نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: کمبود و گرانی کاغذ بحرانی جهانی محسوب می‌شود که همه ناشران و مطبوعات کاغذی را با چالش روبرو کرده است، اما همین کمبود در کشور ما منجر به کشتار صنعت نشر شده است.

امضای بی تدبیری زیر بحران کاغذ/ جولان دلالان ارز دلیل اصلی بسته شدن بسیاری از مطبوعات است

به گزارش قدس آنلاین مجتبی یوسفی در مورد گرانی کاغذ گفت: معضل گرانی کاغذ د ر کنار گرانی‌ دیگر کالاهای اساسی کمتر دیده شده است. کمبود و گرانی کاغذ بحرانی جهانی محسوب می‌شود که همه ناشران و مطبوعات کاغذی را با چالش روبرو کرده است، اما همین کمبود در کشور ما منجر به کشتار صنعت نشر شده است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود تنگناهای اقتصادی و همچنین شیوع کرونا در سال 99، گرانی بحرانی جهانی است که همه ناشران و مطبوعات کاغذی دنیا را با مشکلات عدیده‌ای همراه کرد، معضلی که بعد از گذشت چند سال هنوز راه حلی برای خلاصی از آن پیدا نشده است.  طبق آمار بانک مرکزی حدود ۱۰ میلیارد دلار از یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین  کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی، دارو و حتی کاغذ اختصاص داده شد ولی به دلیل سوء مدیریت‌ها دچار کمبود آنها هستیم. 

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در کنار گرانی و کمبود کالاهای  اساسی شاهد بی‌ برنامگی در این بازار هم هستیم که منجر به آسیب دیدن بسیاری از مشاغل نظیر مطبوعات چاپی تا انتشاراتی شده است. همین گرانی کاغذ منجر به تعطیلی بسیاری از مطبوعات شده است .

یوسفی افزود: در حال حاضر بسیاری از روزنامه‌ها به کاهش صفحات روزنامه خود مبادرت کرده‌ و برخی به کاغذهایی با کیفیت پایین روی آورده‌اند و این در شرایطی است که پیش از این نیز بارها به موضوع خطر تعطیلی برخی از نشریات اشاره شده است که در صورت تحقق چنین موضوعی شاهد از دست رفتن فرصت‌های شغلی بسیار و رشد بیکاری در کشور خواهیم بود. 

سخنگوی فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی گفت: هم در مدیریت ارز دولتی هم در توزیع کالاهای اساسی دقت لازم صورت نگرفته است. متاسفانه ارز اختصاص داده شده  به کاغذ در دست متقاضیان نرسید و همینطور شاهد حضور پر رنگ دلالان در این بازار هستیم، سودجویی دلالان در بازار تمامی ندارد و باید به تلخی این واقعیت اذعان کرد که گویی بخشی از اقتصاد کشور در دست دلالان است و تقریبا اکثر دلالان در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی ورود کرده‌اند و بی شک بازار کاغذ نیز از آن مستثنی نمانده است.

یوسفی اظهار کرد:مشکل کاغذ و تامین و گرانی آن، صرفا به حوزه روزنامه‌ها خلاصه نمی‌شود. بلکه در بخش کاغذ مورد نیاز انتشارات و صنف عکاسی و غیره این معضل وجود داشته است. در حال حاضر ارز برای تهیه کاغذ پرداخت شده است  و باید به همان میزان محموله کاغذ دریافت می‌کردیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطر نشان کرد: سوء مدیریت‌ها و دلالی بازار کاغذ را در شرایط ناخوشایندی قرار داده است. در حال حاضر باید مشخص شود این ارز به چه کسانی تعلق گرفته است. در کنار آن باید از اتحادیه‌های حوزه  چاپ و نشر پیگیر ارزهای هزینه شده بود./

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.