۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 751822

این روزها صهیونیست‌ها سیاه‌ترین روزهای تاریخ خود را می‌گذرانند. «بن کسپت» روزنامه‌نگار برجسته اسرائیلی می‌گوید: «برای نخستین بار در تاریخ اسرائیل به ما هشدار داده شد و این هشدار در موعد و جدول زمانی مشخص‌ توسط گروه‌های فلسطینی اجرا شد». شلیک ۲۵۰ موشک از سوی نیروهای مقاومت فلسطین به سوی مناطق صهیونیست‌نشین جدی بودن این هشدار را به همه بازیگران میدان گوشزد کرد.

البته این هشدار تنها به رؤسای پادگان تروریستی اسرائیل نبود، بلکه به سرباز- شهروندان متجاوز این کشور نیز مربوط می‌شود که باید هرچه سریع‌تر سرزمین مقدس را ترک کنند، در غیر این‌صورت سرنوشتی مشابه آنچه که برای داعش در سوریه و عراق اتفاق افتاد، در انتظار آن‌هاست.

«اریس جیکال» روزنامه‌نگار نزدیک به موساد نیز گفته است: «چاره‌ای جز پذیرش شکست نداریم. به نظر می‌رسد در وضعیتی اضطراری قرار گرفته‌ایم».

«گنبد آهنین» رژیم اشغالگر قدس در رهگیری و منهدم کردن موشک‌های مقاومت فلسطین شکست خورده و تعداد زیادی موشک در سدیروت، عسقلان و اطراف شهر قدس شریف فرود آمده و شوک بزرگی به صهیونیست‌ها وارد کرده، در روزهای گذشته هزاران صهیونیست به پناهگاه‌ها فرار کرده‌اند و رژیم تل‌آویو نیز از روز گذشته پناهگاه‌ها را باز کرده و برای وضعیتی اضطراری آماده شده است.

نسل جدید نیروهای مقاومت در فلسطین اراده‌شان بر اخراج تروریست‌هاست و می‌خواهند با مقاومت مسلحانه صهیونیست‌ها را عقب بزنند و اجازه ندهند این روند تحقیرآمیز تاریخی ادامه پیدا کند. پیش از این کمتر شاهد به‌کارگیری سلاح در مبارزات مردمی بوده‌ایم و این دوره مثال‌زدنی است.

برخی بر این باورند که رژیم صهیونیستی به دلیل داشتن تسلیحات سنگین می‌تواند مردم فلسطین را متحمل خسارت‌ها و تلفات کند، اما ضرر و زیان این امر برای خودش، بزرگ و گسترده است؛ زیرا وضعیت جامعه اسرائیل بسیار گسسته و ناآرام است. دولت آن‌ها شاهد افت مشروعیت و کاهش مقبولیت در میان شهروندان یهودی است و برگزاری چهارانتخابات بی‌نتیجه بر بحران روانی و سیاسی این جامعه افزوده و شرایط تروریست‌های تل‌آویونشین به‌شدت شکننده شده است؛ زیرا هیچ ابتکار عملی برای دفع بحران‌های پیش رو ندارند.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی پس از ترامپ با تعدیل سیاست‌های ایالات متحده در برابر تل‌آویو روبه‌رو شده است و گویا بایدن نمی‌خواهد در آتش‌افروزی‌های نتانیاهو شرکت کند و این‌بار سیاستمداران متجاوز رژیم اسرائیل باید خودشان تکلیفشان را در مواجهه با خواست مردم فلسطین بدانند. در این میان دیگر خبری از بازدارندگی اتمی نیست؛ چراکه علاوه بر ریسک بالای این امکان برای صهیونیست‌ها، قدرت‌های بین‌المللی نیز به آن‌ها اجازه استفاده از این تسلیحات بازدارنده را نمی‌دهد.

اتحاد رژیم صهیونیستی و اعراب هم که تعریفی ندارد. عربستان به دلیل ترس از انزوا به سوی ایران چرخیده و ترکیه برنامه منطقه‌ای خود را دنبال می‌کند و از طرف دیگر دولت اردن در شوک کودتا علیه عبدالله دوم در کمال بدبینی به تل‌آویو می‌نگرد و مصر هم علاقه‌ای به ایفای نقش در بازی صهیونیست‌ها ندارد و البته امارات نیز از ریزنقشی رنج می‌برد.دور جدید انتفاضه فلسطین در هوشمندانه‌ترین زمان ممکن رخ داد و تداوم آن موجب انفعالی‌تر شدن مواضع امنیتی - سیاسی صهیونیست‌ها می‌شود که عقب‌نشینی آن‌ها قطعی است و بعدها ابتکار عمل و برتری میدانی با مردم فلسطین خواهد بود.

احتمال وقوع یک تنش و جنگ کوتاه‌مدت خارج از ذهن نیست، اما برای صهیونیست‌ها که در سیاست داخلی وضعیت مناسبی ندارند و در حوزه بین‌الملل سرگیجه گرفته‌اند، به‌شدت زیانبار خواهد بود و شاید زمینه‌ساز تشدید بحران اجتماعی در سرزمین‌های اشغالی شود. پس از این دور از انتفاضه قطعاً موج مهاجرت و فرار از سرزمین‌های اشغالی بالاخواهد گرفت و بخش قابل توجهی از جمعیتی که اصالت فلسطینی و بومی ندارند، به فکر بازگشت به کشورهایشان، پناهندگی یا خروج موقت خواهند بود.صهیونیست‌ها به دنبال کنترل سیاست خارجی کشورهای ۱+۴ در مذاکره با ایران نیز بوده‌اند که با بروز این بحران‌ها نگرانی آن‌ها از مذاکرات وین فزاینده شده و کاری از دستشان نیز بر نمی‌آید و هرگونه دستیابی ایران اسلامی به موفقیت در مذاکرات را برای خود شکستی بزرگ تلقی می‌کنند، به همین دلیل موضع آن‌ها رو به ضعف نهاده وشاید دیگر نتوانند تا مدت‌ها بر روند مذاکرات ایران و ابرقدرت‌ها اثر منفی بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.