به خاطر برخی شنیده‌ها مبنی بر افزایش فروش لباس‌های دست دوم در بعضی مزون‌ها یا واحدهای صنفی شهرمان، راهی یکی از خیابان‌های معروف شهرمشهد و وارد یکی از مزون‌های لباس‌های زنانه می‌شوم.

بازگشت «تاناکورا» به خیابان‌های شهر

قیمت‌ لباس‌های مجلسی که گاهی با حقوق یکماهه یک کارمند برابری می‌کند، تعجبم را به فروشنده منتقل می‌کند و او می‌گوید: به دلیل افزایش قیمت‌ لباس‌ها، تعدادی از لباس‌های چند بار پوشیده با قیمت مناسب موجود است. برخی خانم‌ها لباس‌های مجلسی را چند بار بیشتر استفاده نمی‌کنند، از این رو آن‌ها را به فروش می‌رسانیم.

او ادامه می‌دهد: البته مانتوهای مجلسی و بلوزهای دست دوم شیک هم داریم (لباس‌هایی که در فرهنگ عامه با عنوان تاناکورایی شناخته می‌شوند). قیمت‌ها را که می‌پرسم دقیقاً شبیه قیمت لباس‌های دست اول دو سال گذشته است. از او می‌پرسم این لباس‌ها خریدار هم دارد؟ می‌گوید: با افزایش قیمت‌ها، خیلی از مردم مجبورند لباس دست دوم را انتخاب کنند. اگرچه به دلیل کرونا فعلاً مجالس عروسی برگزار نمی‌شود اما مانتو، بلوزهای مجلسی و...دست دوم بیشتر طرفدار دارد.

از کوچه عباسقلی خان تا بالای شهر

 پس از فروشگاه‌های پوشاک دست دوم بالای شهر، حالا به مغازه‌های لباس‌های دست دوم کوچه عباسقلی خان می‌روم. اگرچه دیگر از ازدحام همیشگی روزگاران گذشته این بازار قدیمی خبری نیست، اما هنوز هم جزو نخستین آدرس‌هایی است که به ذهن افراد خریدار لباس‌های دست دوم می‌رسد. می‌دانم یک دهه پیش پلیس و اصناف برای جمع‌آوری مراکزعرضه پوشاک دست دوم اقدام‌های زیادی انجام داده‌اند، اما این روزها با وجود کرونا، پیگیری این موضوع بیش ازپیش ضرورت دارد.

ممنوعیت فروش لباس دست دوم

مدیر بازرسی و نظارت اصناف خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره فروش لباس‌های دست دوم می‌گوید: فروش لباس‌های دست دوم در واحدهای صنفی ممنوع است و پیگیر این موضوع هستیم.

امیر دلداری می‌افزاید: در گشت‌های نظارتی که به صورت مشترک برگزار می‌شود، دستگاه‌های مختلفی چون سازمان صنعت، معدن و تجارت، پلیس مبارزه با قاچاق کالاو ارز و تعزیرات حکومتی همکاری دارند که معمولاً به مکان‌هایی که تجمع مراکز فروش آن‌ها باشد، مراجعه می‌کنیم و در هر جایی آن‌ها را ببینیم، به طور قطع لباس‌های دست دوم ضبط و گاهی نیز معدوم می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه فروش لباس‌های دست دوم در واحدهای صنفی و حتی مزون‌ها ممنوع است، بیان می‌کند: معمولاً این لباس‌ها در واحدهای صنفی غیرمجاز به فروش گذاشته می‌شوند که جواز کسب از اتحادیه ندارند.

موج گرانی در بازار لباس

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک مشهد نیز در گفت‌وگو با قدس درباره افزایش فروش لباس‌های دست دوم داخلی در دوران کرونا می‌گوید: وقتی یک پیراهن مردانه در حاشیه خیابان احمدآباد مشهد ۶۰۰ هزار تومان و یک دست کت‌وشلوار ۵ میلیون تومان باشد، متأسفانه لباس‌های دست دوم طرفدارانش بیشتر می‌شود.

 محسن مرادی می‌افزاید: همیشه مباحث بهداشتی در فروش لباس‌های دست دوم مطرح بوده است. لباس‌ها در خشکشویی شسته می‌شوند و با ضدعفونی‌کننده‌های خیلی قوی ضدعفونی می‌شوند که بوی خاص لباس‌ها به همین دلیل است البته پس از پوشیده شدن آن بو از بین می‌رود. اما متأسفانه با وضعیت اقتصادی نابسامان، این موضوع همچنان باقی است.

 وی با اشاره به اینکه در مشهد در خیابان‌های دانشجو، راهنمایی، کوچه عباسقلی‌خان و...این مغازه‌ها وجود دارند، خاطرنشان می‌کند: مردم وقتی نمی‌توانند مایحتاج اولیه زندگی را تهیه کنند، مجبورند به سمت لباس‌های دست دوم بروند. مرادی توضیح می‌دهد: این لباس‌ها بیشتر پوشاک استهلاکی اروپایی است که از طریق افغانستان وارد ایران می‌شود و طرفداران زیادی دارد.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک مشهد تصریح می‌کند: متأسفانه پارچه نیز گران است. درحال حاضر یک پارچه فاستونی درجه یک، متری ۲۸۰ هزار تومان است و یک کت‌وشلوار ۳ متر پارچه نیاز دارد که حدود ۹۰۰ هزار تومان، حداقل پول پارچه می‌شود.

وی در ادامه می‌گوید: نرخ دوخت کت‌وشلوار درجه یک اتحادیه ۴۰۰ هزار تومان است اما الان هیچ خیاطی، کت‌وشلوار را به این قیمت نمی‌دوزد. الان نرخ دوخت کت‌وشلوار به ‌طور متوسط در حاشیه احمدآباد ۸۰۰ هزار و در برخی مناطق ۹۰۰هزار و در پایین شهر نیز ۵۰۰ هزار تومان است وهیچ کس نرخ اتحادیه را رعایت نمی‌کند. چون قیمت دوک نخ ۳ هزار تومانی درحال حاضر

۲۲ هزار تومان است، تقریباً هشت برابر شده، در صورتی که نرخ‌های اتحادیه ما هشت برابر نشده و این در حالی است که اگر نخ هم وارد کشور نشود، پدیده لباس دست سوم هم رواج پیدا می‌کند.

مرادی توضیح می‌دهد: افرادی که تمکن مالی دارند به‌راحتی کت‌وشلوار ۱۷ میلیون تومانی می‌خرند، اما آن‌ها که نمی‌تواند مجبورند به سمت اجناس دست دوم بروند.

وی بیان می‌کند: به‌هر حال در هر شرایطی رعایت نکات بهداشتی برای حفظ سلامت مردم در اولویت است و باید برای این مهم کوشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.