ارومیه- گل محمدی در آذربایجان غربی به «قیزیل گول» مشهور است و لذا کاشت آن نه‌تنها توانسته اشتغال و درآمدزایی مناسبی برای کشاورزان به همراه داشته باشد بلکه بنا بر نظر کارشناسان نسخه شفابخشی برای کمبود آب در حاشیه دریاچه ارومیه است که از برداشت بی‌رویه در عذاب است.

کشت «گل محمدی» با رایحه اشتغالزایی؛ «قیزیل گول»نسخه شفا بخش اقتصاد روستایی

قدس آنلاین-گروه استان ها: گل محمدی که در آذربایجان غربی به قیزیل گول مشهور است و در ادبیات و فرهنگ مردم نیز جایگاه خاصی دارد؛ بر اساس این فرهنگ محلی 'قیزیل گول' خوی از ارزش غذایی فراوانی برخوردار بوده و در درمان زخم معده، ضعف عمومی، بیماری‌های صفراوی، اسهال و جلوگیری از صرع و تقویت قلب بسیار مفید است.

همه‌ساله از اوایل خردادماه تا اوایل تیرماه بوی گل محمدی در کوچه‌پس‌کوچه‌های این استان می‌پیچد و عطر آن مشام مردم و گردشگران را معطر می‌کند.

گلاب تولیدی ایران به بسیاری از کشورهای حوزه خلیج‌فارس و همچنین کشورهای لبنان، بلغارستان، آلمان، ایتالیا و آمریکا نیز صادر می‌شود و این استان مرزی می‌تواند در این خصوص سهم چشمگیری داشته باشد.

در آذربایجان غربی نام شهرستان خوی با محصول گل محمدی عجین شده و کشاورزان این منطقه سالهاست که با تولید این گل کم آب بر، بخش قابل‌توجهی از تولید این محصول را بر عهده‌دارند.

آذربایجان غربی از سال‌های دور محل پرورش گل محمدی بوده اما تولید این گیاه کم آب‌برو سازگار با شرایط اقلیمی حال حاضر استان کمتر موردتوجه کشاورزان قرارگرفته و ظرفیت اقتصادی آن مغفول مانده است.

استفاده از روش‌های سنتی

در سال‌های اخیر برخی از استان‌های کشور با توسعه کشت و رونق صنایع گلاب‌گیری سود ناشی از تولید این گیاه پرطرفدار را بر سر سفره‌های کشاورزان آورده‌اند اما روش‌های سنتی کشت و گلاب‌گیری و نبود صنایع تبدیلی مانع از رونق این کسب‌وکار پرسود و گردشگر پسند در آذربایجان غربی شده است.

کارشناسان معتقدند که این استان ظرفیت تولید گل محمدی را در سطح گسترده دارد و اگر بسترهای لازم برای کشت این‌گونه کم آب بر با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر در حوضه دریاچه ارومیه فراهم شود، علاوه بر اشتغال‌زایی در منطقه می‌تواند به راهکاری برای مقابله با خشک‌سالی تبدیل شود.

در این راستا بنا بر گفته کارشناسان جهاد کشاورزی گل محمدی هنوز به‌صورت سنتی در استان برداشت و فرآوری می‌شود و لذا می‌توان با ایجاد کارگاه‌های مدرن فرآوری این محصول در راستای ایجاد ارزش‌افزوده آن گام برداشت.

گل محمدی تولیدی آذربایجان غربی به لحاظ شرایط آب و هوایی موجود در این منطقه دست‌کمی از استان‌های مرکزی کشور ندارد و در برخی موارد بهتر از آن‌هاست ولی باید بیشتر به مردم ایران و حتی کشورهای همسایه شناسانده شود.

استقبال جهاد کشاورزی از کشت گل محمدی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بابیان اینکه این سازمان در راستای حمایت از کشت گیاهان کم آب بر، برای توسعه سطح زیر کشت از طریق واگذاری اراضی ملی در خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه، توزیع نهال یارانه دار گل محمدی در بین متقاضیان و راهنمایی فنی جهت بهبود تولید و پرداخت تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری و صندوق توسعه محصولات باغی اقدام کرده است اظهار می‌کند: رویکرد سازمان در جهت افزایش سطح زیر کشت و تولید محصول و حفظ منابع طبیعی با حمایت از توسعه این محصول است.

اکبر کرامتی با اشاره به این موضوع که شهرستان‌های ارومیه، مهاباد، خوی و پیرانشهر مراکز عمده استحصال گلاب هستند می افزاید: سالانه افزون بر ۸۰۰ هزار لیتر گلاب در واحدهای خانگی و صنعتی استان استحصال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بابیان اینکه ۳۶۱ هکتار از اراضی استان زیر کشت گل محمدی قرار دارد، بیان کرد: میزان تولید گل‌تر از اراضی زیر کشت این محصول در استان بیش از ۵۱۰ تن بوده که امسال در مقایسه با سال‌ قبل پنج درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بابیان اینکه متوسط عملکرد برگ گل‌محمدی در هر هکتار ۳.۶ کیلوگرم است می گوید: ارقام مورداستفاده برای کشت این محصول در سطح استان اغلب گل محمدی خوی بوده و از ارقام محلی کاشان نیز به‌صورت محدود برای کشت استفاده می‌شود که بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان‌های خوی و ارومیه است.

کرامتی با اشاره به مصارف گل محمدی اذعان می کند: از ۸۰ درصد محصولات برای عرق‌گیری و مابقی به‌صورت گلبرگ خشک برای تهیه گل‌قند، مربا و سایر مصارف خوراکی، مصرف تازه خوری و حدود پنج درصد به‌صورت غنچه خشک به‌منظور صادرات استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.