها منجر به توسعه روابط و همکاری و دوستی بین کشورهای منطقه به ویژه همسایگان شود، به نفع منطقه است.

سفیر ایران در عراق در پاسخ به چگونگی صادرات انرژی به عراق در آستانه فرا رسیدن فصل گرما و پرداخت مطالبات ایران گفت که صادرات برق و گاز ایران به عراق ادامه می یابد چون کمک به مردم این کشور است و انتظار داریم دوستان عراقی شرایط پرداخت مطالبات را بهتر و سریعتر کنند.

مسجدی افزود: شرایط صادرات مثل گذشته ادامه خواهد یافت ولی ممکن است در مقاطعی حجم آن کم یا زیاد شود یا مباحث فنی در آن تاثیرگذار باشد و البته اساس کار همکاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.