مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: میزان برداشت گل محمدی در این شهرستان در سال زراعی جاری با کاهش ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ۱۰۰ تن رسید.

برداشت گل محمدی در گناباد ۳۰ درصد کاهش یافت

به گزارش قدس آنلاین، نعمت غفوری افزود: متوسط برداشت گل محمدی در گناباد ۲.۵ تن در هکتار است و این میزان محصول از سطح ۴۳ هکتار کشتزار شهرستان در یک ماه گذشته برداشت شده است.

وی ادامه داد: خشکسالی و کمبود شدید بارندگی در سال زراعی جاری به تبع سایر بخشها و محصولات کشاورزی و باغی، بر کشت گل محمدی هم تاثیر منفی داشت و موجب ضعیف شدن بنیه گل و در نهایت کاهش میزان عملکرد تولید آن شد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: با توجه به سازگاری گل محمدی با شرایط آب و هوایی گناباد و از طرفی پایین بودن هزینه های تولید و آفات و بیماریهای آن نسبت به سایر محصولات کشاورزی، توسعه کشت این محصول در شهرستان گناباد مورد توجه خاص قرار دارد.

وی افزود: با توجه به ماندگاری کم گل محمدی به صورت تر و نبود صنایع فرآوری این محصول از مشکلات این بخش در گناباد به شمار می رود و تعدادی متقاضی برای سرمایه گذاری در این بخش اعلام آمادگی کرده اند.

غفوری پیش از این نیز گفته بود که خشکسالی و کمبود شدید بارندگی در سال گذشته و به خصوص از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون موجب کاهش ۵۰ درصدی محصولات زراعی آبی و کاهش ۹۰ درصدی محصولات دیم در این شهرستان شده است.

۴۳ هکتار در شهرستان گناباد زیر کشت گل محمدی قرار دارد.

گناباد از مناطق مستعد خراسان رضوی در تولید محصولات کشاورزی به خصوص پسته، زعفران و گیاهان دارویی محسوب می شود و ثبت نظام زعفران گناباد مبتنی بر قنات در فهرست آثار جهانی سازمان خواروبار سازمان ملل متحد (فائو)، نقش مهمی در معرفی زعفران با محوریت این شهرستان در سطح بین المللی دارد.
گناباد با تولید ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم مرغ، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ به ترتیب رتبه های اول، دوم، سوم و چهاردهم استان خراسان رضوی را در این زمینه‌ها به خود اختصاص داده است.
۳۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی گناباد با ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، ۱۷۰۰ هکتار دیمزار و ۵۰۰ هزار راس دام سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید و روانه بازار مصرف می کنند.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.