اندیشکده «پراجکت سیندیکِیت» در مقاله‌ای به پیامدهای گزارش اخیر دیده‌بان حقوق بشر در مورد پیاده‌سازی نظام‌مند آپارتاید توسط اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی برای کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا می‌پردازد.

حاکمیت آپارتاید در سرزمین‌های مقدس

در این گزارش آمده: دولت اسرائیل به شکلی واضح تلاش دارد سلطه یهودیان اسرائیلی را بر ۷ میلیون جمعیت فلسطینی منطقه حفظ کرده و آن را افزایش دهد. در حالی که آمریکا مدعی حفاظت از حقوق بشر در تمامی نقاط جهان است، واکنش این کشور به این گزارش در مورد متحد خود می‌تواند جالب توجه باشد. دیده‌بان حقوق بشر همچنین تأکید کرده: علاوه بر رعایت نشدن حقوق اعراب فلسطینی در منطقه، ۲.۷ میلیون نفر از آن‌ها در مناطقی کوچک تحت قوانین نظامی نگهداری می‌شوند، در حالی که تنها چند صد هزار اسرائیلی در مناطق اشغال شده آزادانه زندگی می‌کنند. برای سال‌ها سازمان دیده‌بان حقوق بشر این اخطار را صادر کرده بود که اسرائیل به سمت برقراری آپارتاید در مناطق اشغالی در حرکت است اما اکنون برای نخستین بار توسط این نهاد اعلام شد آن‌ها از این خط نیز عبور کرده‌اند. طبق تفاهم‌نامه سال ۱۹۹۸ در رم، آپارتاید و محاکمه جمعی، جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود و سازمان دیده‌بان حقوق بشر نخستین نهاد حقوقی بین‌المللی است که چنین چیزی را علیه اسرائیل مطرح می‌کند. مسلماً چنین بیانیه‌ای پیامدهای زیادی برای اسرائیل و همپیمانان غربی این کشور به‌خصوص ایالات متحده خواهد داشت. پس از گذشت سه دهه از فروپاشی رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی، جهان دیگر نباید اجازه برقراری چنین رژیمی در جهان را بدهد؛ به‌خصوص اینکه چنین رژیمی در منطقه‌ای بسیار حساس به وجود آمده که کاملاً آماده افراطی‌گرایی و نزاع است. مسلماً دولت بایدن باید به مقامات اسرائیلی یادآوری کند اتهام آپارتاید برای یک رژیم چقدر بزرگ است و هر چقدر بیشتر چنین لقبی برای یک رژیم باقی بماند، بیشتر به سمت از بین رفتن می‌رود. نکته جالب اینجاست یافته‌های جدید سازمان دیده‌بان حقوق بشر، مشابه همان یافته‌هایی است که سازمان حقوق بشری در خود اسرائیل به آن دست یافته و «۳۰ سال فعالیت رژیم یهودی از رودخانه اردن تا دریای مدیترانه» را «یک آپارتاید کامل علیه فلسطینیان» لقب داده بود.

همان‌طور که گفته شد انتشار این گزارش، برای دولت‌های غربی به‌خصوص آمریکا بسیار سنگین است. به‌ویژه بایدن که همیشه ادعا کرده مانند ترامپ سرش را زیر برف نمی‌کند و مقابل اعمال ضد حقوق بشری خواهد ایستاد. اگر این‌گونه باشد او حق ندارد چشم خود را بر این قضیه از طرف اسرائیل ببندد و باید دربرابر واکنشی درخور نشان دهد. بایدن کارزاری بزرگ علیه نژادپرستی در کشور خود آغاز کرده و اگر نتواند چنین رویکردی را در سطح بین‌المللی نیز از خود نشان دهد، کارهای او بیشتر شبیه به یک نمایش به نظر رسیده و در کشورش نیز مانند عرصه بین‌المللی شکست خواهد خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.