زاهدان-طرح توسعه محور شرق که بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سال ۱۳۸۱ در هیأت دولت تصویب شد به مسیری اشاره دارد که در طول ۱۸۴۰ کیلومتری خود تعداد ۴ استان شرقی کشور را در می نوردد.

قطار توسعه شرق سرعت می گیرد

قدس آنلاین-گروه استان ها: این مسیر از بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان آغاز شده و بعد از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر، خاش، زاهدان، نهبندان، بیرجند، گناباد، تربت حیدریه و مشهد، از یک طرف به سرخس و از طرف دیگربه نقاط مرزی لطف آباد و باجگیران منتهی می شود.

سابقه تلاش ایران به توسعه بندرچابهار و جنوب شرق کشور به بیش از دو دهه پیش باز می گردد که دولت سازندگی در اوایل دهه ۷۰ خورشیدی این بخش را به عنوان منطقه آزاد تجاری تعیین کرد.

بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است لذا توجه به این کریدور می توانست بیش از گذشته ایران را مورد توجه این کشور ها قرار دهد.

ساخت فرودگاه بین‌المللی، احداث راه‌آهن برای اتصال به راه‌آهن سراسری ایران و کشورهای ترکمنستان و افغانستان، و افزایش اسکله‌ها برای بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌ پیما از مهمترین برنامه‌های توسعهٔ چابهار است که هنوزبه سرانجام نرسیده است.

خط آهن چابهار –ایرانشهر نیز یکی از مهمترین زیر ساخت های لازم برای توسعه محور شرق است که در مسیر چابهار-زاهدان-بیرجند-مشهد تعریف و چند سال پیش عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

افزایش سرعت

استاندار سیستان و بلوچستان درخصوص آخرین پیشرفت های حاصله در احداث خط آهن و هم چنین بزرگراه چابهار میلک توضیح می دهد: راه‌آهن زاهدان به چابهار هشت قطعه شامل چهار قطعه در شمال و چهار قطعه در جنوب است که  چهار قطعه جنوب در مسیر چابهار به ایرانشهر بیش‌از ۸۰ درصد(قطعه شماره هشت نزدیک چابهار بالای ۹۰ درصد) پیشرفت فیزیکی دارد و قطعه‌ شماره یک و ۲ در مسیر زاهدان - خاش نیز پیشرفت بسیار خوبی دارد.

احمدعلی موهبتی گفت: امسال سال شروع، رشد و توسعه پروژه‌های عمرانی خواهد بود زیرا بودجه استان از سه هزار و ۵۰۰میلیارد تومان به بیش از ۱۱هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم قطعه شماره یک و ۲ در کمتر از ۲ماه آینده افتتاح و بهره‌برداری شود افزود: ساخت قطعه پنج و ۶  در حوزه خاش به سمت ایرانشهر به جهت حفر تونل‌های فراوان و صعب‌العبور بودن مسیر کار سختی است بطوریکه حدود ۱۷ کیلومتر تونل‌های بزرگ وجود دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه  با اقدامات کارفرما و پیمانکار این پروژه راه‌آهن پیشرفت خوبی در این منطقه دارد تصریح کرد: امیدواریم قبل از برنامه زمانی پیش‌بینی شده در این بخش کار به اتمام ب‌رسد و افتتاح خط ریلی زاهدان به چابهار تا پایان سال عمرانی ۱۴۰۰ محقق شود.

وی با بیان اینکه از نظر اعتباری تا این لحظه ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به پروژه راه آهن تزریق شده است خاطرنشان کرد: پارسال بیش از یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شده و مشکل مالی وجود ندارد ولی به جهت ساخت کار و مشکلاتی که در حوزه دسترسی به تونل‌ها وجود دارد امیدواریم این پروژه که مهمترین پروژه توسعه شرق کشور محسوب شده و برای کشور اثر ملی و فراملی دارد راه بیافتد زیرا اگر این پروژه راه اندازی شود کشورهای CIS و افغانستان می‌توانند نقش آفرینی داشته  و راهشان به جهان خارج باز می‌شود.

موهبتی  با بیان اینکه این طرح در ۲۰ قطعه بزرگ  در سیستان و بلوچستان مشغول کار است، گفت: اعتبارات امسال به پیشرفت کار کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: ساخت بزرگراه‌های چابهار به میلک شتاب خواهد گرفت، پارسال ۱۳۵ کیلومتر بزرگراه افتتاح شده و امسال۲۵۰ کیلومتر راه اندازی شود که تا اول هفته دولت ۱۲۰ کیلومتر آن افتتاح خواهد شد.

اهمیت مکران

منطقه مکران به علت دارا بودن ظرفیت‌های فراوان، علاوه بر زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری بسیار، از نظر موقعیت استراتژیک کاملا منحصربفرد بوده و به دلیل مجاورت آن با مرزهای شبه‌قاره هند و دریای عمان از جنبه‌های مختلف سیاسی نظامی و اقتصادی از سده ۱۵ میلادی مورد توجه کشورهای مختلف جهان قرار داشته به طوریکه در مقاله ای در سال ۱۳۰۶، از راه آهن چابهار،  بعنوان اعظمُ الطرقِ تجارت نام برده شده است. 

از سوی دیگر دسترسی به بازار سه و نیم میلیارد نفری شرق کشور، از طریق کریدور زمینی و دریایی  از ویژگی‌های خاص این منطقه است که بهترین گزینه برای پیوند دادن اقتصاد ایران با اقتصاد ۳۷ هزار میلیارد دلاری کشورهای عضو SAARC  و همچنین کشور چین از طریق پروژه کمربند و جاده است. 

بنادر گوادر و چابهار بعنوان تنها بنادر اقیانوسی حوزه اکو بهترین محل برای ایجاد مراکز لجستیکی مشترک بین کشورهای عضو اکو برای مدیریت حمل و نقل منطقه‌ای است و کشورهای عضو اوراسیا نیز بخوبی با ظرفیت‌های این سواحل آشنا بوده و در حال تعامل جهت برقراری ارتباطات تجاری با محوریت ترانزیتی چابهار هستند و لذا احداث راه آهن و جاده ترانزیتی در این مسیر نقش اسای و مهمی را ایفا می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.