کهگیلویه و بویر احمد- استان کهگیلویه و بویراحمد به‌واسطه داشتن دو کارخانه مهم تولید سیمان، یکی از قطب‌های تولید سیمان کشور بوده که سهم مهمی از صادرات کهگیلویه و بویراحمد را به خود اختصاص داده است اما این محصول نیز در روزهای اخیر به سرنوشت بسیاری از تولیدات دچار شده و پای دلالان و سودجویان نیز به قاچاق این محصول بازشده است.

نظارت بر بازار «سیمان» هست یا نیست؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: آنچه این روزها اقتصاد را بیمارتر از گذشته کرده است، طمع دلالانی است که عرصه را بر مردم تنگ می‌کنند و کالایی که می‌تواند به‌راحتی در اختیار مردم قرار بگیرد، گاهی در بازار نایاب می‌شود و این امر مستلزم مشارکتی همگانی است تا دست سودجویان از بازار کوتاه شده و مردم هرروز سرگردان تأمین یک کالا نباشند.

مجتمع صنعتی تولید سیمان مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد، سالانه بیش از یک میلیون تن سیمان تولید می کند.این کارخانه سازنده سیمان پرتلند مدرن و پیشرفته خاکستری و کلینکر با ظرفیت تولید روزانه سه هزار و ۳۰۰ تن در روز است که نیاز استان را تامین می کند.

متاسفانه در طی ماه گذشته استان با کمبود سیمان مواجه شده است که گفته می شود بخشی ازاین مشکل ناشی از خروج غیر قانونی سیمان از استان و توزیع در استان های همجوار است.

انگشت اتهام به سمت مصالح فروشان

عبدالرضا احمدی فروشنده مصالح ساختمانی در یاسوج به ما می گوید: همیشه وقتی صحبت کمبود می شود برخی افراد فقط پای کسبه را به میان می کشند.

وی به قدس آنلاین می گوید: الان شایعه شده که دلالان و کسبه سیمان را احتکار می کنند.

این فروشنده مصالح ساختمانی با بیان اینکه مگر یک کاسب چقدر فضا برای انبار سیمان دارد اظهار می کند: کارخانه سیمان کمتری توزیع می کند و یا به احتمال زیاد در حال صادرات است و الا کسبه دوست دارند که جنس بیشتری بفروشند تا سود بیشتری نصیب آن ها شود نه اینکه سیمان را احتکار کنند.

وی به ما می گوید: اگر چه که برخی افراد از نیاز مردم سوء استفاده کرده و سیمان را با قیمت بیشتری به دلیل کمبود در بازار به فروش می رسانند اما ریشه این مشکل جای دیگری است.

این فروشنده مصالح ساختمانی ادعا می کند که کارخانه ها به دنبال گران کردن سیسمان هستند اما به دلیل مخالفت دولت با افزایش قیمت لذا تولید را به بهانه های مختف کاهش داده اند.

بازار رصد می‌شود

رئیس سازمان صمت کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سؤال که چرا سیمان در بازار کمبود بوده و یافت نمی‌شود توضیح می‌دهد:  با توجه به شروع ساخت‌وسازها و نیاز مردم استان به سیمان، بازرسان این سازمان در کارخانه سیمان حضورداشته و روزانه نظارت لازم را در راستای تولید و توزیع سیمان انجام می‌دهند.

سالار حسین پور اظهار می‌کند: اگر فروش سیمان خارج از شبکه و قاچاق توسط عاملان انجام شود، متخلفان به مراجع قضایی و امنیتی معرفی‌شده و پروانه صنفی آن‌ها نیز باطل می‌شود.

وی بیان می‌کند: تا زمانی که ثبات در بازار سیمان در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شود، بازرسی و نظارت‌ها استمرار دارد.

حسین پور تصریح کرد: روزانه بازار و محورهای مواصلاتی به‌منظور جلوگیری از قاچاق و دپوی سیمان رصد می‌شود و با بر هم زنندگان نظم بازار و اخلالگران این کالا به‌شدت برخورد می‌شود.

سؤال بی‌پاسخ

اگرچه رئیس سازمان صمت کهگیلویه و بویراحمد اطمینان خاطر می‌دهد که تمام فعالیت بازار رصد شده و اجازه تخلف و یا خروج سیمان به خارج از شبکه داده نمی‌شود اما هنوز برای بسیاری از مردم این سؤال مطرح است پس چگونه می‌شود که سیمان در بازار یافت نمی‌شود!

به گزارش قدس آنلاین شنیده‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر بخشی از سیمان به دلیل کمبود در استان‌های هم‌جوار با وانت قاچاق می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.