گنجیه حرم امام رضا(ع) نشان دهنده آثاری از ارادت افراد مختلف به این امام بزرگوار است و بر همین اساس، از سال‌های گذشته، مکانی در حرم مطهر رضوی برای در معرض نمایش قرار دادن برخی از این گنجینه‌های که با عشقی معنوی گره خورده تعبیه شده است.

نشانی از کریم اهل بیت(ع) در گنجینه رضوی

به گزارش قدس آنلاین، موزه قرآن بخشی از این گنجینه با شکوه به شمار می رود که به قرآن های منسوب با دست خط ائمه معصوم(ع) زینت یافت است.

یکی از این قرآن های خطی  نفیس که با خط کوفی بر روی پوست آهو کتابت شده، منسوب به دستخط مبارک امام حسن مجتبی(ع) است که از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین آثار تاریخی، فرهنگی و معنوی گنجینۀ قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی به شمار می رود.

این قرآن خطی که مورد توجه و استقبال فراوان زائران و مجاوران  بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) قرار گرفته است سوره‌های یس تا فصلت(جزء ۲۳ تا ۲۴ قرآن) را شامل می شود که در ۱۲۲ ورق بر روی پوست آهو در اندازه ۱۶.۵ در ۱۱.۵ سانتی‌متر به خط کوفی هفت سطری کتابت شده است.

این اثر نفیس در سال ۱۰۰۸ هجری قمری به دست شاه عباس اول صفوی وقف آستان مقدس امام رضا(ع) شده است. در صفحه نخست این قرآن وقف‌نامۀ شاه عباس اول صفوی به خط و امضای شیخ بهایی به چشم می‌خورد و در صفحۀ آخر، ‌ ترقیمۀ «کتبه حسن بن علی ابن ابیطالب فی سنة احدی اربعین» قابل مشاهده است.

 در وقف‌نامه این قرآن نیز چنین آمده است: «این جزء قرآن مجید را که به خط شریف حضرت امام همام سبط الرسول و قرّة عین الوصی والبتول ابی محمد الحسن علیه الصوة والسّلم است، وقف نمود بر روضة منورة مطهرة سدره مرتبة رضیّه رضویّه علی صاحبها الف الف سلام و تحیّة، پادشاه اسلام پناه ظل الله خاک آستانة خیر البشر مروّج مذهب حق ائمة اثنی عشر، غلام باخلاص امیرالمؤمنین حیدر ابوالمظفر شاه عباس الحسینی الموسوی الصّفوی بهادرخان خلدالله تعالی ملکه و سلطانه و افاض علی العالمین برّه و عدله و احسانه به حق محمد وآله الطاهرین آمین رب العالمین، حررّه الداعی بهاءالدین محمد العاملی».

مرکز اسناد، بخش دیگری از گنجینه رضوی به شمار می رود که در آن اسناد تاریخی که از برگزاری مراسم جشن و سرور شب میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) روایت می کند جمع آوری شده است.

 بر پایی جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) در نیمه ماه رمضان سنتی بوده که در حرم ملائک پاسبان رضوی انجام می گرفته است.

این مراسم که در ایوان طلای مبارک صحن قدیم (صحن انقلاب) و پس از اذان مغرب دایر می شده شامل پذیرایی از مهمانان با شربت و شیرینی بوده است.

چراغانی صحن های حرم در شب میلاد امام دوم شیعیان از دیگر برنامه هایی بوده که طی این ایام در حرم مطهر رضوی به اجرا در می آمده است.

در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی، ۲ میلیون نشریات ادواری، هزاران اثر موزه‌ای، ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی و ۱۰۶ هزار نسخه خطی نفیس و تاریخی نگهداری می شود که در طی مدت عمر این کتابخانه که قدمتی به بلندای تاریخ اسلام دارد، جمع آوری شده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.