۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 750429

«سلبریتی محترم اولویت تزریق واکسن کرونا با پرسنل بیمارستان‌ها، بیماران و سالمندان است. لطفاً تقاضای خارج از نوبت نکنید حتی شما حامی انتخاباتی ۱۴۰۰»؛ این توییت را علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت اسفندماه سال گذشته پس از نامه حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت نوشت. نامه‌ای که در آن درخواست شده بود سهمیه‌ای برای واکسیناسیون برنامه‌سازان هنری درنظر گرفته شود!

اگر چه با اعتراض‌ها و واکنش‌های بسیار، این درخواست هیچ گاه به نتیجه نرسید، اما مانع سوءاستفاده‌های بعدی هم نشد.

واقعیت آن است عده‌ای از کرونا می‌ترسند و عده‌ای از واکسن کرونا. هر دو نگران‌اند؛ نگران به خطر افتادن مهم‌ترین گوهر وجود خود یعنی جانشان.

صرف‌نظر از گروه نخست، ترس از کرونا و عوارض آن، موجب شده عده‌ای از موقعیت‌های خویش نهایت سوءاستفاده را کرده و با جا زدن در صف تزریق، سهمیه واکسن دیگران را از آن خود کنند.

واکسن زدن عده‌ای به جای پاکبان‌ها در خوزستان، استفاده عده‌ای از سهمیه واکسن خانه سالمندان برای خانواده‌شان در نقطه‌ای دیگر از کشور، تزریق واکسن به برخی از منشی‌های مطب‌ و خلاصه تزریق واکسن خارج از نوبت به همسر معاون درمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نمونه‌هایی است از تلاش گروهی که فارغ از منافع جمعی و دغدغه‌های دیگران، تنها به خود و منافع فردی خویش می‌اندیشند.

روز گذشته خبر عزل رئیس بیمارستان شهید مدرس تهران نیز به دلیل استفاده از سهمیه واکسن کرونای اختصاص یافته به این مرکز درمانی برای نزدیکان خود و خارج از سند ملی واکسیناسیون کرونا، در رسانه‌ها منتشر شد.

همزمان، پیروز حناچی هم در صفحه شخصی خود در فضای مجازی تخلف برخی از دست‌اندرکاران شهرداری پایتخت را تأیید کرد و از عزل معاون و رئیس خدمات شهری یکی از مناطق به دلیل اهمال در نظارت و چند تن از پرسنل نواحی به دلیل تزریق غیرقانونی واکسن و معرفی آن‌ها به مراجع نظارتی خبر و قول داد پیگیری سختگیرانه برای شناسایی و برخورد با دیگر خاطیان احتمالی ادامه خواهد داشت.

چند روز پیش نیز سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت چندین مورد تزریق واکسن خارج از نوبت را تأیید کرد و به خبرنگاران گفت: این افراد به مراجع قضایی معرفی شدند تا با آن‌ها برخورد شود.

آنچه صرف‌نظر از تحسین عزم مسئولان برای مقابله با رانت‌خواری در حوزه سلامت باید به آن اشاره کرد، ایجاد بستر مطمئنی است برای گزینش مدیرانی متعهد که بتوانند در بزنگاه‌هایی اینچنین، سلامت جمع را به سلامت خود ترجیح دهند. مدیرانی که بیش از دیگران از دانش مدیریت بحران بدانند و به اخلاق حرفه‌ای خود پایبند باشند.

درست مثل آن فرمانده لشکری که هنگام حمله شیمیایی دشمن، ماسک ضد شیمیایی خود را برداشت و به صورت بسیجی همراهش بست و خود به شهادت رسید.

راستی که این روزها جای شهید حسین املاکی‌ها و خاطره ایثارگری‌هایشان خیلی خالی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.