نماینده تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی گفت: همه شواهد حاکی از آن است که قیمت زعفران باید افزایشی باشد اما عده ای به صورت عامدانه در جهت این افزایش قیمت مانع تراشی می کنند.

مانع تراشی نهادهای خاص در جهت افزایش قیمت زعفران/ اختصاص ۲هزار و۳۵۰میلیارد تومان برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی

محسن زنگنه در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: قیمت واقعی زعفران بسیار بیشتر از ان مبلغی است که در حال حاضر از کشاورزان خریداری می شود اما برخی به صورت عامدانه در جهت کاهش این فاصله و افزایش قیمت زعفران مانع تراشی می کنند  که مهمترین آنها طی سال های گذشته نهادهای صوری هستند که با تظاهر حمایت از زعفران عملا به دنبال منافع خودشان هستند.

وی افزود: در موضوع زعفران یک تعارض منافع بین زعفران کار و افرادی که از تجارت زعفران سود می برند وجود دارد، متاسفانه در این بین تاجران زعفران به دلیل اینکه به صاحبان قدرت و تریبون وصل هستند طی سال های گذشته هر موقع قیمت این محصول  در حال رشد بوده است  با روش های مختلف به دنبال مانع تراشی و جلوگیری از این افزایش قیمت بوده اند.

*دو اقدام برجسته

نماینده تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دو اقدام برجسته   در حوزه زعفران برنامه ریزی شد که اجرای  انها قیمت این محصول را باید حداقل ۳۰تا ۴۰درصد افزایش می داد، اقدام اول این بود که ۶۰تن از زعفران هایی که سال ۹۸برداشت شده بودند و در انبارهای تعاونی روستایی نگهداری می شدند به فروش رسیدند که به طور طبیعی این اقدام باید باعث افزایش قیمت زعفران می شد زیرا این زعفران ها مانند یک اهرم بر بازار زعفران عمل می کردند. 

زنگنه ادامه داد: اقدام دوم افتتاح دو صندوق سرمایه گذاری زعفران با پذیره نویسی اولیه ۱۷۰میلیارد تومان بود که این صندوق ها نیز به بازار زعفران ورود پیدا کردند و طی هفته گذشته نیز موفق شدند با سبدگردانی که انجام دادند قیمت زعفران را حدود ۲۰درصد افزایش دهند.

*افزایش تقاضای جهانی زعفران

وی ادامه داد: اما همزمان با این رشد قیمتی،  شاهد هستیم افرادی با مصاحبه های خود   و فضا سازی های گوناگون به دنبال این هستند که به جامعه القا کنند این افزایش قیمت کاذب بوده و صرفا برای تحصیل منافع افراد خاص می باشد  که این افراد همان هایی هستند که از خرید زعفران های  تعاونی روستایی ناراحت  و از فعالیت صندوق های سرمایه گذاری زعفران نگران هستند زیرا با مدیریت قیمت زعفران توسط این صندوق ها عملا قیمت این محصول به سمت رشد در حال حرکت می باشد.

زنگنه با بیان اینکه تقاضای جهانی برای زعفران افزایش پیدا کرده است،  تصریح کرد: این اطمینان را به کشاورزان می دهم که زعفران در دنیا به شدت در حال رشد است و حتی موضوع کرونا نیز به نفع زعفران تمام شد زیرا  علی رغم اینکه صادرات بسیاری از محصولات از حیث کمی و حجمی در سال گذشته کاهش پیدا کرد اما صادرات  زعفران حدود ۳۰ درصد رشد پیدا کرد، از طرفی همه زعفران هایی که توسط شرکت های بزرگ خریداری شده اند در حال بسته بندی و عرضه  هستند.

*تاثیر خشکسالی بر زعفران

وی با اشاره به اینکه  در سال جاری به دلیل کاهش بارندگی ها به احتمال فراوان برداشت زعفران از سطح مزارع کاهش پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: همه شواهد از جمله افزایش هزینه های تولید، تورم موجود، افزایش صادرات و همچنین عدم کاهش قیمت زعفران در بازارهای جهانی  نشان دهنده این است که قیمت زعفران  باید افزایشی باشد به شرط اینکه با مانع تراشان و کسانی که به دنبال منافع شخصی خود در موضوع زعفران هستند برخورد جدی صورت بگیرد .

*ورود سازمان بازرسی

نماینده تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  از این رو  از استاندار خراسان رضوی ، اتاق بازرگانی و همچنین  سازمان بازرسی در خواست کرده ایم که به مساله اتحادیه صادرکنندگان زعفران که تعداد بسیار محدودی هستند و بزرگترین عامل در جهت توقف قیمت زعفران می باشند  ورود پیدا کنند زیرا اگر تصمیم بر فعالیت این اتحادیه است باید همه صادرکنندگان عضو آن باشند  نه اینکه حدود ۲۰سال است که افراد خاصی در این اتحادیه دارای مسئولیت هستند و متاسفانه از محل صادرات زعفران نیز  یک ریال برای صنعت زعفران هزینه نکرده اند و به مواردجانبی نظیر هتل سازی و ساخت و ساز پرداخته اند. از طرفی متاسفانه این مجموعه با اصحاب قدرت در دولت نیز ارتباط دارند و  در برخی موارد شاهد این هستیم که اهداف و برنامه های خود را در قالب بخش نامه های دولتی بیان می کنند .

*شورای ملی زعفران

زنگنه افزود: از طرفی شورای ملی زعفران نیز متاسفانه هم به جهت نوع اساسنامه و هم نوع عملکردش نتوانسته است دفاع جدی از زعفران داشته باشد و به جای اینکه به دنبال این باشند که از زعفران صیانت کنند به دنبال ایجاد انحصار برای خودشان هستند و اخیرا نیز طرحی به دولت ارائه کرده اند که همه برنامه های مرتبط با زعفران را دولت به انها واگذار کند.  

*قیمت واقعی زعفران

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی  با بیان اینکه قیمت فعلی زعفران با قیمت واقعی آن فاصله زیادی دارد، ادامه داد: قیمت زعفران ایران در کشورهایی نظیر عمان، امارات و   قطر چندین برابر قیمتی است که در داخل از کشاورز خریداری می شود  که ظلم آشکاری به این قشر زحمتکش می باشد، از این رو   امیدواریم سازمان بازرسی کشور و وزارت صمت به موضوع زعفران ورود پیدا کنند و ان را  از انحصار عده ای خاصی خارج کرده و مدیریت محصول زعفران را به خود کشاورزان واگذار کنند.   

وی افزود: در بودجه امسال و برای اولین بار ردیف جداگانه ای برای زعفران در نظرگرفته شده است و حدود ۲هزار و۳۵۰میلیارد تومان برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله زعفران اختصاص داده شده است که تاثیر زیادی بر افزایش قیمت زعفران خواهند داشت.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.