شاید آن روزی که رژیم صهیونیستی از تداوم تجاوزگری دست بر نداشت و جنگ را علیه نوار غزه ادامه داد، گمان نمی کرد پس از گذشت تنها یک هفته از آغاز نبرد، متحمل خسارت های مادی و جانی قابل توجهی شود.

خسارت  محض برای نتانیاهو

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در گزارشی ضمن بررسی درگیری جاری در فلسطین اعلام کرد: تنها طی چهار روز پس از آغاز درگیریها با غزه، خسارت وارده به اسرائیل به اندازه نیمی از خسارت وارد شده در جریان جنگ ۵۱ روزه سال ۲۰۱۴ برآورد میشود. به گزارش فارس، جنگ ۲۰۱۴ حدود ۴ میلیارد دلار برای تلآویو هزینه داشت.

خسارتهای راکتهای مقاومت بر سر اقتصاد اسرائیل

بر اساس گزارش منابع غربی، اسرائیل در جنگ اخیر با مقاومت مسلح در نوار غزه متحمل خسارتهای متعددی شده که عمده آنها بر مردم صهیونیست تأثیر مستقیم گذاشته است. این رژیم تنها در سه روز معادل بیش از ۱۶۴ میلیون دلار خسارت اقتصادی متحمل شده و بیش از ۲۰۰ میلیون دلار هم هزینه فعالیتهای نظامی آن شده است. روز گذشته هم خبری مبنی بر انعقاد قرارداد نظامی ۷۳۵ میلیون دلاری با ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری جو بایدن منتشر شد. بر اثر تهدیدهای عینی راکتهای مقاومت غزه نیز میدان گازی تامار بسته شده که برآوردها از خسارت ۵ میلیون دلاری ناشی از آن حکایت دارد. جنگ جاری همچنین ۲۸ میلیون دلار خسارت بر اقتصاد ملی اسرائیل وارد کرده و سبب سقوط هر روزه بازار بورس این رژیم به نام استاک اکسچنچ شده است. لغو هر روزه برخی پروازهای تجاری و مسافری، لغو برنامه حرکت قطارها، توقف فعالیت مراکز تحصیلی، کشاورزی و کارخانهها هم بر اقتصاد داخلی رژیم صهیونیستی فشار عمدهای وارد کرده است به طوری که موجب افت ۱۴ درصدی مشتریان بازار، افت ۶۱ درصدی فعالیت هتلها و رستورانها، کاهش ۳۵ درصدی نرخ خرید و فروش و کاهش ۴۳ درصدی در صنعت توریسم آن شده است. در جنگ جاری، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ خانه، خودرو و مجتمع آسیب دیده و هر روزِ عملیات حدود ۷۸.۵ میلیون دلار برای صهیونیستها آب میخورد.

گند گنبد آهنین!

سامانه پدافندی کوتاهبرد گنبد آهنین که مخصوص مقابله با خمپاره و راکت در ارتفاع پایین ساخته شده، این چند روز فشار عملیاتی بسیار بالایی بر آن بوده و به منظور انهدام راکتهای فلسطینی در بالاترین حالت فعالیت به سر میبرد. اسرائیل چیزی حدود ۶ هزار موشک تامیر از سامانه گنبد آهنین برای سرنگونی راکتهای مقاومت اسلامی شلیک کرده است. اگر قیمت هر راکت را به همراه هزینه نگهداری عملیاتی، استهلاک و فرماندهی ۷۰ هزار دلار بدانیم، تاکنون بیش از ۴۲۰ میلیون دلار برای مقابله با راکتهای مقاومت نوار غزه برای اسرائیلیها صرف شده است. گفتنی است، مقاومت اسلامی تاکنون بیش از ۳ هزار راکت به سوی سرزمینهای اشغالی شلیک کرده است.

ارتش اسرائیل به بنبست رسیده است

در حالی که وحشیگری صهیونیستها در غزه به اوج خود میرسد، رسانههای رژیم صهیونیستی و برخی تحلیلگران نظامی این رژیم با هشدار درباره فجایعی که در انتظار این رژیم است، حوادث کنونی را به نفع مقاومت فلسطین دانستند. روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مطلبی با اشاره به اینکه حوادث کنونی به نفع حماس است، نوشت: «تشدید تنشها به پایان برسد یا نه، حماس به آنچه میخواست رسید. به ویژه اینکه تصاویر حملات آن به تلآویو و انتقامگیری از حوادث قدس موجود است. حماس جنبشی است که به اسرائیل حمله میکند و عامل بازدارندهای برای آن است. در همین زمینه افرایم هالیوی، رئیس پیشین موساد نیز اعلام کرد: اسرائیل در آستانه فاجعه قرار دارد. مراف میکائیل، رهبر حزب کار رژیم صهیونیستی هم در توییتی اعتراف کرد: ما اینک در نقطهای هستیم که حماس تاکنون این اندازه قدرتمند و خطرناک نبوده است. ارتش اسرائیل به نقطه بنبست رسیده و هیچ تعریف جامع و راهبردی برای برونرفت از عملیات غزه وجود ندارد.

ناوچه اسرائیل، هدف جدید مقاومت فلسطین

از سوی دیگر و در میان اخبار میدانی، گردانهای القسام در بیانیهای از حمله موشکی به یک ناو ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی ساحل غزه خبر داد. القسام همچنین حملههای موشکی و راکتی گستردهای علیه شهرکهای عسقلان و پایگاه نظامی کیسوفیم انجام داده است. ارتش اسرائیل هم برای هشتمین روز متوالی به حملات وحشیانه خود علیه نوار غزه ادامه داده و تأسیسات غیرنظامی را هدف قرار میدهد که در مجموع از ابتدای جنگ منجر به شهادت ۲۲۰ نفر و جراحت ۶ هزار و ۳۵ تن دیگر شده است. در میدان دیپلماسی نیز نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات فلسطین و غزه بدون هیچ نتیجه مشخصی پایان یافت. این نشست که به درخواست چین، نروژ و تونس برگزار شده بود، با انتقاد شدید چین از مواضع آمریکا همراه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.