شرکت شهاب خودرو، از شرکت های زیرمجموعه بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی، گام در مسیر تازه ای گذاشته و با تولید ماشین آلات و تجهیزات جدید، به شهرداری های کشور کمک خواهد کرد تا امکانات جدیدی برای حفظ محیط زیست داشته باشند.

ماشین آلات جدید شهاب خودرو برای توانمندسازی شهرداری ها در مدیریت پسماند

به گزارش قدس آنلاین، با توجه به حجم بالای تولید زباله در کشور و معضلات و مشکلات ناشی از آن، ارتقای توانایی شهرداری ها برای مدیریت پسماند و بازیافت زباله، می تواند علاوه بر ایفای مسئولیت اجتماعی در حفاظت از زیست محیط، به تولید ارزش افزوده و بهره مندی اقتصادی کشور نیز منجر شود. در همین راستا شرکت شهاب خودرو از اواسط سال گذشته به عرصه تولید ماشین آلات تفکیک زباله ورود کرده و تا به امروز به موفقیت های قابل توجهی دست یافته است.

 

قابلیت تفکیک زباله های جامد و استفاده از مواد استحصال شده

مدیر عامل شرکت شهاب خودرو در این باره می گوید: با توجه به سابقه فعالیت این شرکت در حوزه تولید خودروهای خدمات شهری، پیشنهاد ساخت دستگاه های تفکیک زباله نیز از سوی شهرداری ها به ما ارائه شد و پس از ارزیابی های کارشناسی، تصمیم گرفتیم به این حوزه ورود کنیم. سیدجمال الدین موسوی مشهدی می افزاید: تجهیزات و ماشین آلات طراحی شده توسط شهاب خودرو، قابلیت تفکیک زباله های جامد شهری را دارد و با مدیریت پسماند، ضمن جلوگیری از آلودگی آب های زیرزمینی، امکان استفاده از مواد اولیه استحصال شده در فرآیند بازیافت و حتی صادرات آن را نیز فراهم می کند.

 

بومی‌سازی یک صنعت

مدیر عامل شرکت شهاب خودرو می گوید: نکته قابل توجه این است که نوع زباله تولید شده در ایران با سایر کشور های دنیا متفاوت است و به همین دلیل ماشین آلات خارجی نمی تواند نیاز کامل شهرداری های کشور را تامین کند، به عنوان مثال در کشور ما حدود 70 درصد زباله تولید شده، زباله های تر است در صورتی که میزان آن در کشوری مثل آلمان حدود 30 درصد است، به همین دلیل در شرکت شهاب خودرو تمهیداتی در تولید و نصب این ماشین آلات و تجهیزات در نظر گرفته شده و متناسب با نیاز داخلی بومی سازی شده است.

 

پیشرفت 70 درصدی پروژه در شهرداری آمل

در گام اول، قرارداد تولید و نصب این ماشین آلات و تجهیزات با شهرداری های آمل و رشت امضاء شده است. در همین راستا  قرارداد تولید ماشین آلات و تجهیزات خط تفکیک زباله در شهرداری آمل با ظرفیت 250 تن در روز، از شهریور 1399 اجرایی شده و روند پیاده سازی آن تاکنون بیش از 70 درصد پیشرفت داشته است. موسوی می گوید: خط تفکیک زباله در حال پیاده سازی در آمل، از نظر چیدمان خط و استفاده از برخی تجهیزات مخصوص، برای اولین بار در کشور تولید می شود. علاوه بر آن قیمت نمونه آلمانی مشابه این خط تفکیک زباله، حدود یک و نیم میلیون یورو است در صورتی که قیمت نمونه داخلی آن به حدود 15 میلیارد تومان خواهد رسید و بیش از 50 درصد صرفه جویی به همراه خواهد داشت.

مدیر عامل شهاب خودرو به ظرفیت اشتغالزایی این خط تولید نیز اشاره می کند می گوید: در بخش تولید ماشین آلات و راه اندازی خط، برای حدود 15 نفر و در بخش تفکیک زباله و راهبری خط تفکیک، برای حدود 60 نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد می شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.