مرکزی- وجود اراضی بدون سند مالکیت و دارای قولنامه‌ به‌عنوان معضلی جدی و علتی برای توسعه نیافتن بسیاری از مناطق شهری در استان مرکزی تبدیل‌شده است که باید برای رفع آن از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط اقدام مناسبی انجام ‌شود.

نیمی از خانه های اراک سند ندارد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: شاید باورتان نشود که نیمی از املاک  شهر اراک فاقد سند ۶ دانگ است که این امر مشکلات زیادی را برای مدیریت شهری ایجاد کرده است.

متأسفانه از سال‌های گذشته کلان‌شهر ۵۰۰ هزارنفری اراک گرفتار این مشکل بوده و املاک برخی از مناطق حاشیه و بافت‌های فرسوده این شهر با مشکل نداشتن سند مالکیت مواجه هستند که روند ساخت‌وساز یا بهسازی مناطق شهری را با مشکل روبه‌رو کرده است.

این مشکل باعث شده حداقل خدمات و امکانات شهری از این مناطق سلب شود و ساکنان آنجا از حقوق شهروندی محروم بمانند. همچنین از تأثیرات و نتایج نداشتن سند مالکیت می‌توان به پرداخت نکردن تسهیلات به املاک بدون سند اشاره کرد لذا صاحبان املاک ذکرشده به همین دلیل با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و مسئولان نیز نمی‌توانند اقدامات لازم را برای بهسازی و نوسازی این املاک انجام دهند.

مهم‌ترین مناطق اراک که به‌صورت قولنامه‌ای مشاهده می‌شوند کوی ولیعصر، باغ خلج و فوتبال و کوی رودکی هستند که خریدوفروش املاک قولنامه‌ای ازجمله فروش یک ملک به چند نفر یا پرداخت نکردن خلافی‌های موجود در ملک به نهادهای مربوطه موجب معضلات و گرفتاری‌های فراوان برای شهروندان ساکن آن شده است.

محله‌های بدون سند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلان‌شهر اراک با اشاره به محله‌های بدون سند می‌گوید: منطقه داوران، انتهای خیابان شهدا، شهرک علی بن ابیطالب، کوی سجادیه، شهرک ولیعصر (عج)، خانه سازی قنات، بخشی از سنجان، سمت چپ انتهای خیابان جهاد(هپکو ) و بخشی از منطقه راهزان بیشترین املاک بدون سند را در خود جای‌داده است.


ایرج رضایی بابیان اینکه شهرداری اراک به تمام مردم این شهر خدمات ارائه می‌کند اما همه حق‌وحقوق قانونی خود را از بسیاری از املاک دریافت نمی‌کند افزود:  زمین‌ها و املاک بدون سند نمی‌توانند مجوز ساخت طبقات دریافت کنند و شمار زیادی از ساخت‌وسازها در این املاک غیرقانونی است.

نیمی از شهر فاقد سند است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلان‌شهر اراک با اشاره به این موضوع که  بیش از ۵۰ درصد از املاک این شهر فاقد سند ۶ دانگ است ادامه داد: این موضوع مشکلات زیادی را برای مدیریت شهری ایجاد کرده است .

رضایی افزود: البته تدابیری در  قانون برای حل این مشکل دیده‌شده اما کافی نیست لذا باید ادارات ثبت املاک و مسکن و شهرسازی، معاونت عمرانی استانداری، دادگستری و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در  این زمینه همکاری کنند تا زمینه تسهیل اخذ سند برای این املاک فراهم شود.

وی عنوان کرد: این املاک جزو دارایی‌های مردم است و بیشتر مالکان آن تمکن لازم برای هزینه‌های سنگین دریافت سند را ندارند که انتظار است دستگاه‌های دولتی برای گره‌گشایی از این بخش حمایت لازم را به‌کارگیرند.

وی اظهار داشت: منطقه مهردشت اراک (گاوخانه) نیز در حال رشد یک‌باره و اتصال به شهر است و این زمین‌ها نیز سند ندارند و در آینده به  مشکلات شهر اضافه می‌شوند.

رضایی در این راستا خواستار همکاری همه‌جانبه مسئولان برای سنددار شدن املاک اراک شد تا هم مشکل خانواده‌های شهری و هم مشکل شهرداری حل شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلان‌شهر اراک افزود: مالکیت از بزرگ‌ترین مشکلات برخی از مناطق اراک است. باوجود آن‌که این مناطق با بحران مالکیت و تملکات قانونی مواجه هستند، کمتر واحد مسکونی در این مناطق یافت می‌شود که دارای سند ۶ دانگ یا ساخت آن تحت نظارت مدیریت شهری و مبتنی بر حداقل استانداردهای ملی ساخت‌وساز باشد.

وی ادامه داد: شهرداری در این مناطق امکان اخذ عوارض قانونی از نقل‌وانتقال را ندارد. این مناطق به‌عنوان یک نمونه جامع از کم برخوردارترین محله‌های شهری اراک ازنظر سرانه‌های آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و فضای سبز به شمار می‌روند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.