اصفهان- کمبود آب در زاینده‌رود که حالا دست افزون بر ۵۰۰ هزار کشاورز را در پوست گردو گذاشته است هرروز تجمعی تازه توسط کشاورزان می‌آفریند تا شاید مسئولی بتواند مشکل آن‌ها را حل کند.

«زاینده رود» انضباط ندارد؛کشاورزان خواهان توزیع عادلانه آب هستند

قدس آنلاین-گروه استان ها: کشاورزان شرق اصفهان که برای چندمین بار از ابتدای سال دست به تحصن و تجمع می‌زنند بازهم در ابتدای این هفته در اعتراض به سهمیه تخصیص ناعادلانه آب‌دست به تجمع زدند.

هم‌زمان با انتشار خبر افزایش خروجی سد زاینده‌رود تا حدود ۵ متر اگرچه این موضوع موجب خوشحالی کشاورزان اصفهانی شد اما بسیاری از آن‌ها ادعا می‌کنند که آبی به دست آن‌ها نرسیده است.

با شنیدن این خبر که آب رهاسازی شده و افزایش خروجی برای تأمین مصارف شرب و صنعت و اختصاص به استان یزد بوده است حالا بسیاری از کشاورزان شرق اصفهان به این اقدام اعتراض داشته و خواهان توزیع عادلانه آب هستند.

کشاورزان و باغداران مناطق شرق اصفهان ازجمله زیار، ورزنه، اژیه، کرارج، براآن شمالی و براآن جنوبی و خوراسگان با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر و شهرستان‌های غربی شامل نجف آباد، فلاورجان، خمینی‌شهر، لنجان و مبارکه از ابتدای سال‌ جاری در چند نوبت با حضور در نقاط مختلف استان، رسیدگی به وضعیت حقابه خود از زاینده‌رود، حل مشکلات معیشتی و جاری‌سازی این رودخانه را مطالبه کرده‌اند.

گفتنی است در همین راستا کشاورزان شرق اصفهان از اینکه برداشت‌های بی‌رویه آب در بالادست و استان‌های هم‌جوار مزرعه آن‌ها را خشکانده است تهدید کردند که نسبت به جمع‌آوری تمامی پمپ‌های آب در مسیر زایند رود اقدام خواهند کرد.

متأسفانه ازآنجاکه آبی برای کاشت زمین وجود ندارد متأسفانه کشاورزان اصفهانی قادر به بهره‌برداری از زمین‌های خود نیستند و لذا این موضوع معیشت آن‌ها را به مخاطره انداخته است.

اختلاف استان‌های مجاور

گفتنی است طبق بررسی‌ها سه استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان هرکدام نسبت به برداشت آب از زاینده‌رود سهمی را طلب می‌کنند و معتقدند توزیع آب نامتوازن است.

در منطقه شرق اصفهان حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم از راه کشاورزی کسب درآمد می‌کنند که خواسته آن‌ها تأمین حقابه از محل رودخانه زاینده‌رود است.حال کشاورزان می‌گویند برداشت غیرقانونی از منابع آبی زاینده‌رود باید متوقف شود و حقابه‌ها به شکلی عادلانه‌ اختصاص یابد.

در این میان در بین مسیر ازجمله در فاصله چم آسمان تا سد زاینده‌رود در استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان برداشت آب همواره مورد اختلاف بوده است.

پا درمیانی دادستان

گفتنی است اعتراض کشاورزان شرق اصفهانی موجب شد تا دادستان اصفهان این بار پادرمیانی کرده و به آن‌ها وعده دهد تا مشکلاتشان را پیگیری کند.

بنا بر گزارش روابط عمومی دادگستری کل اصفهان، علی اصفهانی در این رابطه اظهار کرد: تعدادی از کشاورزان روز شنبه برای پیگیری درخواست‌ها و مطالبات قانونی خود تجمع کردند که جلسه‌ای با آن‌ها برگزار شد. 

 وی ادامه داد: مصوبات شورای عالی آب و مواردی که در قانون توزیع عادلانه آب درباره حقابه آن‌ها مطرح‌شده مهم‌ترین مطالبات کشاورزان اصفهانی است.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان اظهار داشت: این قول را به کشاورزان اصفهانی می‌دهیم که بر اساس مصوبات شورای عالی آب و حق‌وحقوقی که در توزیع عادلانه آب و سایر مصوبات قانونی پیش‌بینی‌شده اقدام و پیگیری خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: حق‌وحقوق و مطالبات برحق کشاورزان را در قالب قانون پیگیری و اجرا خواهیم کرد.

اصفهانی بیان کرد: آب به‌عنوان اصلی‌ترین دغدغه استان است و تمام مجموعه مدیریتی استان به‌ دنبال تحقق مطالبه کشاورزان برای اجرای مصوبات دهم و سیزدهم جلسه چهارم شورای هماهنگی، جلسه بیست و چهارم شورای عالی آب و قانون توزیع عادلانه آب است.

وی از کشاورزان خواست باوجوداینکه مشکلات زیادی  دارند، صبر و تحمل داشته باشند تا خسارت‌های آن‌ها از راه قانونی و از محل مصوبه کارگروه مبارزه با کم‌آبی و اعتبارات این بخش پرداخت شود.

زنگ خطر

حوضه آبریز زاینده‌رود در سالیان اخیر با بحران جدی آب‌دست به گریبان بوده که آثار آن را می‌توان در خشک شدن رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی، کاهش منابع آب زیرزمینی، فرونشست زمین، کاهش کیفیت آب، خسارت به بخش کشاورزی و تخریب اکوسیستم مشاهده کرد.

رودخانه زاینده‌رود به‌عنوان محور اساسی توسعه انسانی در مرکز کشور، به دلیل فشار گسترده بخش‌های کشاورزی، صنایع و توسعه شهری، به رودخانه‌ای فصلی تبدیل‌شده و سرنوشت تالاب گاوخونی هم درندادن حقابه های زیست‌محیطی دچار مشکل شده است.

در دهه‌های گذشته جمعیت حوضه زاینده‌رود افزایش قابل‌توجهی داشته، به‌طوری‌که در نیم‌قرن اخیر جمعیت این حوضه بیش از سه برابر شده و این افزایش جمعیت پیامدهای مختلف اجتماعی و اقتصادی را به دنبال داشته است.

کارشناسان با تأکید بر ضرورت شفاف و سازی و توازن مصارف و منابع آب، تشکیل ستاد ملی احیای زاینده‌رود، سرعت بخشی در طرح‌های انتقال آب، جلوگیری از برداشت‌های غیرقانونی، انضباط آبی، مدیریت واحد تصمیم‌گیری را ازجمله راهکار حل معضلات زاینده‌رود می‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.