زنجان- سال گذشته به‌خاطر تغییر الک گندم، برخی از کشاورزان محصول خود را به مراکز فروش تحویل ندادند و بلافاصله توسط واسطه‌ها گندم آنان خریداری شد.

گندم قاچاق می شود یا خوراک دام؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: سال گذشته دلالان جولان بسیار زیادی در بازار داشتند و قیمت خرید آن ها بالاتر از رقم خرید تضمینی بود لذا همین موضوع موجب شد تا برخی کشاورزان از فروش این محصول به دولت خودداری کنند و لذا بخشی از این محصول به صورت قاچاق از مرز ها خارج شد.

از آن جا که نرخ گندم در کشور های همسایه بسیار بالاتر از ایران است لذا تمایل به خرید آرد با قیمت پایین‌تر از ایران سودآورتر است، همین امر جذابیت بسیاری برای قاچاق آرد فراهم کرده‌ است و امسال نیز با توجه به واقعی نشدن قیمت خرید تضمینی گندم سبب دامن زدن هر چه بیش‌تر به معضل خروج آرد از کشور می شود از سویی دیگر پرداخت یارانه به آرد و گندم نیز خود دلیل دیگری در راستای قاچاق آرد شده است

امسال نیز به دلیل اینکه نرخ گندم هم چنان پائین است لذا بسیاری از کارشناسان بر این باورند که نرخ خرید تضمینی احتمال قاچاق  و جولان مجدد دلالان را افزایش م دهد.

از طرفی برخی از کارشناسان عنوان م یکنند از آن جا که قیمت جو به کیلویی ۶ هزار تومان رسیده است لذا وقتی گندم کیلویی ۲ هزار تومان ارزان تر تمام شود لذا احتمال این که محصول گندم خوراک دام شود بسیار زیاد است.

اگرچه دولتی ها و به ویژه جهاد کشاورزی اعلم کرده تمامی خریدهای گندم که توسط اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها، کارخانه‌جات ماکارونی، کارخانجات انجمن‌های خوراک دام و طیور نجام می‌شود باید در سامانه خرید تضمینی گندم ثبت شود و رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها لازم است این موضوع را پایش کنن اما احتمال قاچاق این محصول دوباره بالا گرفته است.

خروج گندم ممنوع

در همین راستا  استاندار زنجان با بیان اینکه میزان مصرف گندم در استان زنجان باید به صورت دقیق احصا شود، گفت: مجوز خروج گندم از استان داده نخواهد شد.

فتح الله حقیقی ظهر سه شنبه در جلسه ستاد برداشت و خرید گندم و دانه های روغنی استان در محل استانداری زنجان گفت: طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان میزان تولید گندم استان نسبت به سال زراعی قبل کاهشی است.

وی از تشکیل ستاد برداشت و خرید گندم تحت نظر معاونت اقتصادی استانداری خبر داد و گفت: فرمانداران نیز نسبت به تشکیل چنین ستادی در شهرستان ها اقدام کنند و با تشکیل این ستاد از قاچاق گندم و مشکلات مختلف در استان در این زمینه جلوگیری می شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه شرکت غله استان گزارش روزانه وضعیت گندم را به خوبی ارائه دهد، ابراز داشت: تامین سوخت مورد نیاز کمباین ها نیز از سوی دستگاه های متولی انجام خواهد شد. 

حقیقی افزود: باید با انسجام بخشی، اتحاد و تلاش مضاعف خرید حداکثری محصول استراتژیک گندم در استان انجام شود و سهمیه کارخانجات خارج از استان نیز با برنامه ریزی لازم تخصیص می یابد.

ضرورت کنترل مرزها

وی با بیان اینکه کنترل نیروهای امنیتی موضوع گندم را باید به جد مورد توجه قرار دهند، تاکید کرد: دستگاههای متولی امر نیز باید در این زمینه همکاری ها و نظارت های لازم را داشته باشند.

استاندار زنجان با بیان اینکه اولویت اول تامین نیاز داخل استان  است، گفت: شرکت غله نیز همکاری تنگاتنگی با نیروی انتظامی استان را در  دستور کار خود قرار دهد. 

حقیقی تصریح کرد: ۵۰ درصد ظرفیت سیلوی ابهر نیز در اختیار شرکت غله قرار بگیرد و در خصوص سیلوی خدابنده نیز طبق قانون عمل شود چرا که افزایش یک‌هزار تومانی قیمت خرید تضمینی گندم انگیزه بهتری را برای کشاورزان ایجاد کرده تا گندم خود را تحویل بدهند. 

وی یاد آور شد: طی چند سال گذشته استان زنجان به لحاظ خرید و انتقال گندم به سیلوها جزو استانهای موفق در کشور بوده است. 

استاندار زنجان با بیان اینکه میزان مصرف گندم در استان باید به صورت دقیق احصا شود، گفت: مجوز خروج محصول گندم از استان داده نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.