نائب رئیس شورای ملی زعفران گفت: زعفران بالغ بر سه سال است که هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته است، از این رو دولت برای افزایش قیمت این محصول و رغبت کشاورزان برای تولید آن باید چاره اندیشی کند.

 دولت برای افزایش قیمت زعفران چاره اندیشی کند/رونق صادرات باعث افزایش قیمت زعفران خواهد شد

غلامرضا میری در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: تعاون روستایی و بخش خصوصی باید تمرکز خود در حوزه زعفران را بر رونق صادرات قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه ارتقائ صادرات موجب افزایش قیمت زعفران در بازارهای داخلی خواهد شد، افزود: در چند سال گذشته سازمان تعاون روستایی با خرید زعفران از کشاورزان و نگهداری آنها در انبارها در فرصت مناسبی که عرضه زعفران در بازار کاهش پیدا می کند آنها را با قیمت مناسبی به بازار داخلی عرضه می کنند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی تصریح کرد: اگرچه این موضوع تاحدودی باعث کمک به کشاورز برای جلوگیری از کاهش قابل ملاحظه قیمت زعفران در بازار بود اما برخی موارد در این شیوه خرید مورد تایید تشکل ها و صادرکنندگان  زعفران نبود که از جمله آنها این بود که این سازمان به دنبال فرصتی هست تا به دلایلی نظیر کاهش عرضه زعفران و افزایش قیمت این محصول ، بلافاصله زعفران های دپو شده را وارد بازار کنند و با قیمت بالایی به فروش برسانند در حالی که این زعفران باید روانه بازارهای جهانی شود تا قیمت این محصول در بازار داخلی نیز متاثر از ان افزایش پیدا کند.

*رونق صادرات کلید افزایش قیمت زعفران

میری ادامه داد: از طرفی نحوه فروش و قیمت گذاری زعفران توسط تعاونی روستایی نیز در گذشته  منطقی نبود که با عرضه آن در بورس و شفاف سازی ، تا حدود زیادی  مسائل قبلی این موضوع نیز برطرف شده است.

وی افزود: امسال نیز بخش خصوصی در موضوع خرید زعفران ورود پیدا کرده است که با اصل قضیه و خرید زعفران توسط آنها از کشاورزان موافق هستم و  اگر زعفران های خریداری شده  صادر شود  به رونق بازار کمک زیادی خواهد کرد  اما از آن جاکه معمولا این زعفران ها از کشاورز خریداری شده  و در انبارها نگهداری می شود عملا در جهت پویایی بازار و افزایش قیمت نقش چندانی ایفا نمی کنند و صرفا در داخل کشور از دستی به دست دیگر منتقل می شوند.

*صادرات به ۶۷کشور

وی بابیان اینکه باید به سمت افزایش صادرات زعفران به منظور رشد قیمت آن باشیم،  ادامه داد: در سال گذشته که رشد ۳۰درصدی در حوزه صادرات رخ داد در مجموع ۳۲۵تن زعفران از ایران به ۶۷کشور دنیا صادر شد این در حالی است که قبلا تعداد این کشورها ۴۷مورد بود که این افزایش نشان می دهد که صادرات زعفران همچنان با بازاریابی درست جای رشد و پیشرفت دارد و از طرفی بازار مصرف جهانی زعفران نیز در حال افزایش می باشد.

نائب رئیس شورای ملی زعفران  با اشاره به اینکه از ۲۵اسفند سال قبل تا ۲۰فروردین ماه سال جاری به دلیل اینکه عرضه زعفران کاهش پیدا کرده بود قیمت زعفران حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد،  تصریح کرد: در حال حاضر قیمت پایه زعفران در بازارهای جهانی برای هر کیلو حدود ۶۰۰تا ۷۰۰دلار است و اگر زعفران هایی که از کشاورزان توسط تعاون روستایی و بخش خصوصی خریداری شده ، بتوانند در بازارهای جهانی با رقمی بالاتر از این رقم به فروش برسانند و به مرز ۱۰۰۰دلار برسانند تاثیر بسیار زیادی بر رونق گرفتن بازار زعفران داخل خواهد داشت.

وی افزود: بر اساس نظر من در حال حاضر زعفران چندانی دست کشاورز نیست و عمده این محصول در اختیار   بخش خصوصی ، تعاونی روستایی و یا دلالان  می باشد که با نوسانات قیمتی در بازار به دنبال افزایش منافع خود هستند.

*ثابت بودن قیمت زعفران

میری افزود: قیمت فعلی  زعفران بسیار پایین است زیرا این محصول بالغ بر ۳ سال است که هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته است  و از طرفی هزینه های کشاورزان طی سال های گذشته برای تولید این محصول چند برابر شده است اما قیمت محصول آنها همچنان به اندازه قیمت سه سال گذشته و ثابت می باشد که این موضوع باعث شده است بسیاری از کشاورزان از کشت و تولید این محصول دلسرد شوند که این مساله در بلند مدت خسارت های زیادی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: از این رو دولت برای حمایت از زعفران کاران  و افزایش قیمت زعفران و رونق گرفتن بازار ان باید یک برنامه راهبردی و اساسی داشته باشد تا همان طور که هزینه های کشاورز چند برابر شده است قیمت محصولات آنها نیز چند برابر شود تا رغبت کشاورزان برای تولید افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    0 0
    آقای میری پس شما و دوستانتان در شورای ملی زعفران چکار میکنید شما که مدعی هستید تمام اختیارات حوزه زعفران باید به شما داده شود چرا توپ را در زمین دیگران می اندازید