رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت‌ افزار و صحاف مشهد گفت: به دلیل افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت دلار و با علم بر اینکه نوشت افزار موجود در بازار ۴۰ درصد تولید داخل و ۶۰ درصد وارداتی است و مواد اولیه همان ۴۰ درصد نیز به کشور وارد می‌شود، بنابراین قیمت نوشت‌افزار افزایش سرسام آوری پیدا کرده و این مساله باعث شده تا فروش لوازم التحریر در رکود بیشتری به سر ببرد.

بازار نوشت افزار در کما به سر می‌برد

به گزارش قدس آنلاین، سید جواد سیدعباسیان در خصوص وضعیت بازار نوشت افزار در مشهد اظهار کرد: با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و تعطیلی‌های مکرر اصناف و برگزاری کلاس‌های مدارس به صورت آنلاین وضعیت بازار کتاب و نوشت افزار بسیار نابه سامان است و این بازار به طور کامل در کما به سر می‌برد.

وی افزود: متاسفانه در سال گذشته به دلیل افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت دلار و با علم بر اینکه نوشت افزار موجود در بازار ۴۰ درصد تولید داخل و ۶۰ درصد وارداتی است و مواد اولیه همان ۴۰ درصد نیز به کشور وارد می‌شود، بنابراین قیمت نوشت افزار نیز افزایش سرسام آوری پیدا کرده که این مساله هم مزید بر علت شده تا فروش لوازم التحریر در رکود بیشتری به سر ببرد.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت انواع  کاغذ در کشور

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت افزار و صحاف مشهد همچنین با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت دلار تصریح کرد: افزایش نرخ تعرفه‌های گمرکی برای واردات کاغذ و همچنین افزایش جهانی نرخ کاغذ  باعث افزایش ۳۰درصدی قیمت انواع  کاغذ در کشور طی سه ماه گذشته شده است.

وی افزود: برای مثال، قیمت هر بند کاغذ ۷۰ گرمی ۱۰۰در ۷۰ تا ۷۲۰ هزارتومان رسیده است و یا قیمت کاغذ A۴ طی سه ماه گذشته از ۵۰ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان رسیده است. در حال حاضر طی تعطیلی محدودیت‌های کرونایی در سه هفته گذشته تا حدودی قیمت کاغذ کاهش یافته است.

سیدعباسیان با بیان اینکه بند کاغذ طی دو سال گذشته از ۷۵ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است، گفت: البته هزینه‌های چاپ هم باعث افزایش قیمت دو تا سه برابری پشت جلد کتاب‌ها هم شده است. افزایش قیمت بر فروش بازار بسیار تاثیر گذاشته و این مساله بر فروش کتاب فروشی‌ها و ناشران نیز تاثیرگذار بوده، ‌ این مساله منجر به تعطیلی واحدهای صنفی کتاب فروشی و انتشارات قدیمی شده است.

شیوع کرونا باعث ریزش واحدهای صنفی فروش کتاب و نوشت افزار شده است

وی بیان کرد: طی یکسال گذشته شیوع بیماری کرونا  باعث ریزش واحدهای صنفی فروش کتاب و نوشت افزار شده است. امید است دولت با اتخاذ تدابیری معلمان و دانش آموزان و دانشجویان را در اولویت واکسیناسیون قرار دهد شاید بدین وسیله بازار نوشت افزار در مهر ماه سال جاری جان تازه‌ای  بگیرد. اگر بازار رونق داشته باشد جلوی ریزش ها گرفته می‌شود اما اگر قرار باشد وضعیت فروش در بازار به همین گونه ادامه پیدا کند ریزش در صنف ما همچنان ادامه خواهد داشت.   

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت افزار و صحاف مشهد با اشاره به اینکه «چرا جلوی فعالیت کتاب فروشی‌ها که کالای بازدارنده را عرضه می‌کنند و با خرید کتاب خانواده‌ها در خانه حضور داشته و سرگرمی پیدا می‌کنند گرفته شده و در گروه یک قرار نگرفته‌اند»، گفت: همچنین دانش آموزان و دانشجویان با وجود اینکه کلاس‌ها مجازی برگزار می‌شوند همواره به نوشت‌افزار احتیاج دارند ولی متاسفانه صنف کتاب، نوشت افزار و صحاف در گروه دو قرار گرفته است.  در این مقطع از زمان هیچ ازدحامی در صنف ما وجود ندارد درحالی که بانک‌ها باز هستند و همواره در بانک‌ها ازدحام وجود دارد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.