قم- شهر قم اگرچه در ذهن غالب مردم ایران‌شهری زیارتی و سیاحتی است و پایه اقتصادی آن بر روی گردشگری مذهبی می‌چرخد اما ظرفیت‌های پنهانی در حوزه اقتصادی و تولید دارد که برای کمتر شخصی نمایان شده است.

«قم» بهشت سرمایه‌گذاران؛ قطب تولید منگنز ایران اینجاست

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: از حضور ۳۰ میلیون گردشگر و زائری که سالانه به این استان سفر می‌کنند که بگذریم شاید باورتان نشود که در این استان کویری سالانه حدود ۸۰۵ هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود و جزو استان‌های موفق در اجرای تغییر الگوی کشت است.

گفتنی است همچنین دو درصد معادن کل کشور در قم فعالیت دارند و این استان در تولید منگنز در کشور و خاورمیانه نیز حرفی برای گفتن دارد.

در استان قم ۲ درصد معادن کشور فعال هستند و با توجه به وجود معدن ونارچ، قم را به بزرگ‌ترین تولیدکننده منگنز در کشور تبدیل کرده است.

از دیگر ذخایر و ظرفیت‌های استان را می‌توان به وجود دریاچه نمک نام برد که دلیل عدم وجود یک برنامه جامع برای بهره‌گیری از آن مورد غفلت قرارگرفته است؛ این دریاچه به دلیل این‌که مسیر دسترسی به آن هنوز ناهموار است هنوز آن‌طور که بایدوشاید از ظرفیت‌های اقتصادی آن استفاده‌نشده است.

اشتغال‌زایی

در این استان حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحدهای صنعتی بیش از ۵۱ هزار میلیارد ریال است که با حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی، استان قم برای بیش از ۵۸ هزار نفر ظرفیت اشتغال ایجادشده است.

در قم هفت شهرک صنعتی مهم بانام شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر و سلفچگان هم‌چنین محمودآباد و ثامن الائمه و قنوات، فناوری اطلاعات و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود وجود دارند که در کشور جایگاه مطلوبی دارند.

شهرک‌های صنعتی متعدد و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در قم، این استان را به بهشت سرمایه‌گذاری و منطقه‌ای طلایی برای حضور فعالان اقتصادی از کشورهای اسلامی و سایر مناطق دنیا تبدیل کرده است، زمین‌های پهناور استان قم آماده است با حضور سرمایه‌گذاران خارجی و حجم گسترده سرمایه‌های وارده شده به آن، فضایی مطلوب را برای فعالیت‌های اقتصادی به وجود آورد و سود سرشاری را هم برای سرمایه‌گذاران خارجی و هم برای استان و کشور به ارمغان آورد.

گره‌های اقتصادی

اما از دیگر ظرفیت‌های مهم قم را می‌توان تولید فرش ابریشم دستی را نام برد که با بند قم معروف است.

تاروپود ابریشمی این فرش چشمان خارجیان را مجذوب کرده و برای خود بازارهای خوبی برای صادرات فراهم کرده است، هرچند اخیراً مشکلات ناشی از تحریم و بحران کرونا مسیر صادرات و فروش آن را ناهموار ساخته اما اگر نمایشگاه دائمی فرش قم با همت مسئولان مورد بهره‌برداری قرار گیرد می‌تواند در جذب مشتریان خارجی نقش مهمی داشته باشد.

قم حلقه اتصال ۱۷ استان کشور است و در شاهراه مهم مواصلاتی کشور قرار گرفته است لذا این ظرفیت می‌تواند برای استان چه از نظر گردشگری و چه از نظر حمل و نقل کالا از طریق راه‌های مواصلاتی کشور اهمیت داشته باشد و از این فرصت برای سرمایه گذاری استفاده کرد.

آماده سازی بستر های سرمایه گذاری

در همین راستا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم  با بیان اینکه  قم به دلیل نزدیکی به پایتخت از امکان خوبی برای رشد صنایع برخوردار است اظهار می کند:  وجود شهرک‌های صنعتی متعدد همچون شکوهیه و محمودآباد و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان با برخورداری از زیرساخت‌های مناسب در دو دهه اخیر باعث حضور بیش از دو هزار واحد صنعتی در این استان شده است.

محمود سیجانی عنوان می‌کند: در مسیر توسعه اقتصادی راه‌اندازی هرچه بیشتر واحدهای صنعتی و فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی در اولویت است که این هدف از طریق تکمیل، ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی،‌ بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی منتخب، به‌کارگیری واحدهای تولیدی راکد و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی، محقق می‌شود.

به گفته وی، حقوق این راهبرد الزاماتی دارد که ازجمله آن همراهی بانک‌های عامل در ارائه تسهیلات موردنظر،‌ تأمین زیرساخت‌های موردنیاز واحدهای صنعتی همچون دسترسی به آب، برق و گاز،‌ تأمین مواد اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی، تسهیل در زمینه واردات مواد اولیه،‌ تأمین ارز مورد نیاز و حمایت نهادهای دولتی در بخش‌های مختلف به‌خصوص در زمینه مالیات و تأمین اجتماعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.