کرمان- قرعه بی سامانی در بازار محصولات کشاورزی هر رزو به نام یک محصولی می افتد یک روز سیب زمین؛ یک روز گوجه ؛ یک روز پیاز و حالا در استان کرمان به نام سیر افتاده است!

قیمت سیر از کرمان تا شهر شما ۵ برابر می شود؛ بازار تنظیم نیست

قدس آنلاین؛ گروه استان‌ها- بابک رحیمیان: اگر شما سیر تازه را در میدان‌های شهرتان به کیلویی ۲۰ هزار تومان خریداری می‌کنید و یا سیر خشک را خبردارم در همین استان هم‌جوار تا کیلویی ۳۰ هزار تومان هم فروخته‌اند اما مطلع باشد که کشاورزان این استان سیرهایشان خریدار ندارد ئ در حال حاضر به کیلویی ۴ هزار تومان حراج کرده‌اند.

متأسفانه کشاورزان شهداد این روزها که زمین‌هایشان به بار نشسته و باید از این موضوع خوشحال باشند اما واقعیت این است که از نبود مشتری زانوی غم بغل گرفته و در انتظار حمایت‌های دولتی نشستند.

دلالان که همیشه مترصد فرصت برای سودجویی هستند حالا در حاشیه‌های مزارع کشاورزان جنوب کرمان جولان می‌دهند تا زحمت یک‌ساله آن‌ها را به مفت بخرند و ببرند.

متأسفانه بنا بر اظهارات کشاورزان محلی امسال ظاهراً بحث صادرات با مشکل مواجه بوده است و الا یک‌دانه سیر و محصول آن‌ها بر روی زمین نمی‌ماند.

کشاورزان شهدادی که حالا سیرهایشان بر روی زمین‌مانده و برای دخل‌وخرج خود مجبورند این محصول را نقد کنند اما از طرفی نمی‌توانند به قیمت کیلویی ۳ هزار تومان راضی شوند.

نبود امکانات برای انبارداری و یا صنایع تبدیلی و حتی سردخانه مهم‌ترین مانع برای انباشت سیرهای این منطقه است.

کشاورزان شهدادی که همیشه محصول خود را روی زمین و پس از برداشت به فروش می‌رسانند حالا با انبوهی از محصول مانده‌اند که چه باید بکنند؟

کشاورزان نگران نباشند

بسیاری از این کشاورزان بابیان اینکه سال گذشته حداقل دو برابر قیمت این محصول را فروخته‌اند حالا چشم به دست دولت دوخته‌اند تا با خرید تضمینی آن‌ها را از این مخمصه نجات دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان برای حل این مشکل تنها دو راهکار را پیش رومی داند و آن‌هم صادرات و یا خرید تضمینی است که به نظر وی خرید تضمینی در شرایط برداشت این محصول و دلواپسی کشاورزان کارسازتر هست.

عباس سعیدی در این رابطه اذعان می‌کند: به دلیل کرونا امسال مقداری درزمینهٔ صادرات دچار مشکل شده‌ایم اما حجم سیر زیاد نیست که دغدغه چندانی وجود داشته باشد.

وی از فروش ۲۰ درصد سیر برداشت‌شده خبر می‌دهد و می‌افزاید: این ۲۰ درصد معادل حدود پنج هزار تن نیاز بذری کشاورزان است.

سعیدی عنوان می‌کند: در حال حاضر هم ۱۸ هزار تن از ۲۸ هزار تن تا ۳۰ هزار تن سیر تولیدی استان در صف فروش است.

وی بابیان اینکه قیمت سیر در اوایل فصل برداشت ارزان‌تر است اما با ورود خریداران این محصول به قیمت واقعی خود می‌رسد اذعان می‌کند: ما با سازمان تعاون روستایی هماهنگ کردیم که نسبت به خرید توافقی سیر اقدام کنند تا سیر روی دست کشاورزان نماند.

مزارع زیر کشت

به گزارش قدس آنلاین؛ مناطق عمده کشت سیر در بخش شهداد کرمان دهستان تکاب، روستاهای ابراهیم‌آباد، همت‌آباد، علی‌آباد حجت، منطقه چهار فرسخ واندوهجرد است.

سالانه حدود ۷۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی در منطقه شهداد کرمان زیر کشت سیر می‌رود و نبود صنایع فرآوری و بسته‌بندی این محصول همواره از نیازهای کشاورزان شهدادی برای ارزش‌افزوده بیشتر است.

مردمان سخت‌کوش کویر که سرسختی و خستگی‌ناپذیری را از کویر آموخته‌اند حالا از قیمت اندک سیر دلشان مانند سیر و سرکه می‌جوشد که محصولشان روی زمین نماند.

آ ن ها می‌گویند: سیر را کیلویی ۲۵ هزار تومان در شهر به فروش می‌رسانند اما اینجا در سر مزرعه تنها کیلویی چهار هزار تومان به ما پول می‌دهند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.