مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: جریانات هوا و ناپایداری های جوی در سطح استان در کنار کمبود بارش ها از دلایل اصلی کاهش کیفیت هوا در سطح شهر مشهد بوده است.

کمبود بارش ها از دلایل اصلی کاهش کیفیت هوا در مشهد است

تکتم بهاردوست

هوا  یکی از  عناصر  مهم  و ضروری  برای  ادامه  حیات انسان   است اهمیت  هوا  تا آنجاست  که  بدون  هوا  حتی امکان   ساعتی زندگی برای هیچ موجود   زنده   ای  وجود ندارد. البته، مقصود اصلی ما از هوا، هوای  پاک  است  همان هوایی  که  فاقد  هرگونه  مواد زاید  و  آلوده  کننده  باشد. هوایی که این روزها با وجود محدودیت های کرونایی و تعطیلی مدارس و... و. کماکان ناپاک است. در این خصوص تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی توضیح داد: متاسفانه با وجود محدودیت های رفت و آمد و تعطیلی مدارس و اصناف و... و. از ابتدای امسال به دفعات شاهد آلودگی در اکثر روزهای سال جاری بوده ایم که اخذ نظر تخصصی در زمینه پدیده های جوی و اقلیم از اداره کل هواشناسی استان و مرکز پایش حاکی از این بوده است که در سال جاری به دلیل جریانات هوا و ناپایداری های جوی صورت گرفته در سطح استان در کنار کمبود بارش ها از دلایل اصلی کاهش کیفیت هوا در سطح شهر مشهد بوده است

همتی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از آلودگی هوا مربوط به خودروهای دودزا است گفت: از آنجا که اعمال قانون های صورت گرفته در زمینه خودروهای دودزا، فاقد معاینه فنی و ... توسط پلیس راهور صورت می پذیرد. عموما در قالب گزارشات دوره ای این آمار از پلیس اخذ می گردد. به همین منظور دریافت اطلاعات بروز در این زمینه نیازمند پیگیری از پلیس راهور می باشد. که همانطور که می دانید طرح اعمال قانون خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی توسط پلیس راهور صورت می پذیرد که آمار ارائه شده توسط پلیس محترم راهور حاکی از آن بوده است پس از اجرای طرح LEZ در شهر مشهد (از ۲۵ مرداد ماه سال ۱۳۹۹) میزان اعمال قانون ها در حوزه خودروهای فاقد معاینه فنی و دود زا رشد بیش از صد در صد داشته است. براین است افزایش استفاده از ظرفیت طرح LEZ می تواند به عنوان ابزاری مهم و موثر در مقابله با این دست از خودروها مطرح باشد.

وی توضیح داد: راهکار برون رفت و جلوگیری از آلودگی هوا به نحو کامل و جامع در قانون هوای پاک و آیین نامه های اجرایی ذیل ارائه شده است و تنها را حل مشکل آلودگی هوا در کلان شهرها از جمله کلان شهر مشهد اجرای قانون هوای پاک و آیین نامه های اجرای ذیل آن می باشد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.