حجت‌الاسلام امیر ارزانی، با اشاره به اندیشه و مجاهدت‌های علمی استاد شهید مرتضی مطهری گفت: جامعیت فکری آن عالم گران‌قدر در آثار متنوع وی آشکار است.

جامعیت فکری شهید مطهری در آثار متنوع او آشکار است

حجت‌الاسلام امیر ارزانی ضمن گرامیداشت یاد شهید مرتضی مطهری(ره) و فرارسیدن روز معلم، به شاکله تربیتی و مکتب انسان‌ساز این عالم وارسته اشاره و در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: سیر فکری و اعتقادی آن استاد شهید از جمله مهمترین موضوعات اندیشه‌ورزی متفکران نظام جمهوری اسلامی به شمار رفته و از سوی دیگر امام راحل و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) همواره با توصیه به نسل جوان نسبت به مطالعه آثار آن استاد شهید نسبت به این مساله صحه گذاشتند.

مشاور رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به تحلیل رهبر معظم انقلاب از میراث معرفتی شهید مطهری تصریح کرد: ایشان در فرازهای مختلفی از سخنان خود به این مساله اشاره داشتند از جمله اینکه فرمودند «حقیقتاً محصول بسیار عظیم و با ارزشی از شهید مطهری در اختیار ماست و باید آثار این استاد گران‌قدر را، که با فکر والای خود به جامعه فکری ما اهدا کرده است، به‌درستی دریافت کرد و آن را آموخت». این سخن حکایت از تاثیر این آثار در حوزه فکر، سبک زندگی، فرهنگ، اجتماع و سیاست دارد.

 او در ادامه بیان کرد: همچنین امام خمینی(ره) در جریان شهادت آیت‌الله مطهری عنوان کرد «من به دانشجویان و طبقه روشنفکران متعهد توصیه می‌کنم که کتاب های این استاد عزیز را نگذارند با دسیسه‌های غیر اسلامی فراموش شود». این بیان امام راحل به عنوان بنیان‌گذار نهضت مردمی و عظیمی چون انقلاب اسلامی حکایت از آن دارد که بنیان فکری شخصیتی چون استاد مطهری از ژرفا و غنای والایی برخوردار بوده و اندیشه نسل‌های آینده را قوام می‌بخشد.

حجت‌الاسلام ارزانی افزود: نکته جالب توجه در مورد شیوه تربیتی و تعلیم مباحث علمی و دینی از سوی شهید مطهری آن است که وی با قلمی رسا اقدام به نگارش کتاب برای گروه‌های مختلف سنی کرده است. آن استاد شهید به همان میزان که جنبه علمی و فلسفی را در اثری چون «فلسفه و روش رئالیسم» برای پژوهشگران حوزه و دانشگاه به کار می‌برد، از ادبیاتی شیوا و رسا در کتابی چون «داستان راستان» بهره جسته و مخاطب عام را مجذوب معارف دینی ‌کند، شهید مطهری به اندازه‌ای در این اثر مباحث را تنوع‌ داده و به خوبی منتقل می‌کند که کتاب برنده جایزه یونسکو می‌شود.

 او با اشاره به محتوای آثار شهید مطهری عنوان کرد: آن استاد شهید در عرصه‌های مختلفی دست به قلم بود اما نکته جالب توجه در عموم این کتاب‌ها آن است که وی همواره در تلاش بود نقطه نظرات دین مبین اسلام و ائمه اطهار(ع) را به نوعی در مباحث خود مطرح کند که این مهم  از یک سو حکایت از عرض ارادت وی به ساحت مقدس اهل‌بیت(ع) دارد و از سوی دیگر نمایانگر همت و تلاشی است که برای آشنایی مردم با مکتب نبوی در مجموعه آثار خود به کار گرفت. حوزه و دانشگاه باید امروز بیش از پیش نسبت به بسط و گسترش آثار شهید مطهری در قالب‌های مختلف اقدام کنند. کلید حل بسیاری از مسایلی که امروز در بدنه حوزوی و آکادمیک کشور وجود دارد سال‌ها قبل در کتاب‌های شهید مطهری بیان شده است، تکیه بر فرهنگ اصیل اسلامی و دوری از مبانی فکری غربی و وارداتی موضوعاتی است که به طرق مختلف در اندیشه آن استاد شهید وجود داشت. بنابراین مرور آثار وی می‌تواند گره‌گشای بسیاری از چالش‌ها باشد.

 مشاور رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در بخش پایانی مباحث خود به جایگاه مسجد نزد شهید مطهری اشاره کرد و گفت: آن عالم‌ گران‌قدر مسجد را صرفا محل اقامه نماز نمی‌دانست، چنانکه بخشی از سخنرانی‌های وی در مساجد ایراد شده است و این مساله نشان می‌دهد که وی همواره در تلاش بود تا هویت و سنت اسلامی در جامعه جاری و ساری باشد، چه از طریق نوشتن کتاب و چه از طریق سخنرانی در مساجد برای مردم مختلف و به نظر می‌رسد امروز با تاسی به نگرش و عملکرد آن استاد شهید می‌توان حیاتی دوباره به بسیاری از کارکردهای فراموش شده مسجد بخشید، از جمله برپایی جلسات مستمر درس و بحث و ارایه سخنرانی‌های محتوایی تا از این رهگذر شاهد ارتقای سطح فکری و اندیشه مردم به ویژه نسل جوان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.