خوزستان- خرما یکی از محصولات صادراتی است که می‌تواند ارزآوری قابل‌توجهی برای کشور داشته باشد اما متأسفانه تولیدکنندگان این محصول در جنوب کشور با مشکلات ریزودرشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که در سال مزین به مانع زدایی رفع مشکلات سد راه تولید ضروری به نظر می‌رسد.

خرما برای کشاورز گران آب می‌خورد ؛ آب ۱۰ برابر گران شد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: از یک سال گذشته که کرونا بر روابط تجاری کشورها سایه انداخته است صادرات خرما نیز با موانع ریزودرشتی همراه شده است و لذا اگر مشکلات کارت‌های بازرگانی و موانع بازگشت ارز به کشور را به آن بیفزاییم خود داستانی است که در این گزارش مجال پرداختن به آن نیست.

از مشکلات صادرات ، کمبود صنایع تبدیلی و فراوری و یا بسته‌بندی و جولان دلالان در فصل برداشت و یا بازاریابی که بگذریم و به پای نخل ها برسیم این قسمت از داستان خود دارای قصه‌های متعددی است که برای کشاورزان به غصه تبدیل‌شده است.

نخلستان‌های خوزستان ‌در سال‌های اخیر با مشکلاتی نظیر آفت چوب‌خوار و پدیده خشکیدگی برگ درخت خرما مواجه بوده و به‌هرروی آن‌ها را از سر گذرانده‌اند، اما از سال گذشته افزایش آب‌بهای نخیلات نگرانی تازه‌ای در فرآیند تولید محصول خرما برای نخل داران ایجاد کرده است.

متأسفانه نخلستان‌های خوزستان سال‌هاست که با کمبود آب روبرو هستند و افزایش قیمت تعرفه آب از سوی سازمان آب و برق همه‌ساله مشکلات نخل داران را دوچندان می‌کند.

تا پیش از انقلاب، به‌واسطه قانون رودخانه‌ها برداشت آب ویژه نخیلات مجاور رودخانه‌ها، تالاب‌ها و هور مشمول پرداخت حقابه نمی‌شد اما در حال حاضر آب موردنیاز نخلستان‌ها به‌سختی تأمین می‌گردد و از این بابت نیز هزینه‌های سنگینی به نخل داران تحمیل‌شده است.

گفتنی است  هر تن صادرات خرما بین  هزارتا یک هزار و ۱۰۰ دلار برای کشور ارزآوری دارد و درصورتی‌که کشاورز نتواند خرما برداشت کند، صادرات این محصول به خارج از کشور دچار کاهش خواهد شد.

غصه آب

اما تولید خرما از نخلستان‌ها مانند دیگر محصولات کشاورزی وابستگی مستقیمی به حقابه دارد که در این سال‌ها فرآیند اختصاص آب کشاورزی ویژه نخیلات در استان با چالش‌ها و مشکلات متعددی همراه بوده است و از سال گذشته نخل داران استان با مشکل جدیدی به‌عنوان آب‌بها روبه‌رو شده‌اند.

افزایش چندین برابری آب‌بهای نخلستان‌ها موضوعی است که از سال ۱۳۹۹ فعالان حوزه خرما در استان را با نگرانی‌های جدی روبه‌رو کرده ، این در حالی است که تعرفه آب‌بهای نخلستان‌ها در سال ۱۳۹۸ برای هر هکتار ۵۳۰ هزار ریال برآورد شده بود تا اینکه در سال ۱۳۹۹ این تعرفه به ۶ میلیون ریال در هر هکتار افزایش یافت.

شنیده‌ها حاکی از این است که از زمان افزایش این تعرفه‌ها تاکنون (سال جاری) هیچ‌کدام از نخل داران با سازمان آب و برق خوزستان برای پرداخت هزینه حقابه قرارداد منعقد نکرده‌اند.

خرما گران تمام می‌شود

رئیس گروه کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز بابیان اینکه به‌واسطه تورم ایجادشده، هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه درزمینهٔ خرما افزایش چشمگیری پیداکرده است می‌گوید: برآوردها از هزینه تولید هر کیلو از خرمای استعمران برابر با ۱۱۸ هزار ریال حکایت دارد که درعین‌حال، سقف فروش این محصول ۱۲۰ هزار ریال تعیین‌شده است.

سید سلطان حسینی امین  اظهار می‌کند: تأمین آب موردنیاز نخیلات بخصوص در شرایط خشک‌سالی یک راهبرد اساسی است که باید از سوی همه دستگاه‌های مربوطه موردتوجه قرار گیرد.

افزایش ۱۰ برابری قیمت آب

رئیس کمیته خرمای اتاق بازرگانی اهواز نیز از این وضعیت ابراز نگرانی کرده و اظهار می‌کند: آبیاری نخیلات یکی از الزامات مهم در راستای تداوم تولید محصول خرما در استان محسوب می‌شود؛ اما افزایش آب‌بهای نخیلات موضوعی است که کشاورزان این محصول را با چالش جدی روبه‌رو کرده است.

موسی موسوی اذعان می‌کند: نخلستان‌های استان با بحران‌هایی مانند پدیده "خشکیدگی برگ درخت خرما" و "آفت چوب‌خوار" مواجه هستند که دلیل عمده این مشکل که درنهایت به کاهش عملکرد تولید منجر می‌گردد به کیفیت کمی و کیفی حقابه نخیلات بازمی‌گردد.

وی تصریح  می‌کند: درحالی‌که قیمت خرید هر کیلو خرما از کشاورز کمتر از ۵۰ درصد افزایش‌یافته است، سازمان آب و برق خوزستان تعرفه آب‌بهای ویژه این بخش از کشاورزی در استان خوزستان را ۱۰ برابر (۶ میلیون ریال در هر هکتار) افزایش داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    0 0
    سلام چرا قدس آنلاین اینقد کم کار شده