اصفهان- درحالی‌که انرژی خورشیدی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند به اشکال دیگر انرژی همانند گرما و الکتریسیته تبدیل شود و چراغ خانه‌های ما را روشن کند اما متأسفانه ما بی‌محابا با سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها برق تولید می‌کنیم که نتیجه‌ای به‌جز نابودی محیط‌زیست ندارد.

جهاد روشنایی در مناطق محروم کلید خورد؛ اصفهان پیشتاز در راه اندازی نیروگاه‌های خانگی

قدس آنلاین-گروه استان ها: انرژی خورشیدی مهم‌ترین منبع انرژی تجدید پذیر در جهان به شمار می‌رود که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند به اشکال دیگر انرژی همانند گرما و الکتریسیته تبدیل شود.

اصفهان در بهره‌مندی از انرژی‌های خورشیدی ظرفیت بالایی دارد به‌طوری‌که می‌تواند الگوی شهرهای خورشیدی در ایران شود و سالانه میلیاردها تومان ثروت به ارمغان بیاورد.

گفتنی است در چند سال اخیر البته در منازل مسکونی استفاده از آبگرم کن‌ها و پنل های خورشیدی برای تأمین برق ساختمان‌ها مورد تأکید است که برای گسترش استفاده از این پتانسیل‌ها نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

پنل های خورشیدی را می‌توان در نماسازی و فرم ساختمان  چه در روی نما چه در بام به‌گونه‌ای طراحی کرد که از جنس پوشش نهایی سقف یا نمای ساختمان باشد تا علاوه بر زیبایی در مصرف برق صرفه‌جویی کرد.

هرچند که تحریم‌ها تا حدودی کار را برای ما سخت کرده است اما به‌منظور استفاده از این انرژی پاک نیروگاه‌های خورشیدی اصفهان در شهرستان‌های کاشان، شهرضا و مبارکه راه‌اندازی و حتی دامنه تولید برق از خورشید تا پشت‌بام منازل مسکونی هم رسیده است.

جهاد روشنایی
استفاده از انرژی خورشیدی مزایا و برکات بسیاری دارد زیرا نه‌تنها به محیط‌زیست کمک می‌کند بلکه در بسیاری از روستاها اهرمی برای کمک به معیشت مردم ضعیف تبدیل‌شده است.

طرح نصب نیروگاه‌های خورشیدی بر بام منازل به‌ویژه در روستاها یکی از همین برکاتی است که به همت بسیج سازندگی استان اصفهان رقم خورده و علاوه بر تأمین نیازهای انرژی روستائیان به برکت سفره آن‌ها نیز افزوده است.

این طرح شرایطی را پیش آورده است تا متقاضیان بتوانند با تسهیلات قرض‌الحسنه ۵۰ میلیون تومانی بلندمدت در کنار آورده خود صاحب یک نیروگاه خانگی خورشیدی تولید برق شده که شرکت توزیع برق خرید برق تولیدی آن را تضمین کرده است.

تفاهم‌نامه «جهاد روشنایی» سال گذشته بین سازمان بسیج مستضعفین، سازمان برنامه‌وبودجه، کمیته امداد امام خمینی(ره) و صندوق کارآفرینی امید منعقدشده و فراهم آوردن شرایط دریافت تسهیلات کم‌بهره، تضمین خرید برق و فراهم آوردن شرایط مهندسی، خرید و نصب تجهیزات ویژگی بارز این طرح است که هم منجر به کسب درآمد برای خانواده‌هایی می‌شود که از آن استقبال می‌کنند و هم با اجرایی شدن آن حجم عظیمی از برق وارد شبکه توزیع برق کشور می‌شود که می‌تواند کمبود برق را جبران کرده و خاموشی‌ها را به حداقل برساند.

راه‌اندازی نیروگاه با پرداخت تسهیلات

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان اصفهان بابیان اینکه طرح «جهاد روشنایی» در این استان کلید خورده و تاکنون ظرفیت احداث ۸۰۰ نیروگاه تولید برق خورشیدی خانگی در استان اصفهان فراهم‌شده است می‌گوید: اولویت اجرای این طرح برای افراد کم‌درآمد و خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی است و با اجرای آن علاوه بر کمک به معیشت خانوارها و اشتغال‌زایی، موضوع پدافند غیرعامل و تأمین منبع تولید برق نیز مدنظر قرار خواهد گرفت.

سرهنگ حسن عجمی بیان می‌کند: این نیروگاه‌های خانگی پنج کیلوواتی بوده و با هزینه ۶۵ تا ۷۰ میلیون تومان که ۵۰ میلیون تومان آن تسهیلات قرض‌الحسنه ۴ درصدی با بازپرداخت ۶۰ ماهه است واگذار و نصب می‌شود و شرکت توزیع برق تا ۲۰ سال خرید برق تولیدی این نیروگاه‌ها را تضمین می‌کند.

وی بابیان اینکه با راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی علاوه بر اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد پایدار، موضوع پدافند غیرعامل و تأمین منبع تولید برق نیز مدنظر قرار دارد، ادامه می‌دهد: تاکنون ۹۰۰ خانواده محروم در این زمینه شناسایی‌شده است.

عجمی بابیان اینکه برای نصب نیروگاه‌های خورشیدی بر بام منازل پس از بازدید از منازل مسکونی این افراد نیازمند برای دریافت تسهیلات به پنج بانک عامل معرفی می‌شوند، می‌افزاید: برای این امر ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار بانک‌های عامل قرارگرفته است.

اصفهان پیشتاز است

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت برق استان اصفهان بابیان اینکه بیشترین نیروگاه‌های خورشیدی پشت‌بامی در اصفهان در کاشان، خور و بیابانک راه‌اندازی شده است اظهار می‌کند: تاکنون درمجموع ۷۰۰ نیروگاه خورشیدی در استان راه‌اندازی شده است و به دنبال توسعه این نیروگاه‌ها هستیم.

مهدی ثقفی بابیان اینکه اصفهان در بین شرکت‌های توزیع کل کشور ازنظر نیروگاه‌های پشت‌بامی ازنظر ظرفیت نصب‌شده در رتبه اول کشور است، می‌افزاید: در این زمینه تاکنون ۳۳۰ نیروگاه پشت‌بامی در اصفهان راه‌اندازی شده است.

وی عنوان می‌کند: بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی اصفهان در شهرستان‌های کاشان، شهرضا و مبارکه دایر شده است، برای راه‌اندازی هر یک مگاوات نیروگاه خورشیدی به ۱۰ هزار مترمربع فضا نیاز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.