علی رغم مصوبه قرارگاه ساماندهی مرغ کشور مبنی بر فروش مرغ به قیمت۲۴۹۰۰تومان اما چند روزی است قیمت این کالا در خراسان رضوی افزایش پیدا کرده و به صورت علنی در حدود ۳۰هزار تومان به مردم عرضه می شود که دلایلی از جمله کاهش عرضه، افزایش قیمت جوجه یکی روزه و افزایش هزینه های تولید این کالا برای این موضوع مطرح می شود.

 افزایش غیرقانونی قیمت مرغ در خراسان رضوی /پاسکاری تکراری سازمان های متولی مرغ

۱۲فروردین ماه امسال بود که قرارگاه ساماندهی مرغ کشور، ‌به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و با حضور نمایندگانی از ارگان‌های مختلف از جمله قوه قضائیه و وزارت صنعت با هدف ساماندهی تولید گوشت مرغ  قیمت این کالا  را افزایش داد و از ۲۰هزار و ۴۰۰تومان به  ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش داد.

این افزایش قیمت با توجه به قیمت مؤلفه‌های تولید مرغ صورت گرفت و در این جلسه همچنین مصوب شد که سازمان تعزیرات حکومتی با همکاری وزارت صنعت، اتاق اصناف و سایر نهادهای مسوول بر رعایت دقیق این مصوبه نظارت و با هرگونه انحراف در این خصوص برخورد قانونی شود.

علی رغم این مصوبه و تاکید بر برخوردقاطع با هرگونه تخلف در این زمینه، اما چند روزی است که مرغ در مشهد با قیمتی بین ۲۹تا ۳۱ هزار تومان از طریق مراکز فروش عرضه می شود!!!

*کاهش کشتار

در بازدید میدانی که از بازار داشته و علت این موضوع را از فروشنده سوال کردم در پاسخ کوتاهی گفت: چند روزی است که کشتار مرغ کم شده و به همین خاطر عرضه آن به بازار نیز کاهش پیدا کرده است که این موضوع باعث افزایش قیمت آن شده است.

وی ادامه داد: در صورتی که این روند ادامه پیدا کند قیمت مرغ از این حدود نیز بیشتر افزایش پیدا خواهد کرد.

*مرغ زنده و جوجه یک روزه

یک فعال در حوزه تولید گوشت مرغ که تمایلی به اعلام نام خود نیز نداشت در این باره به قدس آنلاین گفت: علت اصلی گرانی مرغ، افزایش قیمت تمام شده این کالا و عرضه مرغ زنده به قیمتی در حدود بین ۱۹تا ۲۰هزار تومان توسط مرغداری ها می باشد.

وی ادامه داد: قیمت جوجه یک روزه ، یکی دیگر از موضوعاتی است که بر قیمت مرغ تاثیر گذار می باشد و در حال حاضر قیمت آن از حدود ۵هزار تومان به ۹هزار تومان رسیده است که این افزایش قیمت باعث خواهد شد قیمت مرغی که توسط این جوجه ها تولید می شود افزایش پیدا کند، از این رو مرغداری ها به دنبال این هستند که به تدریج قیمت مرغ را افزایش و در  قیمت۳۰هزار تومان  ثابت نگه دارند تا زمانی که مرغ های حاصل از جوجه های یک روزه فعلی به بازار عرضه می شوند دامنه سود آنها همچنان حفظ شده باشد.

*  تولید به اندازه نیاز استان است    

برای پیگیری بیشتر این مساله با اورانی ، مدیرکل جهادکشاورزی خراسان رضوی تماس گرفتم.

وی کاهش کشتار را انکار و عنوان کرد: روند تولید مرغ در استان خوب بوده و کشتار به اندازه مورد نیاز صورت می گیرد.

اورانی در پاسخ به این سوال که اگر کشتار به اندازه است پس چرا مرغ بالاتر از قیمت مصوب در حال عرضه است، اظهار کرد: درباره این مساله که چرا با قیمت  بالاتر از ۲۴۹۰۰هزار تومان فروخته می شود باید سازمان های نظارتی پاسخگو باشند که مرغ های کشتارشده که در حد نیاز معمولی استان هستند در کجا عرضه می شوند که باعث کمبود این کالا در بازار و شاید سوئ استفاده برخی افراد شده است!!

وی پاسخگویی  بیشتر درباره این موضوع و  آمار کشتار روزانه مرغ را به یعقوب زاده مدیر امور طیور جهادکشاورزی استان واگذار کرد.

*ثبت سامانه

یعقوب زاده نیز در پاسخ به  سوال ما عنوان کرد: متاسفانه چند روزی است که مرغ هایی که از کشتارگاه خارج می شوند به دلایل نامشخص ثبت سامانه نمی شوند.

وی تصریح کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه  به طور میانگین روزانه ۵۲۰تن مرغ در استان کشتار می شود و فقط در ۱۰روز اول این ماه،  ثبت سامانه آنها صورت گرفت و سپس متوقف شد و مسائلی نظیر ارتقائ سیستم و همچنین نبود نیروی انسانی برای مساله مطرح شد. ازطرفی جهادکشاورزی در کشتارگاه ها ناظر مستقر کرده است و  از سازمان های دیگر نیز تقاضا داریم برای اطلاع از امار دقیق کشتار مرغ،   در این مکان ها ناظر مستقر کنند.

*ارز دولتی

  مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه  روز دوشنبه ۲۷اردیبهشت ماه طبق آماری که استعلام گرفتم حدود ۴۰۰تن مرغ در استان کشتار شده بود، افزود: قیمت ۲۴۹۰۰تومان برای عرضه مرغی است که همه نهاده های مورد نیاز ان  و مسائل مرتبط دیگر با تولید این کالا با ارز دولتی تامین شده باشد از این رو همه دستگاه های مرتبط در این زمینه باید کمک کنند که انحرافی در تامین هزینه های تولید آن صورت نگیرد زیرا هرگونه تغییر و افزایش هزینه های تولید  بر قیمت عرضه مرغ تاثیرخواهد گذاشت.

 *پیش بینی افزایش قیمت

  کارشناس مسئول بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با بیان اینکه این افزایش قیمت را از یک ماه قبل با توجه به کاهش جوجه ریزی پیش بینی می کردیم، در پاسخ به اظهارات جهادکشاورزی مبنی بر تولید ۵۰۰تن مرغ در استان گفت: این موضوع را تایید نمی کنم  ولی با اینکه قیمت ها افزایش پیدا کرده و بیشتر از نرخ مصوب قانونی در حال عرضه است را قبول دارم.

بخشعلی بیاتی  با بیان اینکه  قیمت مرغ از دو روز مانده به پایان ماه مبارک رمضان به تدریج افزایش پیدا کرد،  افزود: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت یک کالا یا محصول در بازار، کاهش عرضه و کمبود آن است.

وی افزود: در بازرسی هایی که از سطح بازار داشته ایم پرونده های زیادی بابت این تخلف و گران فروشی تهیه کرده و به تعزیرات حکومتی ارسال کرده و  همچنین گزارش هایی درباره چرایی این مساله نیز به دستگاه های امنیتی و تصمیم گیر استان ارائه کرده ایم، از طرفی حدود یک ماه قبل این افزایش قیمت را به دلیل کاهش جوجه ریزی پیش بینی می کردیم و به صراحت و طبق مستنداتی که در اختیار داریم اعلام کردیم که احتمال افزایش قیمت مرغ از نیمه دوم ماه مبارک رمضان وجود دارد.

*۹۵پرونده با ۲۳میلیارد ریال تخلف

بیاتی با بیان اینکه البته این افزایش قیمت در همه کشور  رخ داده است و در شهری مثل تهران قیمت مرغ به حدود ۳۷تا ۴۰هزار تومان رسیده است، تصریح کرد:  از ۲۱تا ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری  در مجموع  ۹۵پرونده تخلف و گران فروشی در مورد مرغ در سطح استان  با جریمه ای در حدود ۲۳میلیارد ریال تشکیل شده است که از این تعداد ۷۰پرونده با جریمه ای در حدود ۱۵میلیارد ریال مربوط به شهر مشهد می باشد.

وی درمورد تیم های بازرسی فعال در حوزه مرغ در شهر مشهد نیز گفت: روزانه شش تیم سازمان صمت  در شهر مشهد از واحدهای عرضه مرغ بازرسی  کرده و برعرضه این کالا به نرخ مصوب نظارت دارند که در شیفت صبح چهار تیم و در شیفت عصر نیز دو تیم  این فعالیت را انجام می دهند و افرادی به عنوان نماینده سازمان نیز شب ها در کشتارگاه مستقر هستند.

 بیاتی در پاسخ به اینکه یا بازرسی ها و نظارت ها کافی نیست و یا اینکه برخورد قاطعی با متخلفان در این زمینه صورت نمی گیرد، اظهار کرد: تیم های بازرسی ما به صورت فعال در بازار حضور دارند و در مورد اینکه ایا برخوردها نیز بازدارنده هست یا خیر باید از  تعزیرات حکومتی پیگیری کنید. 

از این رو برای پاسخ اظهارات مدنی ، مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی با وی چندین مرتبه تماس گرفتیم که به دلایلی از جمله سفر به شهرستان سرخس پاسخی از سوی دریافت نکردیم.

به هرحال دوباره پاسکاری تکراری بین دستگاه های متولی مرغ برای پاسخگویی درباره چرایی افزایش غیرقانونی این کالا ادامه دارد و مردم نیز به ناچار و با هرقیمتی این کالا را تهیه می کنند...

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.