احمد نعمت بخش گفت: سال گذشته ایران خودرو در تولید هر دستگاه سواری ۳۶ میلیون تومان زیان دیده و مجموع زیان این شرکت بر اساس تیراژ تولید ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

ایران خودرو سال گذشته ۱۴ هزار میلیارد تومان زیان دیده است/ خودروسازان از سال ۹۱ سود سهام نداده اند

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پاسخ به قدس آنلاین همچنین زیان شرکت خودروسازی سایپا را در سال گذشته به ازای هر دستگاه سواری ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: زیان ایران خودرو در حال حاضر به ازای هر محصول تولیدی به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی با انتقاد از سیاسی شدن صنعت خودروسازی در کشور ادامه داد: معلوم نیست سیاست گذاران تا چه زمانی می خواهند نظاره گر زیان وارده به خودروسازان از ناحیه قیمت گذاری دستوری و تکلیفی باشند.

عدم پرداخت سود سهام؛ رهاورد شورای رقابت

نعمت بخش در پاسخ به سوال دیگر ما مبنی بر اینکه نرخ اعلامی ۸ تا ۹ درصدی  افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت چه میزان به نرخ تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک  مرکزی نزدیک است، گفت: شورای رقابت سال گذشته که افزایش قیمت مواد اولیه را شاهد بودیم، قرار شد هر سه ماه یک بار متناسب با تورم بانک مرکزی، قیمتها را اعلام کند اما فقط ۲ بار نرخ ها را اعمال کرد و حالا با افزایش حدود ۸ درصدی قیمت از سوی این شورا حتی تورم بخشی ۱۴ درصدی مورد تایید بانک مرکزی هم اعمال نشده است.

به گفته نعمت بخش خودروسازان از سال ۹۱ و با آمدن شورای رقابت، زیان ده شده و نتوانسته اند سودی به سهام داران بپردازند. وی افزود: صنعت خودرو بازیچه شده و در حال نابودی ما هستند. شورای رقابت حتی تعهّدات و مصوّبات خود را اجرا نمی کند. از اسفند ۹۹ به این سو شاهد گرانی مواد اولیه هستیم ضمن اینکه هزینه انرژی هم رشد داشته و حقوق پرسنل ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته بر همین اساس میزان افزایش قیمت خودرو باید بیش از ۱۴ درصد می شد.

حذف دلال و ارتقاء کیفیت با تک نرخی شدن خودرو

دبیر انجمن خودروسازان ایران همچنین در پاسخ به این سوال که سرنوشت تک نرخی شدن خودرو به عنوان یکی از خواسته های خودروسازان داخلی به کجا رسید، گفت: سال گذشته شورای رقابت، مصوّبه خوبی مبتنی بر افزایش ۵۰ درصدی تولید داشت که می توانست به تک نرخی شدن قیمت خودرو کمک کند اما آن مصوّبه هم اجرایی نشد و خودروساز هر روز در حال زیان دهی است به طوری که در این شرایط امکان پرداخت طلب قطعه سازان را ندارد لذا مردم حق دارند از کیفیت خودروها شاکی باشند.

نعمت بخش گفت: اگر اجازه دهند مانند دهه ۷۰ خودروسازان خودشان قیمت گذاری کنند، ضمن اینکه قیمت بازار آزاد خودرو طی سه ماه به مرور، کاهش جدی خواهد داشت، دست دلالان نیز کوتاه می شود و با تک نرخی شدن قیمت خودرو  دیگر به قرعه کشی و شرط و شروط برای شرکت در آن نیازی نیست.

 بدهی۳۰ هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان

دبیر انجمن خودروسازان ایران، سوال دیگر ما را در مورد آخرین رقم بدهی خودروسازان به قطعه سازان هم این گونه پاسخ داد: قطعه سازان از خودروسازان بیش از  ۳۰ هزار میلیارد تومان طلب دارند و ما اول باید بدهی مان را بدهیم بعد در مورد کیفیت قطعات با آنها حرف بزنیم. واقعیت این است که خودروساز نمی تواند بیش از ۸ درصد مصوّب شورای رقابت به قطعه ساز پول بدهد پس قطعه ساز هم صرفه  ای در افزایش کیفیت نمی بیند.

به گفته وی ۸۶ درصد یک خودرو را قطعه تشکیل می دهد و وقتی قطعه ساز با ماشین آلات قدیمی، تولید می کند طبعا کیفیت نیز در همین حد است. به باور دبیر انجمن خودروسازان ایران با تک نرخی شدن خودرو هم خودروساز سود می برد و هم قطعه ساز؛ لذا شاهد تولید قطعات کیفی تر و ارتقای کیفیت خودرو خواهیم بود اما به گفته وی اراده ای برای این اصلاح وجود ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.