نمایشگاه بین‌المللی «فلسطین تنها نیست» چند روزی است در گالری‌های حوزه هنری برگزار شده است. فراخوان این مسابقه در رشته‌های پوستر، کارتون و کاریکاتور آذرماه پارسال منتشر و بیش از ۳ هزار اثر از ۶۶ کشور جهان دریافت شد.

فلسطین تنها نیست

داوران داخلی به صورت حضوری و داوران خارجی به صورت آنلاین آثار را رصد کردند که قرار است اختتامیه این مسابقه امروز به صورت آنلاین برگزار شود.

به گفته مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست»، آذر سال گذشته همزمان با اعلام دیدگاه‌های مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نسبت به اهانت نشریه «شارلی ابدو» به پیامبر اسلام(ص) و فعالیت‌های سازشکارانه برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، فراخوان این مسابقه اعلام شد.

سومین مسابقه هولوکاست!

سیدمسعود شجاعی طباطبایی همچنین گفت: تا پایان مهلت اعلام‌ شده، آثار این هنرمندان از ۶۶ کشور دنیا به دبیرخانه ارسال شد. بیشترین تعداد هنرمندان خارجی حاضر در این مسابقه از کشورهای ترکیه با ۶۲ شرکت‌کننده و اندونزی و چین هر کدام با ۴۲ شرکت‌کننده بودند. از آمریکای لاتین هنرمندان کشورهای برزیل، کوبا، مکزیک، پرو، کلمبیا و… حضوری مؤثر و گسترده داشتند. از کشورهای اروپایی نیز آثاری از هنرمندان لهستان، ایتالیا، آلمان و… به دبیرخانه ارسال شد. در مجموع هزار و ۸۰۲ اثر به دبیرخانه این مسابقه ارسال شد که به ‌ترتیب در بخش کارتون ۷۹۸ طرح، پوستر ۳۰۲ طرح و در بخش کاریکاتور ۲۰۴ طرح به مرحله اول راه پیدا کرده‌اند.

دبیر مسابقه بین‌المللی «فلسطین تنها نیست» با اشاره به اینکه این آثار در سایت ایران‌کارتون بیش‌از ۱۴۰ هزار بازدید داشته است، به شرایط بازدید از نمایشگاه فیزیکی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: افزون بر ۴۸۰ اثر در حوزه کارتون، کاریکاتور و پوستر در سه نمایشگاه بزرگ به نمایش درآمده، همچنین کتاب این آثار در حال طی کردن مراحل نهایی چاپ است.

وی در ادامه افزود: دو فیلم مستند نیز در این ارتباط ساخته شده که از طریق تلویزیون پخش خواهد شد. یکی از این مستندها روایت داستانی دارد و درباره شهادت کاریکاتوریست فلسطینی «ناجی‌العلی»، سمبل کاریکاتوریست‌های مقاومت است. ناجی‌العلی با زبان کاریکاتور به‌ مثابه یک سلاح عمل کرد و طی سال‌ها نزدیک به ۴۰ هزار کارتون و کاریکاتور درباره فلسطین خلق کرد، اما رژیم صهیونیستی قلمش را برنتابید و در لندن او را به شهادت رساند. در حال ‌حاضر امضای شهید ناجی‌العلی به‌عنوان حنظله به مثابه یک نماد در دنیای هنر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته دبیر این رویداد، رژیم صهیونیستی به شدت از برپایی این نمایشگاه و مسابقه عصبانی شده و سایت‌های صهیونیستی اعلام کرده‌اند که ایران سومین مسابقه هولوکاست را برگزار کرده است. روابط برخی دولت‌ها با رژیم صهیونیستی موجب نمی‌شود فلسطین تنها بماند. جبهه مقاومت در سراسر دنیا در کنار فلسطین است. این اتفاق پیام روشنی است که نشان می‌دهد فلسطین تنها نیست جبهه مقاومت به همراه هنرمندان کارتونیست، کاریکاتوریست و گرافیست در سراسر دنیا در کنار فلسطین است.

گسترش مقاومت با ابزار هنر

محمود بازدار، هنرمند حوزه تجسمی که در بخش پوستر در نمایشگاه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» شرکت کرده است، درباره محتوا و تکنیک اثر خود گفت: این پوستر که با هدف شرکت در این نمایشگاه طراحی و خلق شده است، اثری با تکنیک مونتاژ است. چیدمانی از سنگ‌ها را دربر می‌گیرد که در نقطه اصلی اثر نیز نقشه کشور فلسطین با بافت سنگ و فرم‌های مختلف کنار هم چیده شده است. پیام این اثر به شعار و عنوان نمایشگاه یعنی «فلسطین تنها نیست» برمی‌گردد و اینکه ملت‌های مختلف مردم فلسطین را در جریان مبارزه علیه اسرائیل همراهی می‌کنند.

این هنرمند در خصوص انگیزه‌اش از شرکت در این نمایشگاه گفت: این موضوع و اشاعه آن، محور بسیاری از کارهای من و دغدغه شخصی‌ام است. من و دوستان دیگری که در این حوزه فعالیت داریم همواره پای کار هستیم و آماده‌ایم تا آثاری را با موضوعات ارزشی و مقاومت خلق کنیم. به نظرم این جریان مبارزه در جبهه حق علیه باطل است. در نگاهی کلی وقتی ظلمی اتفاق می‌افتد و فریادی به دنبال آن برای دادخواهی نیست، ظلم به تدریج گسترش می‌یابد. درباره ماجرای فلسطین نیز باید این مقاومت را گسترش داد و چه بهتر که این اقدام از طریق هنر نیز صورت بگیرد. در جوامع مسلمان بالطبع تعهد نسبت به فلسطین و مردم مظلوم آن پررنگ‌تر دنبال می‌شود، باید فریاد آن‌ها را انعکاس داد و در برابر تجاوزگری و ظلم ایستادگی کرد.

وی افزود: رسالت حوزه هنری این است که در بحث انقلاب اسلامی و مقاومت گام بردارد و به‌خصوص فلسطین را در جامعه هنری مورد حمایت خود قرار دهد.

بازدار در خصوص استقبال مردم از نمایشگاه‌ها در دوران کرونا گفت: پیش از دوران کرونا، نمایشگاه‌ها با استقبال مردمی روبه‌رو می‌شدند. مردم نیز به بازدید از نمایشگاه‌ها عادت داشتند. بستر فضای مجازی حتی پیش از کرونا هم به خاطر در دسترس بودن در سال‌های اخیر ظرفیت‌هایی را برای نمایش آثار تجسمی ایجاد کرده بود. به نظرم نه فقط در ایام کرونا بلکه در شرایط غیرکرونا نیز می‌توان مخاطبان گسترده‌تری را در فضای مجازی جست‌وجو کرد و به طور کلی نباید به فضای رئال و فیزیکی برای برگزاری گالری‌ها بسنده کرد. این شکل درست استفاده از بستر اینترنت می‌تواند بازخوردهای بهتری را ایجاد کند و به نظرم جشنواره‌ها در این شرایط کرونایی تا حدودی از آن بهره‌مند شده‌اند.

صلح دروغین

پیمان وفاتبار، هنرمند کارتونیست که با یک اثر کاریکاتور در این نمایشگاه حضور دارد، درباره اثرش گفت: اثر من در مورد صلح دروغین بین کشورهای خاورمیانه و اسرائیل است که از چند المان مثل سیم خاردار و شاهین که سمبل امارات است استفاده کردم. اجرای این اثر چهار روز طول کشید.

این هنرمند در خصوص واکنش هنرمندان نسبت به وقایع روز گفت: در این ایام مسابقات و جشنواره‌های مختلفی برگزار شد و هنرمندان در بحث اطلاع‌رسانی در این روزها بسیار قوی ظاهر شدند. امیدوارم سریع‌تر به زندگی عادی برگردیم و با موضوعات دیگر خلق اثر کنیم.

گفتنی است، نمایشگاه آثار منتخب مسابقه بین‌المللی پوستر، کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» تا هفدهم اردیبهشت ادامه دارد و آثار این نمایشگاه در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. همچنین علاقه‌مندانی که امکان حضور در نمایشگاه را ندارند می‌توانند آثار را در فضای مجازی و با مراجعه به سایت «ایران کارتون» تماشا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.